Hej!

Ber om ursäkt om detta postas i fel forum men allt har med kök att göra.... så... dessutom kanske det är lite för långt...

Står i begrepp att riva vårt förra kök då IKEA-prylar är påväg. Vi bor i en brf i sthlm (jag sitter i styrelsen så tillstånd/motsv är inga problem) och köket (eller det nya i alla fall) kommer att bestå av två rum som ett L (vägg till serveringsgång rivs) på totalt ~16KVM. Jag hoppas kunna göra endel av arbetet själv. I samband med detta har jag ett par frågor:

1. Hur pass mycket mekk är det att bygga eget innertak med spottar i? Någon som kan länka mig? tips, råd, tankar mottages gärna.

2. Hur brukar ni tänka när ni dimentionerar EL i köket? (I nuvarande köket går automatsäkringarna titt som tätt om man kör tex diskmaskin+vattenkokare+micro)? Detta borde jag förmodligen kunna räkna fram med ohms lag som för 10-15 år sedan satt som en smekk men.. jag jagar tumregler här..ok? Kan man köra häll och spis på samma 10 amperare + skall det vara trefas? (Beror väl självklart på märke men...?). Hur många ledare kan jag dra i 16 mm flex-vp rör?

3. Vågar man riva en vägg av typ "lättbetång" själv? (Det är den till serveringsgången och den är inte bärande).

4. Hur fasar man bäst ut för VP-rör i ovan nämnda vägg?

5. Varför skall det vara så svårt att få tag i en rör-pulare som kan komma och ta bort ett element vitt? Finns det för få rör-mokkare kanske? (Någon som känner någon bra i sthlm) + vad skall jag ungefär betala för detta jobb?

6. Golv... har funderat på att lägga ut detta... (no pun intended).. och haft lite tankar fram och tillbaka. Vi har kommit fram till att det nog får bli ek-lamell (btw kommer 2000-talets EK kommer nog vara som 70-talets brunt - om 15 år kommer alla säga: bläää EK.. guva fantasilöst - kanske redan några här som gör det). Problemet är bara: Fina-golvbutiken-på-hörnet har ett "fin-fint" på lager för BARA 349:-/kvm medans Silvan i KK har ett för 199,99:-/kvm. (inga stora pengar att spara på 16 kvm men iaf). Om man inte skall låta golv-butiken lägga golvet finns det naturligtvis ingen anledning att köpa det dyrare golvet. De flesta av er (om ni orkar läsa ända hit) kommer i o m denna fråga förlora all gnutta av respekt för mig för; det finns inget lättare än att lägga ett golv men... grejen är att nuvarande golvet är hur "gropigt" som helst) och man vill ju få det slätt och fint.... så vad göra?

OK. Folks där fick ni lite att bita i.... hoppas att man får vara med i gemenskapen här på byggahus trots att man bor i lägenhet...

dbh

Mange
 
1. Beror på hur man gör det. Jag var med o sänkte ett tak med reglar och gips (Skruvade reglar i det gamla taket och fäste sedan gipsskivor) en del arbete men helt överkomligt.

2. Tyvärr kan jag inte svara på detta men har själv 20 amp till spis o häll, 10 amp til disk, 10 amp till kyl/frys. Mina säkringar är fortfarande hela…

3. Har rivit väggar i min lägenhet, det är en hel del jobb och damm. Var noga med att täcka om du har möbler i lägenheten. Man bör planera för någonstans att göra av med massorna. I centrala Stockholm är det senare inte helt enkelt. Har sett några som använder sig av stora säckar..

4. Jag drog nytt i taket...

5. Ingen aning...

6 hmm beror lite på hur undergolvet ser ut.. Golvgips, slipa undergolvet slätt... Men tyvärr har jag nog inget bra svar här.. Prata med golvfirman dom bör kunna svara på denna fråga

Tja några korta svar men kanske hjälper de. 
 
ang. vp-rör så går det lugnt att få in 7st , för det har jag gjort.man tar bara lite "glidmedel" (för kabel) ;D
 
UPDATE:
Hela helgen har använts till att riva... har fått bort nästan allt (bara diskbänken återstår - för sent att köra den nu). Bilder kommer. Men ett problem har uppstått: När vi bröt loss kaklet följde halva väggen med.... och det visar sig att det verkar vara ca 15 - 20 mm "puts" eller smulbetång (sandig) innan man kommer in på den "riktiga" betången (med jutmärken (stavas det så?) fr brädor).

