john68 john68 skrev:
Har en laxen i vår koja i lappland. Det brinner lika fort i den som i en gammal köksspis så är man frusen av sig så är det att elda ngr ggr per natt. Iofs så är vår koja troligen dåligt isolerad å farsan frusen så redan när det är 10-12 grader ute så eldas det friskt trotts sovsäck runt gubben. Tror mer på ngt mer rejält..
Jupp, dom håller ju ingen värme alls. Har en liknande i lavvun (tältkåtan) på vintern, det brinner snabbt och hett men svalnar lika snabbt... men kojan kommer åtminstone hålla kvar värmen bättre än lavvuns tunna tältväv, det är ju alltid nåt att glädjas åt :) Jag har använt värmemagasin (stenar eller vatten) för att hålla kvar värmen längre, det brukar funka hyfsat.
 
  • Gilla
Sebastiansi och 1 till
  • Laddar…
Haha, tyckte jag kände igen bilderna TS! Om ja behåller skotern denna säsongen så kommer ja å hälsar på!
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:
Haha, tyckte jag kände igen bilderna TS! Om ja behåller skotern denna säsongen så kommer ja å hälsar på!
Klart du ska behålla skotern! Bara en galning skulle sälja den skönheten!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De nya reglerna gäller från 1 oktober i år. Bygganmäl eldstaden nu i september så kan du använda din gamla laxen.

Eller så anmäler du ingen eldstad alls, utan ställer bara in den och kör.
Jag kikade på vad min kommun vill ha med i anmälan av installation av kamin, och dom verkar redan köra enligt nya regelverket. Ska fundera lite på hur jag gör. Att hoppa över anmälan och bränna på ändå är ju ett alternativ, risken för nån flygande inspektion där är nog inte så stor, men då blir det inga bilder på eländet här... :)
 
Fegis. ;)
 
  • Haha
Tovetorvan
  • Laddar…
Tror inte kommunen kan kräva nya reglerna innan de träder i kraft.

Vi hade en Laxen i klubbens lokal. Riktigt mysig!

Finns en liten morsö med kokplatta också men ganska dyr (1410/1440).

Var det budgeten som gjorde att du byggde 10 istf 15 eller sparar du 5 kvm till skotergarage / utedass?
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
F fredl skrev:
Tror inte kommunen kan kräva nya reglerna innan de träder i kraft.
Så är det rimligen, men med den liberala attityd till byggreglerna som antyds nedan behöver man kanske inte bråka om det. Sannolikheten att man vinner på totalen är nog inte 100 %...

Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Dom sa att jag får bygga utan bygglov så länge det är mindre än nuvarande stuga, lite oklart om det var inkl eller exkl utbyggnaden.
 
Oklarheter kring huvudbyggnadens storlek gjorde att jag valde 10 kvm för att vara säker på att det är bygglovsfritt. Huvudbyggnaden är 10 kvm (där det finns bygglov) och utbyggt med 10 kvm (där det är oklart om det finns bygglov). Jag rådgjorde en del med bygglovshandläggarna kring det.

Utedasset kommer inte synas på flygfoto... ;)
 
Husvangschassit kan man ju använda till en hel del om det är i någorlunda ok skick.
Behövs ej besiktning för släp "avsedda" för 30km/heller under behövs inte ens bromsar då heller (kanske kan krävas om det är riktigt tungt släp dock), det behövs dock en LGF skylt monterad bakpå.

Tex rullande ved eldad bastu/badtunna heller nåt annat kul som kan behöva hjul.

Alternativt lägg ut en annons o se om du kan sälja chassit för nån/några hundra lappar.
 
G grizzly666 skrev:
Husvangschassit kan man ju använda till en hel del om det är i någorlunda ok skick.
Behövs ej besiktning för släp "avsedda" för 30km/heller under behövs inte ens bromsar då heller (kanske kan krävas om det är riktigt tungt släp dock), det behövs dock en LGF skylt monterad bakpå.

Tex rullande ved eldad bastu/badtunna heller nåt annat kul som kan behöva hjul.

Alternativt lägg ut en annons o se om du kan sälja chassit för nån/några hundra lappar.
Jo, det var planen tills jag fick upp skiten ur backen. Det är för rostigt och trasigt, bara skit. Inte ens axeln är nog nåt att ha. Hoppas att metallskroten vill köpa upp det mot avhämtning.
 
Magnus E K
Svårt att se på bilderna, men det ser ut som kojan står direkt på plintarna utan något i mellan. Du bör ha någon form av syllpapp i mellan, annars är det stor risk att träet kommer ruttna. (Du kan ju redan ha tänkt lägga dit det senare med hjälp av domkraft eller några starka karlar.)
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Oklarheter kring huvudbyggnadens storlek gjorde att jag valde 10 kvm för att vara säker på att det är bygglovsfritt. Huvudbyggnaden är 10 kvm (där det finns bygglov) och utbyggt med 10 kvm (där det är oklart om det finns bygglov). Jag rådgjorde en del med bygglovshandläggarna kring det.

Utedasset kommer inte synas på flygfoto... ;)
Jag förstår. Har en frigga på 10 kvm själv och det räcker ju till en hel del. En kamin är ju riktigt trevligt att ha även om en heat pal förmodligen skulle räcka ganska långt.

Finns ju också dieselvärmare om du satsar på solceller framöver.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Svårt att se på bilderna, men det ser ut som kojan står direkt på plintarna utan något i mellan. Du bör ha någon form av syllpapp i mellan, annars är det stor risk att träet kommer ruttna. (Du kan ju redan ha tänkt lägga dit det senare med hjälp av domkraft eller några starka karlar.)
Det är redan syllpapp överallt där trät är i kontakt med lecablocken, men ganska noga tillskuret så det syns inte på alla bilder. :)
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Nä, bara skissat på olika lösningar. Jag vill prova att möblera med säng och bord först före jag bestämmer exakt plats för kaminen. Jag är lite osäker på om jag drar ut rökröret genom tak eller vägg, måste fortsätta klura på det. Kojan kommer på sikt byggas ut bakåt, och då kommer kaminen vara i den nya delen, därför är det kanske bäst att låta rökröret gå ut genom väggen nu så taket är intakt...

Som kamin vill jag ha nåt riktigt litet, med kokplatta. Skulle gärna sätta in en Sorselekamin eller Laxen, men dom är ju inte godkända.
Kolla på Lakkapää, kamin Jätkä.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
V Vante skrev:
Kolla på Lakkapää, kamin Jätkä.
Den såg ju riktigt bra ut!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.