Inte riktigt klar än, men såhär samlar jag vatten från halva takytan för bevattning av min köksträdgård. Tankarna är upp och ner i burarna och nya toppen ursågad för att kunna sänka ner dränkbar pump (Gardena automatic 4000/2).
 
  • Upp och nedvänd vattentank i bur för bevattning, med modifikation för pump, i en trädgård framför rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Missad och 4 till
  • Laddar…
U un1corn skrev:
Inte riktigt klar än, men såhär samlar jag vatten från halva takytan för bevattning av min köksträdgård. Tankarna är upp och ner i burarna och nya toppen ursågad för att kunna sänka ner dränkbar pump (Gardena automatic 4000/2).
Tack, nu får jag upp gnistan igen! Har du något filter mellan stuprör och tank? Tänker något som samlar upp löv, småpinnar mm mm
 
A
Det är vanligt här i min trakt att husägare gräver ner mycket stora tankar för att använda årets avvattning till att blöta gräsmattan.
I och med att de inte bor här så sker detta med sofistikerade automatik och en robot som klipper gräset.
Vattenbrist har vi året runt men här är det mest för snålhet då villan kostat åtskilliga miljoner att uppföra och driften inte får kosta något.
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Tack, nu får jag upp gnistan igen! Har du något filter mellan stuprör och tank? Tänker något som samlar upp löv, småpinnar mm mm
Man får verkligen inte ta åt sig allt för mycket på detta forum :crysmile:
Vet inte om jag skrev det men tankar son solen kan titta in igenom blir snabbt fyllda med alger. I min mening så är det att föredra att ha nån typ av filter
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Tack, nu får jag upp gnistan igen! Har du något filter mellan stuprör och tank? Tänker något som samlar upp löv, småpinnar mm mm
Det ligger ett nät över det sågade hålet. Syns på bilden om du tittar noga. Ca 5-6mm maskor. Fångar löv och lite annat bös :)
Det ska dit en eller två tankar till, så när den första blir full rinner det över i nästa tank.
 
  • Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
@Fiano1 kan vi få lite mer information om dina förutsättningar så vi kan hjälpa dig bättre?
Vad har du för budget för ditt projekt?
Vad har du hittils funderat på och kommit fram till?
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Vi funderar på att införskaffa en 5kbm vattentank för återvinning av regnvatten. Denna är tänkt till toalettspolning och bevattning. Mycket för miljöns skull och mycket för att det känns väldigt lyxigt att spola toaletter med dricksvatten.

Är det någon som gjort detta och vad har ni gjort för kloka val och mindre bra val som ni ångrar?

Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta.

Med vänlig hälsning
Fia
Här finns ett regnvattensystem för huset som verkar vara det du letar efter: https://laros.se/skargardsvatten/. Har funderat lite på det själv, någon som har erfarenheter?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
ni som använder dedär vita kubiktankarna, klä in dom så inget ljus kommer åt vattnet. Kommer det in ljus så kommer det börja växa alger i tanken, hände med min och det luktade unk!

Jag sprayade plasten svart och klädde in den med stenull, fungerar prima!
 
Sen är det frågan hur mycket man ska samla. Jag har 10 kbm nedgrävd på landet där regnmolnen ofta lyser med sin frånvaro på sommaren. Trodde det skulle räcka och bli över. Men man inser snabbt hur mycket vatten man förbrukar när man vattnar.
 
Kan det inte bli problem med legionella (?) om man duschar med vatten från en sån där tank?
 
D Derbyboy skrev:
Kan det inte bli problem med legionella (?) om man duschar med vatten från en sån där tank?
Ursprungsfrågan handlade om vatten tänkt till toalettspolning och bevattning.
 
Jo det vet jag men därefter har tråden även tagit upp möjligheten att duscha, hurusom jag vet inte hur flyktig den där legionellan är!?

Kan den frigöras vid spolning?

Jag har en 3m3-tank som ligger och väntar på att grävas ner. Synnerligen dålig vattentillgång i brunnen och är därför väldigt intresserad av denna tråd.
 
A
legionella frodas i stillastående vatten och är luftburet
dvs alla i vindriktningen kommer att drabbas om legionella kontaminerat vatten spolas i luften.
tex toaletter, bevattning, dusch mm.
 
....låter ju inte så bra att spara vatten i en tank då....eller vad missar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.