Hej! Enligt rubrik, vad är knas med min gräsmatta? Sådd för tre år sen. Gödslad regelbundet, klipps med robot, vattnad extra då det är torrt m.m.

Borde vara jättefin nu på sensommaren... Gräsmatta med ojämn grön färg och gula fläckar, indikation på möjliga grässjukdomar eller skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med ojämn grön färg och fläckvis brunaktiga områden, omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med ojämn grön färg och fläckar av dött gräs blandat med klöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thujan i bakgrunder ser ju också väldigt trött ut, min gräsmatta och thuja är väldigt fina nu
Vad har du sått med för frön? det ser ju nästan ut som det bara är en sort, just den kanske inte trivs så bra hos dig.
Jag hade nog vertikalskurit, behöver inte vara så djupt, och sedan stödsått hela mattan.

Jag har tidigare alltid använt ”fina” sorters gräsfrön, men i våras stödsådde jag med vanlig villablandning och jag är väldigt nöjd med det.
 
Svårt att säga, men skulle gissa på någon form av svampangrepp?

Hur man blir av med det eller hur det uppkommit har jag tyvärr inga djupare kunskaper om, men en kvalificerad gissning är att kemin i jorden är gynnsam för den förmodade svampen. En jordanalys skulle nog kunna ge lite mer svar.
 
Kan du ha råkat och bränna gräset med gödseln?
Har det vattnats/regnat efter du gödslat?
 
K kanonkula skrev:
Kan du ha råkat och bränna gräset med gödseln?
Har det vattnats/regnat efter du gödslat?
Jo det är vattnat. Gödslat med algomin gräsgödsel.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Thujan i bakgrunder ser ju också väldigt trött ut, min gräsmatta och thuja är väldigt fina nu
Vad har du sått med för frön? det ser ju nästan ut som det bara är en sort, just den kanske inte trivs så bra hos dig.
Jag hade nog vertikalskurit, behöver inte vara så djupt, och sedan stödsått hela mattan.

Jag har tidigare alltid använt ”fina” sorters gräsfrön, men i våras stödsådde jag med vanlig villablandning och jag är väldigt nöjd med det.
Sådde med vänlig villablandning. Minns ej fabrikat men var ett "dyrt" märke.
 
D dast skrev:
Jo det är vattnat. Gödslat med algomin gräsgödsel.
Ser väldigt magert ut, har du provat att gödsla med "riktig" närig?
Min gräsmatta älskar det, grön och fin och robotklipparen har svårt att hinna med för att det växer så bra.
https://www.granngarden.se/godsel-npk-21-4-7-25-kg/p/1164894
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser väldigt magert ut, har du provat att gödsla med "riktig" närig?
Min gräsmatta älskar det, grön och fin och robotklipparen har svårt att hinna med för att det växer så bra.
[länk]
Nej men jag har fått tips om det gödslet från fler håll! :)
 
Förslag på åtgärder att testa? För sent att vertikalskära och stödså nu? Eller bara gödsla mer?
 
Västmanland har väl nu växtligheten börjat anpassa sig för vintern så spara dina gödselpengar till våren och köp då en omgång extra.
 
D dast skrev:
Förslag på åtgärder att testa? För sent att vertikalskära och stödså nu? Eller bara gödsla mer?
Har du någon koll på medeltemperaturen där du bor, här i Gbg har vi haft 14,8 i dygnsmedel senaste veckan, det verkar gräset gilla.
 
På med toppdress och frön. Prefekt tid för det nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
BirgitS
D dast skrev:
Hej! Enligt rubrik, vad är knas med min gräsmatta? Sådd för tre år sen. Gödslad regelbundet, klipps med robot, vattnad extra då det är torrt m.m.
Hur vattnar du gräsmattan?
Rejält så att det blir fuktigt 10 cm ner i jorden eller bara lite så att det bara är 1 cm som blir fuktigt och rötterna blir ytliga och torkkänsliga?
Är det fuktighetshållande jord eller sandjord så att allt vatten försvinner innan rötterna hinner ta upp det?

Östlund Östlund skrev:
På med toppdress och frön. Prefekt tid för det nu.
Det beror ju på vad den lokala temperaturen är och kommer att vara de närmaste veckorna för på många ställen är det nog risk för att det är för kallt för fröna att gro.
 
Västmanland borde funka.
 
BirgitS
I söder vid Mälaren går det säkert bra men i de norra delarna är det långt ifrån säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.