På senaste tiden har min vattenrör börjar mullrar, lite som knarrande dörr, inte knackade. Har googlat lite och jag misstänker att det är luft i systemet. Skulle byta duschblandare, men hann inte vid två tillfällen pga. Det är första gången, men har demonterat bort duschblandaren för att se om den nya passar och sen vid ett annat tillfälle (förra helgen) demonterat den igen men hann inte påbörja något.

Hursomhaver, läste på instruktionen att man skulle spola rören innan man monterade fast duschblandaren (ny eller gammal), jag fattade som att det är pga. främmande föremål i rören. Jag gjorde inte det och monterade tillbaka den gamla blandare och satte på vatten, inget mera med det. Men nu hör man ganska tydligt när man spolar kallvatten och varmvatten på alla delar i huset...

Om man känner på kallvattenröret så känner man att den vibrerar när det mullrar. Endast vi spolning av varm-/kallvatten.

Jag har inte bytt duschblandare än, utan bara demonterat och monterat den från 40 cc rören.

Jag är inte säker på om det är luft i vattensystem och att det är orsakat av demontering av blandaren så att luft kom in i rören...

Vad gör man?
 
Redigerat:
Läste att det kan bero på en backventil på vattenmätaren. Ser inte ut som en är installerad... eller har jag fel?

Isåfall kan man utesluta vattenmätaren.

Vattenmätare med mätarur och röda ventiler i ett skåp, utan synlig backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter nog en backventil ( instoppad ) i mätaren på utgående sidan
 
Nu var kommunen hör på morgonen och bytte ventil och mätare. Dem skulle ändå byta till en digital sådan. Iaf. Detta är delen som spökade. Det har bara gått några timmar men... Vi får se. Tydligen sitter det en plast istället för mässing. Säkert billigare snarare än praktiskt.
Del av brun plastventil på vitt papper som bytts ut, med olika vinklar som visar insidan och gummitätningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad digital vattenmätare med blå försegling och mässingskopplingar på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.