Jag hade faktiskt samma arkitekt som Hemmakatten. Mitt lilla hus blev mycket rimligt just pga att arkitektens uppdrag var att skapa ett litet, funktionellt hus med hållbara, estetiska och ekonomiska material och med strikt budget. Samtidigt måste jag erkänna att det nog inte är helt lätt att finna en arkitekt som motsvarar de visioner jag har/hade. Efter snart 14 år säger jag igen: husbygget är det bästa jag gjort.

Med de stora kostnader som ett husbygge innebär förstår jag inte att så många tror att man kan spara in på husritningen när denna ändå är den minsta kostnaden.
 
  • Gilla
Musikläraren och 1 till
  • Laddar…
Tackar för input.

Det viktiga för mig är planlösningen totalt.
Har kollat lite med arkitekter nu också på inrådan.

Inget klart. Men det lutar pt en flexibel husleverantör där jag själv kan rita planlösningen. Har fått till det mest ekonomiskt och roligt så
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag hade en liknande begränsning på en tomt jag köpte för några år sedan. Kan tipsa om kustvillan som gör väggblock i fabrik efter kundens önskemål. I mitt fall var det max 75 kvm byggarea. Kustvillans husmodell granön anpassades på längden och bygglov söktes. Efter beviljat bygglov och startbesked gjordes en anmälan om bygglovsbefriad utbyggnad där kök/vardagsrum, som hade full takhöjd till nock, förlängdes så att byggarean blev 90 kvm. Jag har kvar ritningar om du är intresserad.
 
Vore tacksamt absolut
Var kustvillan bra?
 
Rita själv ungefär hur ni vill ha det och ta ritningen till en arkitekt. Det behöver inte bli så mycket dyrare och de flesta arkitekter är nog värda pengarna.
Källare är fenomenalt men kanske blir dyrt om det är berg...
 
Har ett hus som är byggt med liknande förutsättningar.
Dock var det enl. den gamla detaljplanden endast tillåtet med 35Kvm byggyta men i 2 plan o max 7 meter,
På nedre plan har vi 2,3 meter takhöjd medan på övre plan öppet till nock. Ytterväggarna dock endast 2.1 högt men sen säker 3,5 meter till nock. Sadeltak. Själva huset är 5.9x6 meter så ser ut som en liten kub med ett sadeltak på. Huset ritades ursprungligen av en granne som byggt ett likadant hus och han som byggde vårt kopierade helt enkelt,.
Funderar nu på en mindre utbyggnad på 20 kvm byggyta i två plan men skall träffa komunen (Haninge) på torsdag så får vi se vilka krav de ställer. Vår gamla detaljplan togs bort för ca 15 år sen så nu lever vi utanför plan o grannarna bygger 200 kvadratare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.