Så vi ställs inför följande val:

(på denna vägg skall det inte hänga köksskåp.)

1. Spackla... (även fast putsen sitter halvlöst). Sedan renoveringsgips...

2. Skrapa rent hela väggen = damm. plus regla?+riktiga gipsskivor..?

Huset är uppfört 1946 och på den tiden byggde man solida köks-möbler vill jag lova.. har tagit massa tid att riva... säkert till nostalgikers förtret...

================================

Sedan tillbaka till huvudfrågan..... har nog kommit till att jag vill sänka taket. För att; 1. Snyggt med spottar + 2. att man kan dra elen i taket.. men, jag har ett par frågor:

Hur mycket måste man sänka? (Har inte obegränsad takhöjd och vill ogärna sänka mer än 10 cm.)

Skall man köra med 220v spottar eller "svagström". För/nackdelar? Vilket utvecklar minst värme? Var skall man köpa dem och hur många watt skall man ha? (Vill kunna dimma). Tumregler?

Vilket material skall man ha i skivorna så att de inte bågnar? Hur stora skivor kan/skall/bör man ha?

Någon som har länk till motsvarande projekt?

//Magnus

 
Hade precis samma problem med smulig puts (tror att sånt brukar kallas för "kex") som kom lös när vi rev bort kaklet. Valet stod mellan att försöka fixa väggen med bruk eller puts eller att sätta något för väggen.

Lösningen blev en panikutryckning till ByggMax och införskaffandet av ett antal 2200x600x22 mm spånskivor (den typ som används till golv). Dessa monterades med ett antal skruvar på den skadade väggen. Resultatet blev mycket bra.

// WM
 
När det gäller hur mycket du måste sänka taket så är huvudfrågan vilket takmaterial du har. Om taket består av brännbart material så måste du uppfylla kraven som hör til lden spot du vill använda (vanligt verkar vara 15 cm uppåt). Detta löser man ofta genom att fälla in "pottor" av plåt i taket. Det får du nite göra i en lägenhet efterssom även ev. takpanel är en del av bransisoleringen mot nästa våning.

Om ditt tak är obrännbart så borde det bara vara lampans fysiska storlek som begränsar höjden (du bör kontrollera det, det är ingen fråga jag funderat så mycket på eftersom jag har brännbara tak). Många spottar är utformade med en arm som sticker rakt upp för att säkra att man inte bygger för lågt.

I en annan tråd under el så diskuterades värmeutv. och 230 eller 12 V för ett tag sedan. Där påstods det att 230V spottarna skulle utveckla mer värme, att 35W 12volt motsvarade 50W 230volt i ljusutbyte, så att det alltså skulle bli 15W extra värme. Vet ej om det är sant. Det finns ingen uppenbar teknisk förklaring på vaför det skulle vara så.

Om du kopplar själv så tänk på att det måste vara värmebeständig kopplingstråd till spottarna, vanlig FK duger inte.

Värme från spottar är ett "verkligt" problem, det är alltså inte bara formaliteter, se även till att uppfylla kravet på sidledsavstånd till spotten mot brännbart material, så du inte får en regel för nära.

När det gäller montering av gipstak så finns det en hyffsad besrkivning hos Gyproc http://www.gyproc.se/gyproc/content...1256E0F0045BFFC?OpenDocument&m=mimdmbmamj. Läs hela, sista bilden talar om att fasa av kortkanterna före montering.

Det finns speciella takgipsskivor som är lite smalare. Därmed lättare att hantera (en vanlig skiva väger typ 25 kilo). I gengälld får man fler skarvar att spackla. Har förstått av inlägg här på forummet att man ofta använder de vanliga skivorna, framförallt när man använder en gipshiss som förenklar arbetet. Jag tänkte köra så när jag renoverar vårt kök.
 
