Skall börja bygga rum på oinredd vind.
Huset byggt 2007. 42mm golvspånskiva med 200mm isolering i bjälklag och jag skall lägga 8mm laminat. Enkelgips i tak på nedre våning.

Nu är jag dock orolig att det skall låta ner i de övriga delarna i huset. T.ex stegljud, tonåringar eller en gitarr.
Undrar nu om någon här har erfarenhet av underlagsfoam med ljuddämp.
Ikea, bauhaus och byggmax m.fl har de här 3mm plattorna. Hjälper de? Behövs de för nyare hus?
 
  • Oinredd vind under konstruktion med synlig isolering, elinstallationer och reglar för gipsväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underlagsfoamen hjälper lite mot stegljud. Särskilt om personen i fråga går med klackar eller liknande. Mycket mer än så hjälper dom inte mot ljud.

Har du verkligen 42mm golvspån? Aldrig hört talas om så tjock!
 
22mm golvspånskiva skall det vara.
Ok. Så ingen idé att ödsla pengar på det?

Golvgips? Är det pengar i sjön det med?
 
Magnus E K
För "perfekt" ljudisolering mellan två rum ovanför eller intill varandra i samma byggnad krävs extremt omfattande åtgärder, men det låter som du redan har mycket bättre isolerat än det oftast är mellan våningarna i 1,5-planshus (i det jag växte upp i från slutet av 70-talet är det endast tomrum, ingen isolering alls, mellan våningarna).
 
Fast perfekt är jag inte ute efter. Bara att minska ....
Trodde kanske att dom hjälper nånting.
 
  • Underlagsskiva för golv monterad i butikshylla med prisinformation och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.