Att kortlingarna skulle behöva vara i samm dimension som bjälklaget har jag inte sett. Men de skall väl ha samma styvhet/bärighet som bjälklaget. Så har du en 60cm lång kortling så skall den dimensioneras som ett bjälklag med 60cm spännvidd. Jag vet inte, men jag skulle gissa att 45x95 räcker. Men som säkerhetsmarginal kanske man borde gå upp något steg.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att kortlingarna skulle behöva vara i samm dimension som bjälklaget har jag inte sett. Men de skall väl ha samma styvhet/bärighet som bjälklaget. Så har du en 60cm lång kortling så skall den dimensioneras som ett bjälklag med 60cm spännvidd. Jag vet inte, men jag skulle gissa att 45x95 räcker. Men som säkerhetsmarginal kanske man borde gå upp något steg.
Nope. Branschreglerna säger bjälklagsdimension.
 
N Nils82 skrev:
Nope. Branschreglerna säger bjälklagsdimension.
Länka gärna till det för jag är nyfiken. :) (y)
 
N Nils82 skrev:
Nope. Branschreglerna säger bjälklagsdimension.
Det låter knäppt? Varför ska den infästningen vara så mycket styvare än resten av bjälklaget?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rickard.
Säker vatten säger att det ska vara samma dimension men det är tillåtet (såklart) att jacka ur för röret. Dock som dom flesta vet är säker vatten knappast någon lag som måste följas till 100%
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Säker vatten säger att det ska vara samma dimension men det är tillåtet (såklart) att jacka ur för röret. Dock som dom fleata vet är säker vatten knappast någon lag som måste följas till 100%
Detta var intressant för SäkerVatten jobbar ju rörläggarna "mot" men inte byggare/plattsättare och jag har aldrig sett en rörläggare kortla själv för att montera dit monteringsplattan för brunnen och har heller aldrig hört en rörläggare be byggaren om att fälla in kortlingar i samma dimension som övriga bjälklaget.
(Inte heller sett en enda byggare sätta dit den storleken som bjälklaget i övrigt består av.)

Enligt BBV ska man följa golvbrunnstillverkarens monteringsanvisning som jag t.ex länkade till ovan och de kräver inga specifika mått på kortlingarna så jag förstår inte varför SäkerVatten då ska hitta på egna regler. :crysmile:

Dessa fantastiska regler... :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Här kommer en bra länk: https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt

Inga konstigheter, en utformning som alla parter anser hålla måttet. Sen kan man ju tycka vad man vill om lagar och regler.
F.ö låter jag aldrig röris montera brunnar på jobbet, det får man alltid ta bort och göra om iallafall. Verkar som vvs hamnat efter i utveckligen på just detta moment.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Här kommer en bra länk: [länk]

Inga konstigheter, en utformning som alla parter anser hålla måttet. Sen kan man ju tycka vad man vill om lagar och regler.
F.ö låter jag aldrig röris montera brunnar på jobbet, det får man alltid ta bort och göra om iallafall. Verkar som vvs hamnat efter i utveckligen på just detta moment.
Tack för länken men jag tycker det är märkligt att man har andra regler än att följa golvbrunnstillverkarens monteringsanvisningar för det blir väldigt missvisande som sagt.
Jag är ansluten till BKR och de hänvisar till monteringsanvisningen som i sin tur inte kräver några speciella mått på kortlingarna och det är ju alltid jag som fäller in kortlingarna... och oftast skruvar dit plattan också. ;)
 
Rickard.
Knepig affärsidé för ett sådant företag att inte hitta på regler, blir inte så mycket kvar att locka kunder att köpa deras "produkt" om dom bara hänvisar BBVn :)

Med sunt förnuft och vissa förkunskaper skulle vi inte behöva alla dessa regler men tyvärr saknas många båda. Detta leder till regler som är så högt satta att man kan fuska lite och ändå få ett bra resultat.

Tätskiktsbranchen som exempel försöker lösa slarv med stränga och kostsamma lösningar som ändå inte blir bra när det slarvas/fuskas. Behöver jag ens säga att det inte hjälper.

Sorry för OT jag hoppas ts är nöjd med de tidigare svaren.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Knepig affärsidé för ett sådant företag att inte hitta på regler, blir inte så mycket kvar att locka kunder att köpa deras "produkt" om dom bara hänvisar BBVn :)

Med sunt förnuft och vissa förkunskaper skulle vi inte behöva alla dessa regler men tyvärr saknas många båda. Detta leder till regler som är så högt satta att man kan fuska lite och ändå få ett bra resultat.

Tätskiktsbranchen som exempel försöker lösa slarv med stränga och kostsamma lösningar som ändå inte blir bra när det slarvas/fuskas. Behöver jag ens säga att det inte hjälper.

Sorry för OT jag hoppas ts är nöjd med de tidigare svaren.
Kan hålla med dig till viss del men antagligen är det så att tillverkaren bedömer (precis som jag själv) att om golvspån på cc600 i sig själv är ok för att uppnå tillräcklig böjstyvhet (inkl. 12mm flyt) så är det även tillräckligt med brunnsplattan fylld av fiberarmerad och nätarmerad flytspackel och således krävs det ingen speciell storlek på kortlingarna utan de ska mest fylla en funktion att skruva fast monteringsplattan i så den integreras med golvspånen... och jag är verkligen benägen om att instämma i att detta med största sannolikhet är fullt tillräckligt för att det inte ska kunna brista runt brunnen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.