57 051 läst · 136 svar
57k läst
136 svar
Självbygge lättbetong i 3 våningar
Sen dags för gjutning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket intressant, och fantastiskt med så många bilder! En fråga om den sista bilden ovan: är "urkarvningen" i kanten gjord för att ha en "klack" att lägga blocken mot vid murning av källarväggarna? I sådana fall är det första gången jag ser en faktisk bild på det, tack för det! Antar att det karvades ur när betongen hade brunnit lagom mycket?
En andra halvrelaterad fråga: vad är poängen med kantelement när man gjuter platta för en källare? Med tanke på att det ändå kommer typ isodrän utanför (antar jag), skulle man inte lika gärna kunna göra en vanlig gjutform? Kantelementen är väl rätt dyra vad jag har förstått?
Tack för en fantastisk trådstart!
En andra halvrelaterad fråga: vad är poängen med kantelement när man gjuter platta för en källare? Med tanke på att det ändå kommer typ isodrän utanför (antar jag), skulle man inte lika gärna kunna göra en vanlig gjutform? Kantelementen är väl rätt dyra vad jag har förstått?
Tack för en fantastisk trådstart!
Jag vet av egen erfarenhet att de hamnar inne hos grannen. Gubbarna som byggde grannens garage fick vackert finkamma vår tomt och plocka upp varenda bit. De såg lite småsura ut och tyckte inte att lite cellplast i trädgården var något att gnälla över. Men det brydde inte jag mig om.Magnus E K skrev:
Varsågodjoakim_j skrev:Mycket intressant, och fantastiskt med så många bilder! En fråga om den sista bilden ovan: är "urkarvningen" i kanten gjord för att ha en "klack" att lägga blocken mot vid murning av källarväggarna? I sådana fall är det första gången jag ser en faktisk bild på det, tack för det! Antar att det karvades ur när betongen hade brunnit lagom mycket?
Det stämmer att klacken är till för källarväggsblocken. Utan den riskerar de att tryckas in av trycket från fyllningen utanför. Man lämnar några centimeter mellan blocken och klacken som sen gjuts i med expanderbetong när man murat klart.
Vi skapade klacken med brädor som vi najade mot översidan av kantbalken. Gjutarna har sen koll på hur man fyller lagom mycket betong på båda sidorna av brädan utan att det flyter upp på andra sidan.
Jo, man hade kunna göra en vanlig form men cellplasten under kantbalken behövde vara av en mycket hårdare typ än under resten av plattan (XPS400 vs S80) så det hade ändå behövts andra cellplastbitar där.joakim_j skrev:
Vi sparade arbetet med att bygga formen och prisskillnaden hade varit marginell.
Tackjoakim_j skrev:
Det blåste som tur var inget när jag gjorde formen.Magnus E K skrev:
Då hade du inte sett frigolitbitarna på bilden
Det syns inte riktigt på bilderna men grunden är insprängd i en bergssida så berget omkring är ca 3m högt.
Om något skulle blåsa iväg skulle det oftast hamna i kanten vid berget.
Håller med om att många byggplatser ser skräpiga ut men min har tyvärr varit en av de mer välstädade i grannskapet. Många grannar byggde samtidigt som vi och hos självbyggarna var det oftast rätt välstädat. Där byggfirmor byggde såg det oftast ut som f-n!
Jag kan förstå dem på sätt och vi eftersom deras tid kostar pengar, men ibland var det så rörigt att man inte kunde förstå hur de kunde jobba överhuvudtaget.
Om man som de flesta har begränsad tid, så är städning vs arbete alltid en avvägning.
Jag har nog lite aspbergers lite, jag avskyr när det är stökigt.
Men mitt behov av att få saker klara är större
Intressant, det visste jag inte!T Tomas_Sthlm skrev:
Nu ser jag brädorna i bilderna, innan tänkte jag inte ens på det! Lyfte ni ur dem när betongen hade brunnit lite? Stod bräderna direkt på armeringen? Hur hög klack gjöt ni?T Tomas_Sthlm skrev:
Sorry för att jag kapar tråden med massa frågor, men just det här momentet är otroligt svårt att hitta någon info om hur man gör.
