R rindler skrev:
Funkar ju med plejd om du bara vill ratta själv via mobilen. Vill du styra utifrån fuktsensorer/värme/koldioxid eller annat är ju plejd ett dåligt alternativ.

Kör isf qubinos zwave 0-10v. [länk] Men då behöver du en controller av något slag också, typ Smartthings, Homey eller liknande.
Denna är väl inte lämplig? Om jag tolkar rätt så är den avsedd för 12 eller 24volts matning. Fläkten kommer att arbeta med 240V. Men jag finner inte inte någon annan Qubino som motsvarar det jag efterfrågar?
 
M Moltas skrev:
Denna är väl inte lämplig? Om jag tolkar rätt så är den avsedd för 12 eller 24volts matning. Fläkten kommer att arbeta med 240V. Men jag finner inte inte någon annan Qubino som motsvarar det jag efterfrågar?
Jag är inte elektriker och kan inga termer, men själva qubino 0-10v-dimmern behöver matas med 12/24v. Den kopplas sedan till 0-10v-styrningen på fläkten. Kör just en sådan dimmer till min Systemairfläkt, som går på 230v. Sitter en likriktare 230/24vdc (?) till qubinon.

Fördelen med zwave jämfört med 433 är ju att du får återrapportering från enheten, så du vet vilket läge/procentsats som fläkten går på.
 
Jag har svårt att hitta något alternativ alls till originalet. Det faller alltid på någon punkt då det behöver vara styrning 0-10V, matning 230V. Och jag tror att fläkten behöver en ständig 10V-signal. Det var ett tag sedan jag gick ur skolan men jag vill minnas att elektroniken behöver det som en referens-signal för att veta att 0-volts signal inte är detsamma som tex ett avbrott. Det finns en "smart" lösning från Vilpe själva men den verkar landa i krokarna 7000kr. PUH
 
M Moltas skrev:
Jag har svårt att hitta något alternativ alls till originalet. Det faller alltid på någon punkt då det behöver vara styrning 0-10V, matning 230V. Och jag tror att fläkten behöver en ständig 10V-signal. Det var ett tag sedan jag gick ur skolan men jag vill minnas att elektroniken behöver det som en referens-signal för att veta att 0-volts signal inte är detsamma som tex ett avbrott. Det finns en "smart" lösning från Vilpe själva men den verkar landa i krokarna 7000kr. PUH
Plejd då, eller är den inte tillräckligt smart?
 
Fläkten matas 230V och skall inte kopplas ihop med styrningen 0-10V.
Fläkten matar själv ut +10V(DC) för att man enkelt skall kunna styra den med en potentiometer.
Du behöver inte själv mata in 10V till fläkten utan behöver endast en styrning som ger 0-10V (en anslutning för referens (0) och en för signalen 0-10V)
Om jag läser bilderna rätt hos Vilpe:
Matning 230V via en egen kabel (Blå/Brun/Jord)
Signal till 4-ledare,
Blå är referens (0/-)
Gul (eventuellt Svart) är för signalen (0-10V/+)
Vit är tacho och används inte
Röd (eventuellt Brun) är +10V från fläkt och måste isoleras så den inte får kontakt med något annat.
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
M Moltas skrev:
Jag har svårt att hitta något alternativ alls till originalet. Det faller alltid på någon punkt då det behöver vara styrning 0-10V, matning 230V. Och jag tror att fläkten behöver en ständig 10V-signal. Det var ett tag sedan jag gick ur skolan men jag vill minnas att elektroniken behöver det som en referens-signal för att veta att 0-volts signal inte är detsamma som tex ett avbrott. Det finns en "smart" lösning från Vilpe själva men den verkar landa i krokarna 7000kr. PUH
Jag var i kontakt med Vilpe tidigare (innan det till slut blev en Systemairfläkt) och de sa att qubinon skulle funka som styrning till Vilpefläkten. Funkar felfritt till min Systemairfläkt iaf, och det är också en EC-fläkt. Fläkten matas av 230v och qubinon med 24v.
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Om du sen funderar på sensorer finns det billiga zigbee luftfuktighet/tempsensorer från Xiaomi och dyrare CO2-mätare i Netatmos väderstation/Healthy home coach som funkar till Homey och som säkert också funkar till Samsungs smartthings. :)
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Undrar hur länge dessa billiga zigbee-grejor håller? En fläkt kan snurra i 20-30 år, hänger dessa sensorer med under så lång tid?
 
Troligtvis inte. Kommer mest troligt även andra smarta hems-protokoll under fläktens livstid, men så länge de kommer med 0-10v-styrning får man väl uppdatera, alternativt gå tillbaka till manuellt vred, ha!
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Fläkten matas 230V och skall inte kopplas ihop med styrningen 0-10V.
Fläkten matar själv ut +10V(DC) för att man enkelt skall kunna styra den med en potentiometer.
Du behöver inte själv mata in 10V till fläkten utan behöver endast en styrning som ger 0-10V (en anslutning för referens (0) och en för signalen 0-10V)
Om jag läser bilderna rätt hos Vilpe:
Matning 230V via en egen kabel (Blå/Brun/Jord)
Signal till 4-ledare,
Blå är referens (0/-)
Gul (eventuellt Svart) är för signalen (0-10V/+)
Vit är tacho och används inte
Röd (eventuellt Brun) är +10V från fläkt och måste isoleras så den inte får kontakt med något annat.
Går det att köra qubinos zwave 0-10v (https://www.zwavesverige.se/dimrar/qubino-insatsdimmer-0-10v-1224vdc-gen-5) med bara 10V kanske? Tänker att det får jag ju ändå från fläkten. Eller kommer qubinon inte att starta?
Är Malmbergs LED-driver MD-77 (https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-led-driver-md-77) en tänkbar kandidat om trafo krävs?
 
Redigerat:
M Moltas skrev:
Går det att köra qubinos zwave 0-10v ([länk]) med bara 10V kanske? Tänker att det får jag ju ändå från fläkten. Eller kommer qubinon inte att starta?
Är Malmbergs LED-driver MD-77 ([länk]) en tänkbar kandidat om trafo krävs?
10V utgången från fläkten brukar inte klarar driva några större saker, tror att max ström är runt 1 mA.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
10V utgången från fläkten brukar inte klarar driva några större saker, tror att max ström är runt 1 mA.
Tack. Tror du att förslaget på trafo är tillämpligt?
 
M Moltas skrev:
Tack. Tror du att förslaget på trafo är tillämpligt?
Jag är tveksam om en LED-driver går att använda som "trafo" då den kommer försöka skicka ut en konstant ström nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.