Hej! Någon som känner till var man kan hitta äldre lås till innerdörr. Mitt hus är byggt på slutet av 1940-talet och jag har nu två lås där mässingsdelen i låsen blivit så slitna att handtaget inte förmår dra in kolven ordentligt. Fick tag i reservdel hos en låsfirma, men den passade bara nästan...! Så jag skulle behöva 2 lås, antingen för utbyte eller att ta reservdelar från. Jag bor utanför Örebro.
 
Det beror på vilka mått ditt lås har.
Fetchfile.aspx
Hur stämmer detta med dina låshus?
Det finns ett äldre låshus som det inte finns något som stämmer till utan du tvingas göra om urtagen för låsning och trycke om det är riktigt gammalt.
Det kan även vara ett låshus lika 40C
Fetchfile.aspx
 
Hej! Översta måttskissen ser ut att vara från Biltema - jag har i vart fall fått en likadan från dem. Var och köpte ett lås där och det verkar funka efter lite justering som behövs i uttaget i dörren. Räkna´r med att få det på plats innan veckans slut.
 
Måttskisserna är från ASSAs hemsida och det övre föreställer låshus 2020.
Biltema har ett låshus som motsvarar ASSA 2014.
Fetchfile.aspx
Det brukar gå att anpassa så dessa låshus passar även om de ska ersätta det äldre som inte längre har någon motsvarighet men dofta stämmer det bra med dessa låshus och där 2020 ofta passar rakt av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.