Hej,
Är nybliven torpägare och ny här på forumet.
Har varit inne och läst en del för tips och inspiration, vilket har varit givande.

En av de första åtgärderna vi behöver göra är att se över taket, då vi upptäckt att det läcker in lite på ett par ställen. Därmed kommer vi till frågedelen:
Gammalt spåntak med synliga träbjälkar och läckage, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla spåntak med synliga träspån och horisontella läkter från insidan av en torpbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrånvy av ett äldre spåntak med träbalkar och vertikal träpanel som visar tecken på slitage och möjlig vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut inifrån, och med min något begränsade kunskap har jag kommit fram till att det är detta som kallas spåntak?
Planen är att vi vill återanvända så mycket av takteglet som möjligt, och ersätta sånt som är trasigt.
Samtidigt vill vi behålla den här vyn inifrån, dvs vi är inte så sugna på att riva allt spån och lägga exempelvis ny råspont istället.
Lyfter man lite på pannorna så ligger det bara läkt direkt på spånet.

Själva frågan är hur man på bästa sätt får taket tätt utan att riva ner allt. Skulle det gå att riva läkten och lägga oljehärdad board direkt på spånet?
Antar att det är för ojämnt för att lägga takpapp.

Tips och svar mottages gärna!
 
Obs: jag är inte takvetare, så det är lite av gubbgissningar.

Om detta är "innertak" så har ni ingen fuktbroms alls, vilket kan ge problem med att innefukt kondenserar på insidan av taket. Om det är utseendet ni vill ha, skulle jag sätta råspont ovanpå läkten så att det blir ventilerat, och sen takpapp/-duk, läkt och pannor.
 
Som alternativ till takpapp finns det takduk som du kan spänna/lägga direkt på spånet.
 
Det är nog ändå bra att få det ventilerat.

En lite vildare idé: sätt glas (plexiskivor?) innanför takstolarna och stoppa det mesta av fukten där.
 
kashieda kashieda skrev:
Obs: jag är inte takvetare, så det är lite av gubbgissningar.

Om detta är "innertak" så har ni ingen fuktbroms alls, vilket kan ge problem med att innefukt kondenserar på insidan av taket. Om det är utseendet ni vill ha, skulle jag sätta råspont ovanpå läkten så att det blir ventilerat, och sen takpapp/-duk, läkt och pannor.
Detta är taket sett inifrån från en oinredd vind. Det finns relativt bra ventilation mellan väggen och taket, men det kanske är otillräckligt?

Av det lilla jag läst mig till tänkte jag att oljehärdad board skulle funka på spånet, men ska kika på varianten med spont på läkten också.

Tack för er input!
 
Du kan lägga Moniers Vittinge takduk på spånet och sen läkta om. Den klarar det.

Vi lade den på ett gammalt faltak.

Difussionsöppen samt UV-beständig.

Dyr dock men enligt mig värt det... :)
 
Helt klart ett alternativ. Var den svår att lägga själv? Sett utifrån en normalhändigs perspektiv?
 
S StSw skrev:
Helt klart ett alternativ. Var den svår att lägga själv? Sett utifrån en normalhändigs perspektiv?
Nej inte alls! Gick helt okej ensam, klart lättare om man var två för förra sommaren blåste det rejält de dagarna jag höll på med duken. I mitt fall lade jag en våd, läktade vartefter. :)
 
Ska du bara laga lite så byt ut läkten där det är trasigt.
Rakt på spånet, eller pärten som vi säger här å dit med hela pannor, annars om du ska lägga om allt så ta oljehärdad board, strö och bärläkt
 
kashieda kashieda skrev:
Obs: jag är inte takvetare, så det är lite av gubbgissningar.