Ser ofta frågan där man diskuterar huruvida man skall satsa på 12v eller 230V.
Rätt svar på den frågan är att 12V generellt sett är bättre på allt, utom att installationen är jobbigare och behovet av en transformator. O kom även ihåg att det är stor skillnad på spot o spot:

12V:
Osrams 12V Decostar Standard 20W 38grader
ger 480 candela, livslängd 2000h

Osrams 12V Decostar Titan 20W 38grader
ger 780 candela, livslängd 4000h

Osrams 12V Decostar IRC 20W 38grader
ger 1000 candela, livslängd 4000h

230V:
Osrams 230V Halopar16 50W 40grader
ger 900 candela, livslängd 2000h

Som ni ser så ger den sistnämnda 12 voltaren mer ljus än den på 230... Trots att 12V bara är på 20W.. Dessutom har du dubbla livslängden på 12 voltaren.

Dimmra gärna spottarna det förlänger livslängden ordentligt minns inte några siffror .
 
intressanta siffror, var har du fått tag på dom?

Jag håller på och tittar på belysningen för en köksombyggnad. Den nuvarande belysningen består av sammanlagt ca 200W lysrör infällda i taket med mattglasskiva under. Funderar på hur mycket spottar jag behöver för att få liknande belysning.
 
Hej!
JAg har precis gjort om köket och drog ny matning till diskmaskinen. Till hällen har jag tvåfas 16A och till ugnen enfas 16A (gammal trefas som jag splittade).
Micro och kylfrys får gå på en fas 16A ihop.

Ang spottar beror inbyggnadsdjupet på fabrikat oavsett om det är 12V eller 230V. I köket har jag faktiskt bara använt mig av möbelpuckar både för mysbelysning (10 W) och för arbetsbelysning (20W). Dessa kommer från Beslagdesign. Till detta har jag Belids plafonder i taket för allmänljus och en matbordslampa från samma tillverkare.

På toaletten sänkte jag taket 9cm och satte in 230 spottar från Storel. De kräver 8,5 cm fritt och är mycket snygga. Kolla deras katalog på nätet - Flush-nånting heter de!
Mvh
LArs
 
Äntligen kommer det lite svar!!! KUL!!!! TACK!!!

UPDATE 2:
Har i kväll fått bort diskbänken efter mycket svett och slit (mina händer börjar få lite byggjobbar karaktär...). Väggen ser ut som en sönderskjuten fasad i sarajevo.

Har ritat märken på väggen där skåp/lådor skall vara och jag har kommit fram till att vi inte har utrymme för 22mm spånskivor så byggmax är nog inte ett alternativ. (min sambo tycker att vi skall hitta en målare som kan fixa hela väggen men... jag vet inte...)

Golvläggande kommer vi att leja bort då jag har förstått att det är skillnad på golv och golv, samt att det kan vara skönt att få det fackmannamässigt gjort...

Jag börjar även tvivla på min förmåga att sänka taket själv. Det känns som att vi inte har så mycket att spela på... takhöjden är 260cm och jag är över 2 meter lång.. man vill ju inte att det skall kännas trångt. Om man måste sänka 20cm struntar jag nog i det. (Det är betångtak som rimligen inte borde vara brandfarligt.). tja... men 10-15cm skulle man kanske kunna leva med eftersom man får den stora fördelen att kunna dra el i taket.

Om man skall lägga ut detta vitt. vad är en rimlig ersättning? (totalt är det ca 16 kvm) (Om det finns erfarna byggare/snickare/elektriker i stockhom med tid över i nästa vecka går det fin-fint att PM:a mig.....)

btw: finns det någon tumregel hur mycket "candela" man bör ha i ett kök (vad jag är ute efter är hur många spottar jag behöver).

Fråga: (som kanske passar Rogerio) om jag förstår dig rätt föredrar du 12v. Jag kan leva med trafos så det är inget problem, men: Finns det begränsningar på hur långa sladdar kan va till 12v trafo? Antar att beroende på hur mycket pengar man lägger på trafon så kan den driva fler spottar (dyr/stor kan driva många spottar?). men, som sagt går det att ha hur långa sladdar som helst? Eller bör man "segmentera" upp detta? (Tumregler? tre per trafo?)