Vi tog ur dem så snart betongen var någotsånär stadig. Det var 45x95 virke som vi najjade på högkant direkt mot armeringskorgarna. De stack ner ca 5cm i betongen och det hade tagit väldigt lång tid innan de torkat så mycket att man kunde bryta upp dem annars.joakim_j skrev:
Klacken blev ca 50mm i enlighet med projekteringshandboken för Leca-blocken.
Ingen fara. Hade inte koll själv heller på hur man skulle göra ursparningen smidigt. Fick tipset av gjutarna.joakim_j skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 232 inlägg
Mycket man lär sig av bilderna.
Min granne köpte också en grävmaskin som helgdagsnöje. Jag hatar honom.
Min granne köpte också en grävmaskin som helgdagsnöje. Jag hatar honom.
Sorry för avbrott i trådleveransen.
Finns mycket annat att göra
Efter att plattan gjutits kom vi till källarväggarna.
De kommer att motfyllas på 3 sidor. På den fjärde blir det garageportar.
De muras av Leca-block eftersom lättbetong vittrar sönder om den blir blöt.
Finja Leca Fördel 350 närmare bestämt. Att det blev just Fördel-blocket
berodde enbart på att det råkade vara den mest prisvärda offerten.
Har visserligen sett att det är godkänt att bygga med lättbetong under mark,
men att garantera att den hålls torr under husets hela livslängd känns svårt.
På grund av marktrycket kan ISO-leca inte användas så isoleringen fick appliceras på utsidan istället.
Marktrycket gör också att det är viktigt att hålla koll på hur blocken ska armeras.
Projekteringsanvisningen till Leca-blocken beskriver hur.
Fram tills nu har vi gjort allt själva.
Nu får vi hjälp av två mycket erfarna litauiska murare.
Rören är inkommande el, fiber, vatten vid den blivande platsen för maskinparken.
Köpte in en gammal pallvagn för att flytta blockpallar. Den har visat sig vara helt oumbärlig.
Som synes murar de utan vare sig snören eller laser. Det behövdes inte. De har gjort det här förut.
När de murat 50m mur tre meter högt enbart efter vattenpass tar murarmästaren fram lasern för att kontrollera. Det glittrar från lasern precis på överdelen på översta stenen hela varvet runt. Det är millimeterrakt! De bara flinar "No problem"
Finns mycket annat att göra
Efter att plattan gjutits kom vi till källarväggarna.
De kommer att motfyllas på 3 sidor. På den fjärde blir det garageportar.
De muras av Leca-block eftersom lättbetong vittrar sönder om den blir blöt.
Finja Leca Fördel 350 närmare bestämt. Att det blev just Fördel-blocket
berodde enbart på att det råkade vara den mest prisvärda offerten.
Har visserligen sett att det är godkänt att bygga med lättbetong under mark,
men att garantera att den hålls torr under husets hela livslängd känns svårt.
På grund av marktrycket kan ISO-leca inte användas så isoleringen fick appliceras på utsidan istället.
Marktrycket gör också att det är viktigt att hålla koll på hur blocken ska armeras.
Projekteringsanvisningen till Leca-blocken beskriver hur.
Fram tills nu har vi gjort allt själva.
Nu får vi hjälp av två mycket erfarna litauiska murare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören är inkommande el, fiber, vatten vid den blivande platsen för maskinparken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte in en gammal pallvagn för att flytta blockpallar. Den har visat sig vara helt oumbärlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes murar de utan vare sig snören eller laser. Det behövdes inte. De har gjort det här förut.
När de murat 50m mur tre meter högt enbart efter vattenpass tar murarmästaren fram lasern för att kontrollera. Det glittrar från lasern precis på överdelen på översta stenen hela varvet runt. Det är millimeterrakt! De bara flinar "No problem"
Redigerat:
Sen är det dags för stålet.
Huset har inga bärande innerväggar och flera av ytterväggarna innehåller mer luft än sten.
Detta tillsammans med vikten från de gjutna bjälklagen gör att något kraftigare måste bära vikten.
Vid gjutningen av grunden placerades ingjutningsgods som underdelen av pelarna svetsas mot.
Lecablocken spåras även ur så att pelarna kan fällas in i dem.
Sen gjuts allt igen med leca-kulor blandat med cement. När allt putsas över syns ingenting av stålet.
