Renoverat en gammal skrubb där det bara fanns en lampa på väggen. Plasten till gaml knappen var trasig så köpte en ny strömbrytare. Men alltså jag blir inte klok på detta.
Se bilder. Hur det var kopplat, tåtarna, nya brytaren.
En öppen eluttag med svarta och blå kablar syns, där den blåa kabeln är kopplad direkt till en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart är fasledare. Den blå lär va nolla men den går direkt till lampan på väggen. Ni ser den blå längst in
Oöppnad eluttagsdosa med lösa kablar; svart och blå ledare synliga, mot tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya uttaget ser ut såhär.
Närbild på en nyinstallerad grön strömbrytare med orange kablar i en persons hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misstänker att jag måste klippa nollan för att få det och fungera? Men hur?:thinking:


Tacksam för all hjälp.
 
Nej, du behöver inte koppla in nollan. Matande ledare in på L, bruten ström ut på någon av de två pilarna.

Edit: Sen är det förstås bra att veta varför man gör på ett visst vis, och det tarvar nödig kunskap för att få byta sånt här. Osv.
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Panor82
Låt den blå vara. En svart till L och den andra på den ena pilen.
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Nej ingen nolla ska kapas eller kopplas in till brytaren.
Du har en fasledare samt en tändtråd som går vidare till lampan.
Koppla fasledare till "L", den andra ledaren till "pil ut-plint" (spelar inge roll vilken du tar).
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Kanske skulle skrivit att kag testat det.

Antingen är lampan tänd eller släckt. Är återfjädrande brytare..
 
Sitter det någon dosdimmer eller liknande vid lampan? Varför är knappen återfjädrande?

En lampa brukar väl vara tänd eller släkt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, du behöver inte koppla in nollan. Matande ledare in på L, bruten ström ut på någon av de två pilarna.

Edit: Sen är det förstås bra att veta varför man gör på ett visst vis, och det tarvar nödig kunskap för att få byta sånt här. Osv.
Helt klart. Har brutit strömmen till rummen. Sedan trodde jag det fungerade som en vanlig brytare. Men när jag sätter matande på L och andra på nån av pilarna så är lampan antingen alltid tänd eller alltid släckt. Återfjädrande strömbrytare..
 
Varför har du en återfjädrande brytare?
Då blir det ju precis som du skriver. Se om du kan ta bort fjädern i brytaren eller ta hjälp av elektriker.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter det någon dosdimmer eller liknande vid lampan? Varför är knappen återfjädrande?

En lampa brukar väl vara tänd eller släkt?
Menar att beroende på vilken pil ut jag sätter på så är lampan antingen tänd eller släckt.. men går inte ändra det läget genom att trycka på knappen.. därav mitt konfunderande..
 

Bästa svaret

Återfjädrande brytare uppför sig på det viset. Du får byta till en med två fasta lägen eller ta ut fjädern om det går.
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Panor82
ebolasmurf ebolasmurf skrev:
Helt klart. Har brutit strömmen till rummen. Sedan trodde jag det fungerade som en vanlig brytare. Men när jag sätter matande på L och andra på nån av pilarna så är lampan antingen alltid tänd eller alltid släckt. Återfjädrande strömbrytare..
Ta bort fjädern om du inte ska använda den till att styra/dimmra belysning.
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Ska kolla.. annars blir det att byta..
känns som en trappkoppling annars?
 
Trappkoppling är något helt annat. Återfjädrande brytare har man om det sitter något elektroniskt styrdon till lampan som styrs med impulser.
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trappkoppling är något helt annat. Återfjädrande brytare har man om det sitter något elektroniskt styrdon till lampan som styrs med impulser.
Succé med fjädern! Liten minifjäder.. peta bort sen funka det.. borde kunna räkna ut själv.. men.. nu vet jag bättre till nästa gång. Tack!
 
Det var en nyhet att det sitter en fjäder i från början! Tidigare fick man köpa till fjädern för några tior.
Men någon har kanske provat brytaren innan och lämnat tillbaka den med fjäder monterad.:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.