ÅTER IGEN TACK FÖR ALLA SVAR! (om denna text verkar osammanhängande kan det bero på att klockan är 01 och att jag är trött. Snälla ha överenseende med detta.)

med vänliga

Mange

PS. Skall försöka ordna fram lite bilder. DS.
 
hempularen:
Jag läste det i Osrams katalog men det finns även på deras hemsida:
http://www.osram.se/produkter/search/advancedSearch.aspx


De jag refererade till:

Standard:
http://www.osram.se/produkter/decostar51standard51mmø.aspx

Titan:
http://www.osram.se/produkter/decostar51titan51mmø.aspx

IRC:
http://www.osram.se/produkter/decostar51irc51mmø.aspx

230:
http://www.osram.se/produkter/halopar16.aspx


Annat som kan vara värt o veta när man planerar in spottar är att de kräver ett ganska stort utrymme uppåt (pga värmen). Det finns ett par saker man kan tänka på om det är väldigt tight..
Välj 12V eftersom Ni kan gå ner i wattstyrka och således också minska värmen.
Man kan välja en halogenlampa med aluminiumreflektor kan man minska detta utrymme. En spot med aluminiumreflektor riktar nämligen värmen framåt, vilket givetvis har sina nackdelar det också.

Maxel har testat lite armaturer med deras burkar vilka jag starkt rekommenderar att man använder sig utav, även om ni inte väljer exakt de spottar som de testat så kan det ge en vink om vilket utrymme man behöver:
http://www.maxel.se/catalog/info_pages.php?pages_id=16?osCsid=af0c70c15dccb0544a0865deb75cfd17

Lite sammanfattande kan man säga att om ni väljer en 20Watts 12V räcker det med en burk som har diameter 180mm (160) och en på 85mm
Om ni däremot väljer en 50Watts 230V behöver ni antagligen minst använda er av en som mäter 300mm (275) och är 135mm hög eller den som är ännu större den har diameter 350mm (310) och är 150mm hög.


rosebuddy:
Vet inte vad du har för tak men om det är ett isolerat innertak så hoppas jag att det inte är Inset Flush från Lumiance som du har satt in.. De är nämligen inte godkända för isolerade innertak (se på förpackningen) om man prompt vill ha dessa in den miljön så rekomenderar de sina boxar o de har följande mått:
För 50W skall du använda en box som mäter L*B*H 545mm*300mm*150mm om du däremot använder dig av 35W kan du gå ner en storlek som mäter 300*300*150.

supermange:
Du får inte ha mer än 2m mellan trafo och spot
 
supermange:
Jo, det finns olika trafos som klarar olika många. Det är effekten som styr. Har du en t.ex en trafo på 100W kan du således ha 5st 20w spottar eller 2st 50w.

Finns dessutom en trafo som klarar ledningslängder upp till 20m. Tridonics TE-DC (Mig veterligen den enda som klarar detta), antar att slutkonsument betalar runt 1500:- för denna.
 
rosebuddy:

Jo, det finns ju som du säger dessa sk möbelpuckar. De behöver i regel bara 5mm utrymme ovan sig.
Men det är stor skillnad på en riktig downlight o dessa möbelspottar. Jag skulle nog inte sätta sådana här möbelspottar i taket i ett kök eller badrum. Men det går.
 
När man placerar spottar i t.ex. kök är det ganska viktigt att man placerar dem så att man inte skuggar arbetsytan när man står o hackar sin lök. Spottarna bör således i regel placeras nästan rakt över arbetsytan i de flesta fall.

I ett kök skulle jag rekommendera att man har ca 500lux över arbetsytorna och kanske 300lux på övriga ytor.

Ett exempel:
Om man ser på Philips flaggskepp, Master line ES, 12V 20W 36grader 1000cd (candela) så ger denna 1,5m från ljuskällan 444lux i en radie på ca 1m.

Ökar man wattstyrkan får man högre luxtal.
Ökar man spridningsvinkeln får man större radie men lägre luxtal.
 
Tack,

Jättebra information.

Det där med alumnium reflektorer låter lite vanskligt att dimensionera efter. För dom har väl samma sockel som andra lampor.

Så om man dimensionerar med mindre frihöjd för dom lamporna så borde det kunna gå illa om någon sätter i vanliga lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.