Har en ca 10 år gammal torktumlare (LG) som får jordfelsbrytaren att lösa ut gång efter annan vid drift. Bestämde mig för att ta bort lite plåtar för att göra rent den invändigt samt för att ge den chansen att torka ut ordentligt. Då jag sprutade med tryckluft i vad jag inbillar mig är värmeelementet så kom det ut vad som närmast kan beskrivas som ett moln av glittrigt pulver; ungefär millimeterstora flagor/skärvor. När jag torkade upp det hela från golvet skar jag mig i fingret på ett ställe; sådär som man kan göra när man städar upp krossat glas och stöter på en pytteliten skärva. Tyvärr hade jag inte närvaro att ta kort på pulvret. Jag blev orolig för att jag hade dragit ner det i lungorna.

En kollega på jobbet spekulerade i att det kanske var någon slags isolering. Själv har jag ingen aning och jag har inte dristat mig till att demontera elementet för att titta efter; av rädsla för att inte få ihop det hela igen. Det ser inte ut som det är byggt för att tas isär. Jag kan dock inte se något anmärkningsvärt när jag tittar in i det underifrån.

Så min undran är om någon kan kasta lite ljus över detta? Har någon stött på något liknande? Vad kan det här pulvret tänkas vara? Jag undrar även om man överhuvudtaget kommer att våga använda maskinen igen eller om det finns risk att sådant där pulver kommer att åka in i den rena tvätten. När jag knackar på elementets metallhölje faller inget ur så antingen har jag fått det rent invändigt eller så var det just att det var tryckluft som fick det att lossna i förstone.

Invändig bild av en torktumlare med synligt värmeelement och kabelanslutningar, tecken på rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torktumlarens värmeelement inuti metallhölje sett från underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Jag gissar också på någon form av isolering (troligen av glas...). Det är definitivt värmeelementet det där (och framgår även att det är exakt 10 år gammalt), och värmetrådarna i det måste vara isolerade från själva lådan på något sätt. Att isoleringen blivit halvdålig där stämmer även med problemet att jordfelsbrytaren löser ut. I så fall har det problemet sannolikt förvärrats nu när mer isolering skadats/försvunnit, dvs kanske kommer jordfelsbrytaren (eller rentav säkringen) nu lösa direkt så att maskinen inte kan köras överhuvudtaget.

Du får nog betrakta den som trasig, men om du ändå vill testa den så kör den en gång med något "skräp" (typ några blötta gamla handdukar eller trasiga lakan) och testa efteråt om det samlats något av glasdammet inuti eller i det som torkats.
 
A
glaset du skar dig på går inte att gissa
men ofta är det lite glasull motsv som isolerar i elementet
får du loss detta med tryckluft så har du säkert haft detta i kläderna olxå och det mycket länge.
jordfelsbrytaren löser inte för isolering i elementet men kan lösa om man fått in ett hårspänner eller något annat liknande i elementet.
Det mest troliga i ditt fall är att en packning mellan trumma och chassi läcker så att fuktig luft når elektroniken.
om man tar bort elektroniken så ser man detta lätt på maskiner tillverkade i korea, ofta har dessa rost på komponenterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.