Hej,
Håller på att bygga hus och funderar nu på hur jag ska få till garderoberna i en del av huset. Garderoben ska stå i ett hörn med ungefärliga måtten 260x200, enligt bilden nedan. Bygger lösvirke i egen regi och innerväggarna är ännu inte resta. Viss justering av rumsmåttet är fortfarande möjligt och jag skulle vilja välja garderobslösning innan jag reglar upp rummet.

En speciell förutsättning är att det är rätt högt till tak, ca 4 m vid långa väggen bakom garderoberna, Vid den korta väggen sluttar taket nedåt 15 grader.

Jag funderar på om man skulle kunna utnyttja hela höjden och använda översta delen för säsongsförvaring av t.ex. kläder. Jag var inne på ikea i helgen och kikade på deras garderober. Tyvärr har de inga låga skåp som passar måttmässigt ovanpå deras garderober (som jag annars tycker är helt ok). Det var synd då min plan var att sätta vanliga 236 cm höga garderober i botten med lägre skåp ovanpå.

Tänkte höra om någon kan tipsa om en leverantör som kan lösa detta på ett bra sätt? Kanske någon har gjort något liknande? Skulle vara skönt om det inte infattar allt för mycket specialsnickerier då det finns mycket annat att lägga tiden på.

Tack på förhand!

Ritning av en klädkammare med måtten 260x200 cm, markerad area på 7,77 m² i ett hörn.
 
BirgitS
Du har inte funderat på någon konsollösning i stället?
För då kan man ju göra i precis den höjd man vill.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Har du inget lokalt snickeri i området som du kan rådfråga? Då jag byggde så löste sig ett liknande problem när jag kontaktade ett mindre snickeri som fixade det till ett hyfsat bra pris..
 
Kika på köksserierna istället.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte funderat på någon konsollösning i stället?
För då kan man ju göra i precis den höjd man vill.
Tack för svar.
Vi vill ha förvaringen dold, med skjutdörrar eller vanliga dörrar.
 
T Turbo_Tail skrev:
Har du inget lokalt snickeri i området som du kan rådfråga? Då jag byggde så löste sig ett liknande problem när jag kontaktade ett mindre snickeri som fixade det till ett hyfsat bra pris..
Det har jag inte tänkt på. Låter dyrt men kanske värt att kolla på
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kika på köksserierna istället.
Hej,
Det kanske kan vara något. Gissar att inte garderobsinredningen passar i köksstommar?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Det kanske kan vara något. Gissar att inte garderobsinredningen passar i köksstommar?
Vid närmare eftertanke så var det Ikeas förra köksserie vi gjorde detta med.
Vi hade en öppning på 180bredd och 250hög som vi ville sätta nya garderober i, så för att få 3*60 fick vi ta köksdelar, vi valde 200höga samt 50cm överskåp om jag inte missminner mig.
Vi hade hyllplan och nätkorgar från köksserien, vill man ha klädstång brukar de gå att kapa.
 
BirgitS
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Vi vill ha förvaringen dold, med skjutdörrar eller vanliga dörrar.
Går ju bra med skjutdörrar framför konsolerna med hyllor etc., det har vi (inte klädkammare utan direkt i rum).

När jag tittar på ritningen verkar det lite för trångt med vanliga dörrar, känns som att öppna dörrar kommer att blockera den andra personen från att komma fram. Men syftet med klädkammare är väl att förvaringen är dold bakom dörren till klädkammaren och man slipper dörrar innanför som hindrar en att se och komma åt allt samtidigt.
 
T
Jag tänkte också föreslå skjutdörrar men hann tänka att det lär blir lite väl jobbigt i praktiken om taket är snett... ;) Nåja, skämt å sido. Man kan väl ha vanliga skåpdörrar högst upp

Jag gjorde skjutdörrar som täcker bergsvärmepumpen, ventilationen och annan teknik. De täcker från golv till tak, ca 2.60m. Jag skulle nog inte rekommendera att göra dom ännu högre. Jag tycker dom känns klumpiga redan nu och då är de ju väldigt sällan i användning s.a.s.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går ju bra med skjutdörrar framför konsolerna med hyllor etc., det har vi (inte klädkammare utan direkt i rum).