När alla pelarna svetsats i botten markeras höjden på dem med hjälp av laser.
Höjden på pelarna anpassas till den färdiga höjden på muren och anpassas så att balkarna hamnar vågrätt och på rätt höjd i bjälklaget.
Som synes blir bjälklaget i två större sektioner och en mindre i den bortersta hörnan.
Balkarna har placerats på en höjd så att de till största del döljs i bjälklaget.
Huset har inga bärande innerväggar och flera av ytterväggarna innehåller mer luft än sten.
Detta tillsammans med vikten från de gjutna bjälklagen gör att något kraftigare måste bära vikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid gjutningen av grunden placerades ingjutningsgods som underdelen av pelarna svetsas mot.
Lecablocken spåras även ur så att pelarna kan fällas in i dem.
Sen gjuts allt igen med leca-kulor blandat med cement. När allt putsas över syns ingenting av stålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När alla pelarna svetsats i botten markeras höjden på dem med hjälp av laser.
Höjden på pelarna anpassas till den färdiga höjden på muren och anpassas så att balkarna hamnar vågrätt och på rätt höjd i bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes blir bjälklaget i två större sektioner och en mindre i den bortersta hörnan.
Balkarna har placerats på en höjd så att de till största del döljs i bjälklaget.
Redigerat:
Nästa steg är att montera formvirke för att anpassa höjden på bjälklaget mot muren.
Det ena bjälklagsfacket kommer att ha 250mm betong och det andra 160 så på den tunnare sidan måste underkant på formen höjas så att överkanten, dvs golvet, får samma höjd.
Eftersom de vanliga lecablocken har öppningar i mitten är murens översta skift är murat med U-block för att betongen inte ska rinna ner.
Formen blir också mothåll för staketpinnarna.
Gjutformen består av samverkansplåt typ Peva45. Formen blir då också armering.
Plåten kommer färdigkapad från fabrik efter mina ritningar så det är bara att lägga dit dem och skruva ihop.
Mycket smidigt!
Balken till höger i bild ligger helt under formen för att göra plats för de köldbryggebrytande infästningselementen till balkongen som ska gjutas utanför. Infästningen av balkongen är anledningen till att bjälklaget är tjockare där.
Här väntar vi på leca-balkarna som skall sitta över garageportarna.
Vi har inte hunnit montera all stämp ännu men tillräckligt för att det ska gå att gå på plåtarna.
Nu har vi också fått dit sidorna på formen i form av leca 200x250 block som vi fick klyva. Skulle ha varit 100x250 passblock men vi fick inte tag i det och det var bråttom. Bruket behövde hinna härda innan gjutning så de inte släppte av betongtrycket. För att minska risken för släpp blandade vi lite extra cement i bruket.
Nu har även leca-balkarna över garageporten kommit på plats.
Det ena bjälklagsfacket kommer att ha 250mm betong och det andra 160 så på den tunnare sidan måste underkant på formen höjas så att överkanten, dvs golvet, får samma höjd.
Eftersom de vanliga lecablocken har öppningar i mitten är murens översta skift är murat med U-block för att betongen inte ska rinna ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formen blir också mothåll för staketpinnarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutformen består av samverkansplåt typ Peva45. Formen blir då också armering.
Plåten kommer färdigkapad från fabrik efter mina ritningar så det är bara att lägga dit dem och skruva ihop.
Mycket smidigt!
Balken till höger i bild ligger helt under formen för att göra plats för de köldbryggebrytande infästningselementen till balkongen som ska gjutas utanför. Infästningen av balkongen är anledningen till att bjälklaget är tjockare där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här väntar vi på leca-balkarna som skall sitta över garageportarna.
Vi har inte hunnit montera all stämp ännu men tillräckligt för att det ska gå att gå på plåtarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi också fått dit sidorna på formen i form av leca 200x250 block som vi fick klyva. Skulle ha varit 100x250 passblock men vi fick inte tag i det och det var bråttom. Bruket behövde hinna härda innan gjutning så de inte släppte av betongtrycket. För att minska risken för släpp blandade vi lite extra cement i bruket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har även leca-balkarna över garageporten kommit på plats.
Bra tråd! Följer.