Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Du får säga till kommunen att stänga i gatan, kapa ner allt och värma på ordentligt så linet brinner, då kan du gänga av muffen och lina om, pressa då inte dom nya rören ( är bara skit ) PS gör du lika på andra sidan ( kapar ) så kan du flytta ut konsolen igen :D
Vi får se om det fortfarande droppar om en vecka eller två, då blir det åtgärd med avstängning i gatan. Beställt hem rördelar om det utvecklar sig i den riktningen.
 
R roli skrev:
Fastgjutet stålrör på inkommande vatten låter som en tickande "vattenbomb".

Inkommande vatten är syrerikt och sliter mer och mer på stålröret som till slut brister (som MathiasS var inne på).......
Det hände en tidigare ägare av mitt hus. De vaknade en natt och hade en fontän i gräsmattan som tur är. Stålröret hade rostat bort. Det blev grävmaskin och till att bila hål ner till den igenbyggda krypgrunden (tydligen vanligt på 50-tal)
Vad man dock gjorde sen undrar man ju över... bytte till plast i marken och skarvade med det gamla stålröret i krypgrund istället för att dra 5m extra av slangen. Dessutom så lät man avloppet av cement vara kvar så nu är det cementavlopp och plaströr till vatten men bara till in i krypgrunden.
Jag har funderingar på att helt ta bort krypgrunden och fylla/isolera för att få platta på mark istället pga fukt och radon, blir ju lite obra med skarvad vattenledning under plattan då.
 
K
Fast en PEM-slang kan man skarvsvetsa, vilket är att likställa med ett heldraget rör.
Är du riktigt nojig kan du lägga skarvsvetsen utanför och dra heldraget i stället.
 
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trösta mig och säg att det självtätar sig.
Om någon hemmapular i framtiden och behöver ingjutas lite mod när de gamla torkade gängorna börjar krypläcka något: Så här en arbetsvecka senare har krypläckan tätat sig.
 
  • Gilla
Stenis99 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog ändå förbereda för byte. Röret kan vara kärnfriskt och det kan vara lövtunt...........Brister det så lär man inte få en spänn på försäkringen för det lär nog räknas som eftersatt underhåll.
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle nog ändå förbereda för byte. Röret kan vara kärnfriskt och det kan vara lövtunt...........Brister det så lär man inte få en spänn på försäkringen för det lär nog räknas som eftersatt underhåll.
Jodå, det ska bytas men det är ju ett större arbete som man inte initierar utan planering p g a att kommunen plötsligt vill ha en ny typ av mätarkonsol. Det är bra med gods i röret och det ser värre ut på utsidan än insidan, fick det bedömt i samband av rörmokare i samband med rörinstallationen. Förklaringen är att trots röret är från 60-talets mitt så har nästan inget vatten fått strömma igenom det (ingen bodde i huset under 40 år). Inget frisk vatten, inget syre - röret håller väldigt länge.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har denna konsol som kommunen har försett mig med samma skjutbara del till höger?

[bild]
Har den konsolen med. Är en pil inristat på den. Står den pilen för att inkommande vatten ska gå mot/från den pilen? Eller den bara är där?
 
Hitta äntligen en sida vad pilen står för. Är flödesrikningen. Var lite rädd för det. Får väll vända min till rätt håll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.