När jag tittar på ritningen verkar det lite för trångt med vanliga dörrar, känns som att öppna dörrar kommer att blockera den andra personen från att komma fram. Men syftet med klädkammare är väl att förvaringen är dold bakom dörren till klädkammaren och man slipper dörrar innanför som hindrar en att se och komma åt allt samtidigt.
Hej,
Skjutdörrar tror jag vore en bra ide, dock inte hela vägen upp till taket. . Klädkammare är egentligen inte riktigt rätt ord. Det är hall med förvaring mellan stora sovrummet och tillhörande badrummet. Klipper ut lite mer av planlösningen nedan.
Planritning av ett sovrum med angränsande hall och badrum markerade med "KLK" och "G" för garderober.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag tänkte också föreslå skjutdörrar men hann tänka att det lär blir lite väl jobbigt i praktiken om taket är snett... ;) Nåja, skämt å sido. Man kan väl ha vanliga skåpdörrar högst upp

Jag gjorde skjutdörrar som täcker bergsvärmepumpen, ventilationen och annan teknik. De täcker från golv till tak, ca 2.60m. Jag skulle nog inte rekommendera att göra dom ännu högre. Jag tycker dom känns klumpiga redan nu och då är de ju väldigt sällan i användning s.a.s.
Standardhöga skjutdörrar med skåp ovanför kanske inte är så dumt. Någon som har eller har sett skjutdörrar till en hörngarderob?
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag tänkte också föreslå skjutdörrar men hann tänka att det lär blir lite väl jobbigt i praktiken om taket är snett... ;) Nåja, skämt å sido. Man kan väl ha vanliga skåpdörrar högst upp

Jag gjorde skjutdörrar som täcker bergsvärmepumpen, ventilationen och annan teknik. De täcker från golv till tak, ca 2.60m. Jag skulle nog inte rekommendera att göra dom ännu högre. Jag tycker dom känns klumpiga redan nu och då är de ju väldigt sällan i användning s.a.s.
Det var ju ett lustigt sammanträffande, Vi ska också dölja bergvärmepump och ventilationsagregat bakom en skjutdörr i tvättstugan, och har 260 i takhöjd. Vilken leverantör har du av så höga skjutdörrar? Är de topphängda eller med skena på golvet? Jag funderar på det första för att det ska gå att få ut pumpen vid behov.
 
T
N nybyggarn3 skrev:
Det var ju ett lustigt sammanträffande, Vi ska också dölja bergvärmepump och ventilationsagregat bakom en skjutdörr i tvättstugan, och har 260 i takhöjd. Vilken leverantör har du av så höga skjutdörrar? Är de topphängda eller med skena på golvet? Jag funderar på det första för att det ska gå att få ut pumpen vid behov.
De är med skena i golv/tak men eftersom det gick att få dit dem med skenorna på plats så måste det ju nog gå att "klicka" bort dem även efteråt. Jag använde ett lokalt snickeri som specialbeställde dem. Det var vid min fritidsbostad som jag gjorde detta då jag pga. begränsad byggrätt var tvungen att kombinera tekniskt utrymme med hjälpkök/tvättstuga så det låter ju som vi har haft identiska tankar! Tyvärr har jag inte några bilder på det, annars skulle jag kunnat skicka för att få lite inspiration. Är inte på väg dit förrens nästa helg.

Förresten: Hur tänker du kring hörnet? Blir ju svåranvänt oberoende om du har dörrar eller skjutdörrar?

Ritning av en planlösning med markerad del för kombinerat tekniskt utrymme och hjälpkök/tvättstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.