Hej,

vi går i tankarna att köpa ett mindre villa som är byggd 2014. Huset står på en bergkulla och har bergvärme med golvvärme i planvåning. I övre våning (tackvåning, huset har "1,5" våningar) är det bara en braskamin installerad. Vi tänker användar övre våning också som sov/lekrum för våra barn, så länge var det en äldre par som bodde i huset vilket verkade inte så riktig använda den övre delen av huset regelbundet. Vi är lite skeptiskt angående uppvärming, kanske lite jobbigt att behöva elda hela tiden unter vintern. Huset har en Energideklaration "B" just nu.

Mina frågor är:

1) Brukar man bygga så?

2) Kan golvvärme från planvåning räker att det blir tillräckligt varmt?

3) Hur kan vi kolla om det skulle vara möjligt att använda hela bergvärmsystemet också för att värma upp en större utrymme till exempel gentemot att installera en element eller två i övre våningen.

4) Hur skulle ni löser det och hur skulle ni tänker skulle det påverkar själva priset? Pratar vi om större kostnadsfaktorer?

Ursäkta för min dålig svenska, är från Tyskland.

Tack för all input,

Vänliga Hälsingar
Stefan
 
1. Förekommer att 1,5 plan byggs så för att senare enklare få en övervåning.

2. Troligen räcker inte den nuvarande golvvärmen för övervåningen.
Finns det inga rör uppdragna för att kunna koppla in värme på övervåningen?

3. Du får kolla hur hög kapacitet bergvärmesystemet har.
Har du tur är det dimensionerat att även klara övervåningen.
 
  • Gilla
SSlangen
  • Laddar…
Hej Thomas,

varmvatten och AV är dragen i övre våning för en större badrum vilket är inte färdigställd än. Skulle man kunna använda varmvatten i såfall för en vattenburen värme element om kapaciteten är tillräcket från bergvärmesystemet? Då verkar det vara den stora frågan att lösa.
 

Bästa svaret

Nej, det är både olämpligt och numera otillåtet att använda varmvatten för uppvärmning.

Du kan inte få upp två rör från bergvärmesystemets elementkrets till övervåningen? Jag tänker att du borrar två hål i taket ovanför platsen där värmaren står och därifrån drar värmerör till elementen på övervåningen. Om du inte kan eller vill lyfta befintliga golvskivor, blir det ett utanpåliggande system, utmed väggarna.
 
Tack! Okej, då förstår jag.
Din förslag känns som en lämpligt lösning ifall hela systemet har kapaciteten kvar.
Borra hål och installera rör är ingen problem eller kostnadsfaktor vi skulle vara rätt för.

Tack ska du har!
Stefan
 
Bra! Kolla först hur mycket kapacitet systemet har och finns det mer än nuvarande förbrukning, är det bara att börja borra. :)
 
1. lite udda
2. Värmen från undervåningen kan stå för kanske 60 - 80% av värmebehovet däruppe, det behövs rätt lite extra värme där uppe.
3. Det går med stor sannolikhet, en VVS firma kan svara på frågan och offerera värme till övervåningen.
4. Jag skulle troligen installera radiatorer däruppe, kopplade till bergvärmen. Kstnadsmässigt tror jag man brukar ha en tumregel om 5 - 8 000 per radiator i rena VVS kostnader, arbete och material. Sedan tillkommer byggnadsarbeten för att möjliggöra ledningsdragning och mer eller mindre arbeten för att bygga in rören.

Vill man hålla nere investeringskostnaden, kan man sätta elradiatorer däruppe, eller kanske en luftvärmepump. Det blir dyrare i drift. men kanske 80 - 90% lägre investering.

Hur detta borde påverka priset för huset är jättesvårt att säga. Det är ju inte helt utan värme däruppe. Men jämför man med samma hus, med en fungerande normal värmelösning för övervåningen, så borde detta givetvis vara billigare.
 
