Hej

Vi har flyttat till ett nyproduktionshus och vill rulla ut gräsmatta. Men kan inget om detta. Någon som är vänlig och vill förklara på ett enkelt sätt vad och hur vi gör detta? :)
Det ligger redan matjord på tomten. Men vad är nästa steg osv?

Tacksam!
 
Nästa steg är att köpa gräsmattan och rulla ut den. Sen får man vattna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Under förutsättning att matjordslagret är tillräckligt tjockt och plant, samt inte fullt av sten som en annan forummedlem råkade ut för i sin nya bostad.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Hur kan man se om det är tillräckligt med matjord? Just nu känns det väldigt mjukt. Det sjunker ner när man går på det. Kommer behöva gå mycket på jorden när man håller på att rulla ut gräset ?
Hur jämnar man till det på bästa sätt?
 
Först ser du till att det är platt (kratta, spade). Sedan lånar/hyr du en vält och packar jorden.
Nån dag innan gräset kommer krattar du upp jorden (översta lagret bara) och vattnar.
Och efter utrullning vattnar du och blir glad när det regnar
De flesta gräsleverantörer har bra instruktioner på sina hemsidor.
Lycka till - själv rullade jag ut min gräsmatta i början av juni ett år - och sen kom det inte en droppe regn på tre veckor...
 
Hur gör man när det har hunnit växa lite ogräs på jorden? Måste man rensa det först? I så fall hur på bästa sätt?
 
D deeply89 skrev:
Hur gör man när det har hunnit växa lite ogräs på jorden? Måste man rensa det först? I så fall hur på bästa sätt?
Du bör få bort så mycket ogräs som möjligt, helst allt. Det som rotat sig kommer att tränga upp genom eller mellan gräsvåderna om du inte först tar bort det.
Det smidigaste jag har hittat för att rensa detta är en gångskyffel. Med den behöver man inte ligga på alla fyra och rensa och man kommer även att få upp sten som ligger ytligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.