Har köpt ett hyreshus där det finns 2st källarlägenheter inredda utan bygglov för mer än 10år sedan. Frågan är om jag kan bygglov för dessa i efterhand eller om jag bara ska låta det vara som det är då det är preskriberat? Har beställt nya fönster så jag uppfyller kraven på dagsljus och utrymning samt tänkt ordna ventilationen. Lyckas dock inte med takhöjden, ligger på 2,06cm.

Hade velat haft dem registrerade som lägenheter om det är möjligt att lösa i efterhand, vad tror ni?
 
Du kommer stupa på takhöjden. Väck inte den björn som sover...
 
S Sebsam skrev:
Hade velat haft dem registrerade som lägenheter om det är möjligt att lösa i efterhand, vad tror ni?
Vad menas med att registrera som lägenhet?
Själv skulle jag bara kört på och hyrt ut till t.ex. studenter.
I vilken stad är det?

I vårt första hus hade vi 204 cm takhöjd i nedre våningen. det gick bra under de 24 år i bodde där.

Men välkommen till Bygga Hus-forumet Sebsam!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Utmärkt att du har tänkt på utrymningsväg. Väck inte björnen!
 
Bör ju finnas lägenhetesnummer till lägenheterna i alla fall, annars kan ingen skriva sig där.
Har det varit lägenheter där 10-20+ år skulle jag inte börja nysta i det, finns ingen anledning.
 
Tack för alla svar!
Tänkte alltså söka bygglov i efterhand på dem men då avvaktar jag :)
Fastigheten ligger i Karlstad
 
Vilka risker finns att hyra ut lägenheter utan bygglov? Vad säger t ex försäkringsbolaget om någon skada uppstår?

/Krille
 
Vet faktiskt inte..någon?
 
Troligen får dom flytta ut.
 
S swe.jocke skrev:
Bör ju finnas lägenhetsnummer till lägenheterna i alla fall, annars kan ingen skriva sig där.
Varför inte?
Jag och min flickvän var skrivna på samma adress under tiotals år.
Vad skulle problemet vara menar du?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte?
Jag och min flickvän var skrivna på samma adress under tiotals år.
Vad skulle problemet vara menar du?
Numera har ju lägenheter lägenhetsnummer och inte bara en adress. Tex Storgatan 1 lgh 1001. Finns det inget lägenhetsnummer på en lägenhet blir det ju svårt att skriva sig där eftersom man inte bara kan ha "Storgatan 1" som adress.
 
Det går alldeles utmärkt att ha "Storgatan 1" som adress.
 
useless useless skrev:
Ja, men inte om det är flera lägenheter på Storgatan 1.

"Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns."
[länk]
Men det är det ju inte ännu.
Om TS på något vis lyckas gå runt regelverket och tros bristerna få till individuella lägenhetsnummer på de två källarlägenheterna ska de som skriver sig där givetvis skriva sig på respektive lägenhetsnummer. Men fram tills dess räcker ju adressen.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men det är det ju inte ännu.
Om TS på något vis lyckas gå runt regelverket och tros bristerna få till individuella lägenhetsnummer på de två källarlägenheterna ska de som skriver sig där givetvis skriva sig på respektive lägenhetsnummer. Men fram tills dess räcker ju adressen.
Jag tolkade inte det som att TS köpt ett tomt hyreshus, utan utgick från att det bodde personer i andra lägenheter i huset. Men när jag läser tråden igen inser jag att det inte framgår om det bor folk i huset eller inte.

Men precis, om någon ska skriva sig i en lägenhet i huset behövs även lägenhetsnummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.