Hejsan.
Vi har beställt ett Freja hus från Älvsbyhus, och valt deras nya Björklucka i köket, men dom hade tydligen inte björkparkettgolv utan det närmaste man kunde komma var lönn... Hur funkar lönn i ett kök? Funkar det i resten av huset? Blir det "rörigt" om man lägger tex lönn i köket och körsbär i vardagsrummet osv? Vilket märke är det på älvsbyhus parkettgolv?
Många frågor..men jag hoppas på svar.
Daniel
 
Golvet dom har är Kähr´s Linnea.
Vi har lönn i vårat kök och jag tycker det funkar bra, MEN det är ljust och mao. så syns skräp och smuts rätt tidigt ;)
Jag vill iof. absolut ha ljusa golv så jag tog den nackdelen "på köpet" sas. och vi har följdaktligen valt lönn på hela nedervåningen utom hall och badrum.
På övervåningen har vi ask som också är ljust och inte så stor skillnad mot lönnen.
Däremot är jag personligen tveksam till olika träslag på parkettgolven på samma våningsplan, tycker det lätt blir lite lapptäcksaktigt spec. om man inte har några naturliga "skiljelinjer" som nivåskillnad med ngr. trappsteg e. dyl utan den enda gränsen blir en liten metallist mellan de olika golven.
Men detta är ju i allra högsta grad en personlig smaksak ;)

//Christina.
 
Ahhh...men hur är golvet annars? Repas det lätt? Är det bra ljud dämpat? Varmt eller kallt? Är det värt 270kr kvadraten som älvsbyhus tar?
Tack för svaret!
//Daniel
 
Nu har vårt hus varit klart sen sept-03 så vi har ju iof. inte haft det i flera år ännu, men hittills har det inte blivit repigt och då har vi ändå haft hantverkare här som lagt nya innertak på hela nedervåningen, tapetserat, monterat kök samt inrett övervåningen, mao. mycket spring med lindrigt rena skor, pallar, arbetsbord osv. innan vi flyttade in.
Golvet var iof. täckt med täckpapp under tiden men det hade ju en förmåga att trasas sönder direkt man hade lagt in nytt ;)
Vi har själva bott här i ca 5 mån nu och har två ganska små barn och jag tycker golvet hittills klarat sig mycket över förväntan, vi hade furugolv i vårt förra hus och det var "tusen" gånger känsligare.
MEN inte är det ett golv för en hall, fast i rum där man inte normalt går med skor tycker jag det funkar bra.
På frågan om varmt eller kallt så har jag lite svårt att svara faktiskt för vi hade golvvärme i vårt förra hus och det finns ju inte under det här så visst..... det är svalare än det jag var van vid men kallt skulle jag inte kalla det och med tanke på att det inte är golvvärme så var det väl ungefär som jag förväntade mig. Kan inte heller tycka att det är någon nämnvärd skillnad mot det 15 mm Kährs Askgolv vi har på övervåningen.

//Christina.

PS: Ang. prisvärt eller ej så kan man väl säga att priset är ungefär det du får betala i bygghandeln, men du får inläggningen "på köpet" sas./DS.
 
vi har deras ekgolv i huset och det blir väldigt lätt repigt,speciellt i köket.det känns inte kallt.
Jag tycker inte det är värt pengarna.
Pratade med en mäklare och han sa att det var snyggast att ha ett enhetligt i hela huset.
 
Vi har valt ekgolvet och tycker att det är jättesnyggt. Vi har bott i huset sedan slutet av oktober och har redan fått några fula märken i golvet. Bland annat har dotterns gunghäst i plast gjort en massa små hack i golvet. Dock så har vi plastmatta i köket och klinkers närmast ytterdörren vilket vi är mycket glada för att vi valde. Gunghästen har fått flytta in i köket där den ännu så länge inte gjort några märken. ;D
 
Deo skrev:
Hejsan.
Vi har ... valt deras nya Björklucka i köketl
Är luckan alldeles ny? Är den slät eller "spårad"?

Vi ska också bygga Ä-hus men väljer bort golvet, vi ska lägga in ett 15 mm Kährs i stället.
 
Hej, den är slät med metallhandtag. Typ som Ikea:s Nexus Björk.

Hejs
 
Vad var tillägget för Ä-hus björkkök? Skall bygga Höner i Göteborg.
 
hejsan

För oss som ska bygga Ymer så var tillägget ungefär 27000:- Dyrare än ekvarianten alltså....

Hejs Stefan å Jenny
 
Mulle_Mek skrev:
Vad var tillägget för Ä-hus björkkök? Skall bygga Höner i Göteborg.
Vi fick betala 17500 ungefär, skall bygga Freja i Helsingborg.
 
Hej!
Ni som har bytt till björkluckor i köket! är stommarna vita eller är dom också i björk? Vi som undrar väntar på tillvalslistan och hoppas att vi får den inom ett par veckor. Finns det några övriga nyheter i den gämfört med förra? Jag undrar också om man kan lägga in 15mm parket utan att såga bort en bit av dörrana. Fick nämligen höra att avståndet från golvet till nedre kanten på dörrana är för litet........

MVH
Niklas
 
ostni skrev:
Hej!
Fick nämligen höra att avståndet från golvet till nedre kanten på dörrana är för litet........
Var fick du höra det?
 
Hej!
Det var en arbetskolega till min sambo som sa att dom var tvungna att såga av ca 0.5cm för att några dörrar tog i golvet när man skulle öppna dom.....det var tydligen inte alla dörrar???
 
Nu har vi iof. Ä-hus parkettgolv, men det skulle inte förvåna mig om det kan bli lite "nubbert" med höjden.
Jag la på en matta från IKEA i hallen som var 170x170 cm och inte särskilt tjock utan typ hallmatta med gummerad undersida, mao. så täckte den nästan hela golvytan framför badrumsdörren, tänkte skydda hallgolvet lite extra ;), och döm om min förvåning när inte badrummsdörren gick att öppna utan problem :-/
Nu är det möjligt att det funkar med 15 mm golv men det kan definitivt bli trångt om man ska ha mattor på.

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.