annalisa annalisa skrev:
Om detta skulle bli aktuellt skulle det bli en friggebod med tjockare virke och tanken är att vi kan isolera inifrån vintertid i vår egen takt!
Det går att bygga ett skal i lösvirke som man sedan isolerar inifrån i sin egen takt också.

Visst kan man bygga ut med en friggebodsbyggsats. Frågan var varför inte fler gör det och jag kan bara svara på varför jag inte skulle göra det.

1. Alla friggebodsbyggsatser jag sett har varit byggda i mycket klenare virke än man normalt använder för att bygga hus.

2. Man går miste om en stor del av poängen med en byggsats när man skall göra något annat med den än den är tänkt för.

3. Man är inte fri att utforma utbyggnaden som man vill och så att det passar befintligt hus.

4. Trävirket är ofta inte den största kostnaden för ett bygge. När man är klar finns det risk att man har ett lite lägre pris, lite mindre jobb och mycket sämre resultat än om man byggt lösvirke.
 
  • Gilla
annalisa
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
- Om man bygger ut med 15 kvm ska man ju inte behöva bygglov!?
Dock kräver det bygganmälan vilket i praktiken är i stort sett samma sak i många fall.
 
  • Gilla
Sollenkrokaö
  • Laddar…
Det verkar inte vara den juridiska termen Friggebod som är det aktuella i ditt fall, utan att du tänker köpa en färdig Friggebod för att använda som farstu/tillbyggnad, stämmer det? Tja, det blir lite som att bygga med klossar, enkelt. Hittar du något som blir snyggt att lägga till, så kanske det är en bra idé. Men blir det inte både enklare och billigare att bygga själv i lösvirke?
 
A Avemo skrev:
Det går att bygga ett skal i lösvirke som man sedan isolerar inifrån i sin egen takt också.

Visst kan man bygga ut med en friggebodsbyggsats. Frågan var varför inte fler gör det och jag kan bara svara på varför jag inte skulle göra det.

1. Alla friggebodsbyggsatser jag sett har varit byggda i mycket klenare virke än man normalt använder för att bygga hus.

2. Man går miste om en stor del av poängen med en byggsats när man skall göra något annat med den än den är tänkt för.

3. Man är inte fri att utforma utbyggnaden som man vill och så att det passar befintligt hus.

4. Trävirket är ofta inte den största kostnaden för ett bygge. När man är klar finns det risk att man har ett lite lägre pris, lite mindre jobb och mycket sämre resultat än om man byggt lösvirke.
Sant! men vi är inte snickare och bygga med lösvirke hade varit knivigare för oss! Enklare att hålla sig till en byggsats med instruktioner.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
Sant! men vi är inte snickare och bygga med lösvirke hade varit knivigare för oss! Enklare att hålla sig till en byggsats med instruktioner.
Jag lovar att det inte är svårare att bygga med lösvirke mot att sätta samman en byggsats. Det blir såklart fler moment och ni kanske behöver en del verktyg. Färdiga satser är som redan skrivits extremt klena. Ni får i princip ingen isolering och tak som med nöd och näppe klarar kraven. Grunden är den som jag tycker är jobbigast och den måste ni ju ändå göra.
 
Och även om taket klarar kraven som fristående byggnad så kanske det inte håller när det sitter mot huset och det rasar snö från husets tak.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Är snart klar med en Attefallstillbyggnad på 14,95 m2 på sommarstugan. En sådan får enligt byggnadsnämnden inte vara mer än 15 m2. Har byggt i lösvirke med ideer hämtade från attesfallritningar på nätet. Står på plintgrund. Tagit hål i ytterväggen genom att ta bort ett fönster och kapa ner väggen till golvet. Behövde inget bygglov eller starttillstånd. Takbjälkarna är lite överdimensionerade för säkerhets skull.
 
  • Gilla
annalisa och 1 till
  • Laddar…
Det krångliga med en sådan utbyggnad brukar väl i första hand vara om utbyggnadens tak måste införlivas i huvudbyggnadens tak, Där kan det bli jäkligt krångligt.
Behövs inte det är det betydligt enklare, "bara" att tänka bort en vägg av byggsatsen och ställa den kloss an mot huvudbyggnadens fasad, något förenklat. Lite plåtjobb vid tak/vägganslutningen lär väl behövas.
Huruvida det blir billigare eller enklare vete fasen dock. Det finns ju bra byggritningar att köpa på flertalet byggvarufirmor, eller att ladda ner på nätet. Förenklingen består möjligen i att man kan köpa en friggebod i byggsats och spara några moment.
Personligen hade jag köpt/studerat byggritning och sen byggt i lösvirke, men då ser jag mig som hyfsat händig...
 
R Robert-san01 skrev:
Skall friggan sitta ihop med huset är det bygglov som gäller och kommer att behandlas som en vanlig utbyggnad av huset.
annalisa annalisa skrev:
- Om man bygger ut med 15 kvm ska man ju inte behöva bygglov!?

"Tillbyggnad max 15 kvadratmeter

Du som har ett en- och tvåbostadshus får göra högst en tillbyggnad med en bruttoarea på maximalt 15 kvadratmeter. Tillbyggnaden får inte bli högre än det befintliga bostadshusets taknockshöjd. Innan du börjar bygga måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked.

Om tillbyggnaden sker närmare gränsen än 4,5 meter krävs berörda grannars medgivande. Det kan krävas tillstånd enligt miljöbalken inom strandskyddsområde, det vill säga normalt 100 meter från hav, sjö och vattendrag."
Då är det inte längre en friggebod utan en s k Attefallsåtgärd som endast kräver anmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.