Med luftvärmepump får man ju fina möjligheter att kyla om det blir för varmt på sommaren också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
En luft/luft värmepump uppe kanske är en vettig tanke för att få värme bör det behövs och AC på sommaren?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vårt gamla hus hade vattenburen värme på entrévåningen och elradiatorer på övervåningen. Enklaste lösningen, men kanske inte den bästa.
 
stfnlndbld stfnsbrt skrev:
Hej,

vi går i tankarna att köpa ett mindre villa som är byggd 2014. Huset står på en bergkulla och har bergvärme med golvvärme i planvåning. I övre våning (tackvåning, huset har "1,5" våningar) är det bara en braskamin installerad. Vi tänker användar övre våning också som sov/lekrum för våra barn, så länge var det en äldre par som bodde i huset vilket verkade inte så riktig använda den övre delen av huset regelbundet. Vi är lite skeptiskt angående uppvärming, kanske lite jobbigt att behöva elda hela tiden unter vintern. Huset har en Energideklaration "B" just nu.

Mina frågor är:

1) Brukar man bygga så?

2) Kan golvvärme från planvåning räker att det blir tillräckligt varmt?

3) Hur kan vi kolla om det skulle vara möjligt att använda hela bergvärmsystemet också för att värma upp en större utrymme till exempel gentemot att installera en element eller två i övre våningen.

4) Hur skulle ni löser det och hur skulle ni tänker skulle det påverkar själva priset? Pratar vi om större kostnadsfaktorer?

Ursäkta för min dålig svenska, är från Tyskland.

Tack för all input,

Vänliga Hälsingar
Stefan
Hej.

Min bror hade också enbart golvvärme på nedervåningen.
De behövde ingen extra värme på ovanvåningen.
 
Jag har byggt mitt hus "utan" värme på övervåningen. Har visserligen elelement i sovrummen men de har aldrig använts under dessa mer än 10 år. Huset värms upp med liten pelletskamin i vardagsrummet på bottenvåningen. Avser sätta in LLVP i övervåningen - men enbart för kyla när somrarna blir som de senaste åren.

Det beror förstås på var i landet fastigheten finns.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Hus från 2008 1, 5 plan med ingjuten golvvärme nere + FLVP i trappen upp , har ca 16 gr på vintern uppe , 24-25 nere .
Har förberett för vattenburna element uppe :)
 
yonna yonna skrev:
Jag har byggt mitt hus "utan" värme på övervåningen. Har visserligen elelement i sovrummen men de har aldrig använts under dessa mer än 10 år. Huset värms upp med liten pelletskamin i vardagsrummet på bottenvåningen. Avser sätta in LLVP i övervåningen - men enbart för kyla när somrarna blir som de senaste åren.

Det beror förstås på var i landet fastigheten finns.

Intressant! Hur fasen klarar ni det? Blir det inte sjukt kallt på övervåningen? Eller räcker värmen från bottenplan till där uppe också? Var i landet ligger huset? Hur stort är det?
 
C claym skrev:
Intressant! Hur fasen klarar ni det? Blir det inte sjukt kallt på övervåningen? Eller räcker värmen från bottenplan till där uppe också? Var i landet ligger huset? Hur stort är det?
Det beror ju, precis som jag tidigare skrev, var i vårt långa land huset befinner sig. I bottenvåningen har jag 4 stora fönsterpartier. Stenhus som står emot de kraftiga östersjövindarna på vintern. Det är ett öppet schakt till övervåningen från kök och trappa som gör att värmen går upp. Extraisolerad bottenplatta med glättad betong. Elgolvvärme i badrum och hall (det senare för att barnbarnens dojor ska torka snabbare). Jag räknade noga på uppvärmningen innan jag byggde. Mitt eget sovrum i övervåningen har stängd dörr under vinterdagarna för att det inte ska bli för varmt. Pelletskaminen är mycket effektiv. Litet hus på Österlen.

Det framgår inte var TS's hus är beläget, heller inte hur planlösningen är och om värmecirkulationen funkar uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.