A AndersS skrev:
Kan vara en vink, men bättre att veta maskintyp och utgå från prestanda och funktioner;)
Jo, man kan ju ha köpt den på rea också. :)

Jag tycker inte det är lönt att lägga pengar på en laptop i 0 - 5 000 kronors klassen när garantin gått ut. Dessa är byggda i så dålig kvalitet så sannolikheten är stor att något annat ger sig inom kort.
 
J jimbomas skrev:
Rätt i sak, men efter 6 månader faller bevisbördan på dig som köpare, vilket kan vara svårt. Men klart man kan göra ett försök. Akta dig bara för olika avgifter, t.ex. en undersökningsavgift kan ligga på 1000 kr och då får du inte tillbaks några pengar om det visar sig att felet inte är ursprungligt. Beror såklart helt på vart datorn är köpt, men lågpris kedjorna brukar inte vara så benägna att hjälpa till gratis utanför garantin.

Det är en snårig skog och ganska bökigt när det gäller elektronik. Kostade datorn säg max 5000 kr hade jag inte lagt mödan på det om jag var tvungen att betala något för att bevisa att felet är ursprungligt.
Ja, dessvärre haltar konsumentköplagen där i mitt tycke, hur fasiken ska jag kunna bevisa att någon konstruerat något dåligt, men det skadar aldrig att prova.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, dessvärre haltar konsumentköplagen där i mitt tycke, hur fasiken ska jag kunna bevisa att någon konstruerat något dåligt, men det skadar aldrig att prova.
Ja jag håller med dig, och det är väldigt svårt när det gäller elektronik. Tyvärr ingen ovanligt med dålig kvalitet när det ska prispressas, en laptop för 3 tkr marknadsförs som likvärdig en businessmodell för 15 tkr vilket är helt åt fanders.
 
Jag har haft relativ bra erfarenhet med Lenovo när jag reklamerade en nästan två år gammal laptop. De tittar på serienr och behövde i det fallet inget kvitto, skickade datorn med UPS (förbokade via Lenovo själva) till Tyskland där de reparera laptops. Första lagningen gav sig efter några veckor (och då var datorn 2år+) men Lenovo tog på sig felet igen. Detta var in Yogo där grafiken lav av.
 
  • Gilla
j-o75 och 2 till
  • Laddar…
Den heter y520 i alla fall.
 
Fairlane
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[länk]

Skriv in serienumret så ser du garantin
Jag körde med en extern skärm och gick in på din länk. Då identifierade den datorn själv.
Det finns garanti kvar så jag gjorde en felanmälan. Får ser hur snabbt dom svarar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag körde med en extern skärm och gick in på din länk. Då identifierade den datorn själv.
Det finns garanti kvar så jag gjorde en felanmälan. Får ser hur snabbt dom svarar.
OK, för mig var det bara minuter från felanmälan till de skickad retursedel. De är lite kinkiga med hur man packar datorn men de skickade även instruktioner på det.
 
A anis16 skrev:
OK, för mig var det bara minuter från felanmälan till de skickad retursedel. De är lite kinkiga med hur man packar datorn men de skickade även instruktioner på det.
Jag har inte fått svar än, mer än ett autosvar. Jag har kvar orginalkartongen då den borde duga att packa i!
 
Som sista utväg kan du alltid ringa Dynamit Erik så löser han det.:rofl:

 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Den heter y520 i alla fall.
Ja det är ju en gaming laptop, inte läst på mer men det är mycket möjligt att det sitter ett externt grafikkort i den som inte är lött i moderkortet = det går att byta enbart det kortet. Dessutom lite dyrare dator.

Lycka till med garantin, hoppas det går igenom för dig.
 
Det ringde upp någon från service idag och skickade lite filer att testa med i första hand. Hittills ganska snabb service när man bara hittat rätt.
 
J j-o75 skrev:
Det ringde upp någon från service idag och skickade lite filer att testa med i första hand. Hittills ganska snabb service när man bara hittat rätt.
Skönt att höra. Jag har bara haft ett "case" med dom men vart som sagt väldigt förvånad att det funkade så bra för en "konsument" utan några speciella serviceavtal eller så. Har ju erfarenhet av ett "fruktbolags" reklamation och där kan det vara väldigt stor skillnad på bemötandet och "bevisbördan".
 
Tänkte på SRs granskning "prylarna pris" idag... Hur gick det med datorn?
 
A anis16 skrev:
Tänkte på SRs granskning "prylarna pris" idag... Hur gick det med datorn?
Det gick förvånansvärt smidigt . Jag var förberedd på värsta krånglet. Det var bara att packa ner datorn och beställa upphämtning med ups. Knappt två veckor senare kom den tillbaka med skärmen lagad.
Dock så hade dom slarvat lite och hela ramen runt skärmen ramlade av när vi öppnade den! Den gick att trycka dit igen ganska smidigt, men det kändes väl lite slarvigt. i övrigt skulle jag inte ha problem att välja en produkt av det märket fler gånger.
 
  • Gilla
jimbomas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.