Om detta är "innertak" så har ni ingen fuktbroms alls, vilket kan ge problem med att innefukt kondenserar på insidan av taket. Om det är utseendet ni vill ha, skulle jag sätta råspont ovanpå läkten så att det blir ventilerat, och sen takpapp/-duk, läkt och pannor.
Fuktbromsen eller spärr behövs egentligen inte när man har ett material som trä, eller cellulosabaserd isolering. Fukten vandrar automatiskt i trä från den varmare till den kallare sidan.
Om du vill behålla insidans utseende, så kan du först börja med att laga sådant som är dåligt i bärande balkar, och sådant du vill byta för utseendets skull.
Om taket är snett och vint och du vill ha utsidan rak kan du exempelvis göra så här.
Ta sedan av alla pannor, hitta de bärande balkarnas läge. Här får du fundera ut vad du kan skruva fast ner i bjälken som sticker upp såpass att du kan fästa reglar på. En variant är att med långa skruv, ovanpå spåntaket, dra fast en kloss exempelvis 38x120 mm. Den får inte luta för mycket i förhållande till de övriga klossarna du skruvar. En längst ner, och en längst upp på varje regel. Sedan klossar däremellan på kanske var 60e centimeter.
Sedan sättar du en rejäl spik i översta och understa klossen som är längst ut, närmast vindskivorna. Alltså 4st spik. Spänn ett murarsnöre mellan de två på toppen, och ett snöre mellan de längst ner. Spänn riktigt hårt.
Sätt snöret så långt ner på spiken som möjligt så det går fritt överallt.
Snörena skall vara paralella.
Det kan du se genom att syfta stående nere på marken. Sedan spänner du upp ett snöre mellan dessa två snöre.
Detta snöre sitter nu med en knut så det går att flytta i sidled. Flytta det hela vägen från ena kortsidan till andra o kolla samtidigt så det går fritt överallt.
När du gjort detta flyttar du upp snöret på spikarna exakt 17mm. Förklaring kommer.
Lägg nu nya klossar ovanpå de du skruvade förut. Skruva fast så många att du kommer upp strax under snöret. Ge hela tiden akt på så att inget ligger emot snöret. Ta din tumstock o fäll ut yttersta länken. Tumstocken är ett par millimeter tjock och 17 mm bred! Ställ den upp mot klossen och för in under snöret o justera höjden med masonite eller klossar i olika storlekar tills du känner att tumstocken knappt rör vid snöret.

När du fått rätt höjd, 17 mm under snöret, och börjar på nästa så har du alla snöre totalt fritt i luften. Skulle man inte använda tumstocken eller ngt annat som distans när man mäter, så kommer snöret ligga emot klossarna. Lite lite på en kloss. Nästa likadant fast lite lite i förhållande till förra. Betyder att man får ett tak som blir som en båge.
När allt är klart, skruvar eller spikar man fast 45x70 från takets kant upp mot nocken. Sedan råsponten åt andra hållet!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S snickarjojjan skrev:
Ska du bara laga lite så byt ut läkten där det är trasigt.
Rakt på spånet, eller pärten som vi säger här å dit med hela pannor, annars om du ska lägga om allt så ta oljehärdad board, strö och bärläkt
Menar du att lägga board på pärten vid helomläggning, eller att den ska väck?
 
Tack frityreldarn för ditt detaljerade svar! Det var lärorikt ur flera perspektiv, både gällande fuktbroms och utförande.


För en novis som jag själv, har all er återkoppling och erfarenhet varit mycket uppskattad, och det finns redan en hel del att fundera kring.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Bara på med oljehärdad board, läkt och sen tegel = färdigt
 
S StSw skrev:
Menar du att lägga board på pärten vid helomläggning, eller att den ska väck?
Låt pärten vara, slå ner ev spikskallar som sticker upp och lägg rakt på med ordentliga överlapp.
Pärten är faktiskt bara bra att ha emellan.
Vill du sen isolera nån gång, från insidan alltså så får du ju en inte regelrätt luftspalt men iaf en spalt med begränsat flöde.
Håll dig till cellulosafiberisolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.