Lucky2015
Hur nära tomtgräns får man bygga en bostad? Granntomten är skogsmark och inget annat hus finns i närheten.
 
Jag antar att det inte finns någon detaljplan där? Då bör det vara 4,5 m utan att behöva grannens tillstånd.
 
Njaa.. man kan få bygglov närmare gränsen än 4,5m, det kan gå som en mindre avvikelse, även om grannen säger nej. Men det finns ju ingen rättighet att få bygga en mindre avvikelse.

Och även OM grannen godkänner placeringen så kan det ändå bli nej till bygglov.

Det är skillnad på när du bygger en friggebod eller annan bygglovsfri byggnad (men då måste det först finnas en huvudbyggnad på tomten). En friggebod får du placera närmare gränsen än 4,5m OM grannen godkänner. Så om det gäller bygglovsfria byggnader har grannen vetorätt.
 
Är det utanför detaljplan görs en lämplighetsbedömning vid prövningen samt att berörda grannar hörs, och är platsen lämplig är det ingen avvikelse från något om byggnaden står närmare än 4,5 meter. Men då du utanför detaljplan får göra mindre tillbyggnader utan bygglov om avståndet till tomtgräns är längre än 4,5 meter kan det vara lämpligt att hålla avståndet för att inte försvåra för ev framtida tillbyggnader.
 
Lucky2015
Det är inom en detaljplan men en gammal sådan.
 
harry73
Det borde stå i detaljplanen, antingen som prickmark eller i text att garage t ex får byggas intill tomtgräns.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Det är inom en detaljplan men en gammal sådan.
Att den är gammal spelar ingen roll, den gäller.
 
Det kan vara intressant om du har en gammal detaljplan där inget avstånd anges. Det var vanligt i äldre detaljplaner. Eftersom avståndet då reglerades i "byggnadsstadgan", alltså i lagen (4,5 m). Därmed skrev avståndsgränser bara in om man ville ha ett annat avstånd än lagen föreskrev.

Tydligen hävdas ibland numera att eftersom byggnadsstadgan inte längre gäller, så finns därmed heller inga begränsningar för hur nära gränsen man får bygga enligt dessa äldre detaljplaner. Men de flesta kommuner hävdar ändå att gränsen som angavs i byggnadsstadgan gäller.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara intressant om du har en gammal detaljplan där inget avstånd anges. Det var vanligt i äldre detaljplaner. Eftersom avståndet då reglerades i "byggnadsstadgan", alltså i lagen (4,5 m). Därmed skrev avståndsgränser bara in om man ville ha ett annat avstånd än lagen föreskrev.

Tydligen hävdas ibland numera att eftersom byggnadsstadgan inte längre gäller, så finns därmed heller inga begränsningar för hur nära gränsen man får bygga enligt dessa äldre detaljplaner. Men de flesta kommuner hävdar ändå att gränsen som angavs i byggnadsstadgan gäller.
Det låter som en generös tolkning, det som gällde vid tiden för detaljplanen bör ju vara det som gäller så länge planen är gällande :)
 
H hempularen skrev:
Det kan vara intressant om du har en gammal detaljplan där inget avstånd anges. Det var vanligt i äldre detaljplaner. Eftersom avståndet då reglerades i "byggnadsstadgan", alltså i lagen (4,5 m). Därmed skrev avståndsgränser bara in om man ville ha ett annat avstånd än lagen föreskrev.

Tydligen hävdas ibland numera att eftersom byggnadsstadgan inte längre gäller, så finns därmed heller inga begränsningar för hur nära gränsen man får bygga enligt dessa äldre detaljplaner. Men de flesta kommuner hävdar ändå att gränsen som angavs i byggnadsstadgan gäller.
Jag trodde att det fanns i författningstext, inte att det bara var en tolkning?
Att planer som nyttjade den generella regeln ska användas så att det avståndet fortsatt tillämpas även om den äldre lagregeln är upphävd. (ungefär)
 

Bästa svaret

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Det är inom en detaljplan men en gammal sådan.
Ahh, jag uppfattade aldrig att det fanns detaljplan. Då är det som tidigare nämnts 39 § byggnadsstadgan som gäller om inget anges, minsta avstånd till tomtgräns 4.5 meter om det inte finns särskilda skäl och att det inte medför men för grannar eller fara för sundhet, brandsäkerhet eller trafik samt inte försvårar ett lämpligt bebyggande av området.

I ditt fall låter det som det är det särskilda skälet som kan bli svårt då jag jag tänker att din fastighet inte saknar annan rimlig och ändamålsenlig plats för byggnation om den är obebyggd? Dvs topografi, ledningar eller liknande ställer inte till det så det inte går att placera byggnaden på annan plats.
 
Lucky2015
A Alias_Olle skrev:
Ahh, jag uppfattade aldrig att det fanns detaljplan. Då är det som tidigare nämnts 39 § byggnadsstadgan som gäller om inget anges, minsta avstånd till tomtgräns 4.5 meter om det inte finns särskilda skäl och att det inte medför men för grannar eller fara för sundhet, brandsäkerhet eller trafik samt inte försvårar ett lämpligt bebyggande av området.

I ditt fall låter det som det är det särskilda skälet som kan bli svårt då jag jag tänker att din fastighet inte saknar annan rimlig och ändamålsenlig plats för byggnation om den är obebyggd? Dvs topografi, ledningar eller liknande ställer inte till det så det inte går att placera byggnaden på annan plats.
Tack:)
 
Något som kan vara bra att veta är att om villkoren enligt 39 § är uppfyllda ska åtgärden bedömas vara planenlig, dvs fastigheten ska inte belastas med en avvikelse från detaljplan OM villkoren är uppfyllda.

Det tolkas dock fortfarande som en avvikelse på många ställen, men detta är enligt praxis inte längre rätt så det kan vara bra att ha med sig vid kontakt med sin kommun om det blir diskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.