BirgitS BirgitS skrev:
Hur vattnar du gräsmattan?
Rejält så att det blir fuktigt 10 cm ner i jorden eller bara lite så att det bara är 1 cm som blir fuktigt och rötterna blir ytliga och torkkänsliga?
Är det fuktighetshållande jord eller sandjord så att allt vatten försvinner innan rötterna hinner ta upp det?


Det beror ju på vad den lokala temperaturen är och kommer att vara de närmaste veckorna för på många ställen är det nog risk för att det är för kallt för fröna att gro.
Vid Mälaren. När jag vattnar så vattnar vi ordentligt. Det är snarare lerjord än sandjord. Gammal åker. När jag tänker efter så började gräsmattan se lite sliten ut redan förra året (rekordvärmen).
 
BirgitS
Är det sån lerjord som blir stenhård så fort det är det minsta torrt?
Då kan det ju vara svårt för rötterna att kunna växa till sig.

När det är fuktighetshållande jord så är det också viktigt att inte vattna för mycket så att rötterna drunknar, det ska ha torkat upp 10 cm ner innan man vattnar.

Vid torka är det också bra att låta gräset få ha en högre höjd: https://gds.se/tradgaarden/grasmatta/grasmatta-hur-kort-ska-graset-klippas
 
Det där är svampangrepp. Antagligen för att det varit varmt och fuktigt ett tag och gräset inte fått möjlighet att verkligen torka ut. Ser ut som "dollarspot". Skulle inte börja med starkare konstgödsel utan fokusera på att återfå balansen i jorden (öka mikrolivet med snälla bakterier och svampar) genom organiskt gödsel, toppdress eller kompostjord samtidigt som jag hade stödsått.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.