Vi står inför att sälja och huset har ett tag som är ca 35 år gammalt. Taket kommer således helt klart att komma upp vid besiktning. I samråd med mäklaren har vi dock kommit fram till att det inte ligger till vår egentliga vinst att byta taket, värdet huset ökar kommer motsvara ungefär kostnaden för bytet.
Nu har vi fått reklam hem om att tvätta, laga och måla om takpannorna. Det är ju avsevärt billigare. Min fråga är väl hur besiktningsmannen kommer se en sådan insats? Kommer bedömningen bli densamma, dvs taket är 35 år och bör bytas? Eller kan en sådan insats ses som en liten förbättring som ökar husets värde mer än det kostar, och är ok i besiktningsprotokollet?
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Hur ser resten av huset ut?

Om allting under är i felfritt skick kan ju ett målat tak göra att helhetsbilden lyfter, men finns det minsta tveksamhet kring skicket på läkt och papp så blir det ju som att sminka en gris...

Om panel/fönster dessutom inte är i toppskick kan ett målat tak göra att de ser sämre ut än vad de egentligen är...
 
  • Gilla
Kung Louie och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ser resten av huset ut?
Huset är i övrigt i väldigt fint skick, så taket är skamfläcken.

Men vad säger besiktningsmannen? Blir det samma dom, går hen helt på takets ålder, eller lyfter tvätt och målning skicket på taket även i protokollet?
 
Har du tänkt att besikta huset innan?

Min uppfattning är att målning av tak i de flesta fallen är en kosmetisk åtgärd, så en bra (opartisk) besiktningsman bör inte fästa så stor vikt vid det ..
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Om taket i sin helhet är 35 år gammalt kommer en besiktning att säga att det bör bytas ut. Besiktningen kommer nog att kolla hur drt ser ut under takpannorna på några utvalda platser. Att ni snyggar upp taket på ytan är väl bara kosmetiskt och höjer knappast värdet. Någon kan se det som att ni döljer vad som finns under ytan. Köparen bör kalkylera för ett takbyte och ta hänsyn till detta vid sin budgivning.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att jag blivit lite lurad av marknadsföringen. Jag var i tron av att en insats med tvätt och målning skulle kunna vara en fördel och inte enbart kosmetisk. Jag har inte som avsikt att sminka eller dölja något. Men då låter jag det vara som det är. Tack för svar!
 
  • Gilla
JohanFredrik och 2 till
  • Laddar…
K kpar79 skrev:
Det verkar som att jag blivit lite lurad av marknadsföringen. Jag var i tron av att en insats med tvätt och målning skulle kunna vara en fördel och inte enbart kosmetisk. Jag har inte som avsikt att sminka eller dölja något. Men då låter jag det vara som det är. Tack för svar!
Ibland gör ju de här företagen ett kostnadsfritt besök, där de tittar på om det är värt att måla, det kan ju vara värt för att få mer "kött på benen" inför försäljningnen ....
 
Problemet blir ju lite att företaget själva har incitament att säga att det kommer vara värt det.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Problemet blir ju lite att företaget själva har incitament att säga att det kommer vara värt det.
Jo, det får man ju ta med en nypa salt, men de jag känner som målat tak har haft ute hyfsat seriösa firmor som kollade hur det var ställt med underlaget innan ....
 
Beroende på hur underlagspapp, läkt och pannor ser ut så kan de ju finnas 10 år kvar på livslängden.

Vilken del är det som är utsliten menar man på?
Att kategoriskt byta tak bara efter en tid utan att ta hänsyn till skick känns som slöseri.

vad jag har förstått så har ett tak med takpannor och underlagspapp en livslängd på 40-60 år.

Går det att inspektera baksidan av råsponten, eller ligger det isolering mot den. Kan man inspektera hela baksidan så skulle jag var lugn om man inte ser några tecken på läckage eller fukt om taket ser bra ut.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
K kpar79 skrev:
Vi står inför att sälja och huset har ett tag som är ca 35 år gammalt. Taket kommer således helt klart att komma upp vid besiktning. I samråd med mäklaren har vi dock kommit fram till att det inte ligger till vår egentliga vinst att byta taket, värdet huset ökar kommer motsvara ungefär kostnaden för bytet.
Nu har vi fått reklam hem om att tvätta, laga och måla om takpannorna. Det är ju avsevärt billigare. Min fråga är väl hur besiktningsmannen kommer se en sådan insats? Kommer bedömningen bli densamma, dvs taket är 35 år och bör bytas? Eller kan en sådan insats ses som en liten förbättring som ökar husets värde mer än det kostar, och är ok i besiktningsprotokollet?
Jag tror absolut att det kan vara en vettig investering att förlänga livslängden på taket. Dessutom estetiskt mer tilltalande. Att köpa ett hus och stå inför en i det närmaste omedelbar investering i taket skapar en del tveksamhet och det måste tas höjd för detta ekonomiskt, vilket påverkar viljan i budgivningen. Jag hade tagit dit tre firmor för att kolla/räkna på det.
 
K kpar79 skrev:
Det verkar som att jag blivit lite lurad av marknadsföringen. Jag var i tron av att en insats med tvätt och målning skulle kunna vara en fördel och inte enbart kosmetisk. Jag har inte som avsikt att sminka eller dölja något. Men då låter jag det vara som det är. Tack för svar!
Lurad och lurad, att sköta om taket på detta sätt kan ju faktiskt förlänga livslängden på det, plus att man får en ordentlig genomgång utav det i samma veva. Man ska bara inte förvänta sig några fantastiska resultat på besiktningsprotokollet för den sakens skull. Men det hade kännts mer aktuellt om det var ~20 år gammalt, eller om ni hade tänkt bo kvar och ville skjuta upp takbytet några år till, som du beskriver situationen nu tycker jag inte det låter lönt.
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Staffans2000
Bara för att pannorna ser tråkiga ut, finns det med automatik
ingen anledning till byte. Själv hade jag anat "ugglor i mossen" om taket var nymålat, precis som ifall källarväggarna var detsamma -vad försöker de dölja?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
L
Vi sålde vårt hus i höstas. Huset var i fint skick taket likaså. Däremot var pannorna i äldsta laget. Vi fick tipset att ta in en offert för målning. Har de sagt att det kan vara värt att måla är det ett litet bevis på att taket håller bra kvalitet.

Vi la sedan med denna offerriten i underlaget för försäljningen. Köparen tog en besiktning som bekräftade den bilden och rekommenderade målning istället för byte.

Vi la all tid på att fixa småsaker, styla, måla lister som såg lite tråkiga ut osv. I vårt fall fick vi väldigt bra betalt. Köparen var takläggare och bytte taket direkt ändå.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Hej
Nä måla du.
Vi skulle sälja vårt hus förra året, fint bra hus men taket var mycket fult, 40 år gamla betongpannor med mossa och annat skit på, en riktig skamfläck för huset. Vi tog in en firma som skulle måla. Der kom och kollade pappen och läkten under pannorna på ett antal ställen. Sedan tvätta dom taket, impregnerade pannorna och sen måla dom, lämnade 10 års garanti. Taket ser ut som nytt!
Huser såldes på 2 dagar efter visning!
 
  • Gilla
djc001
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.