Hej!

Har gjort formar och tänker gjuta bänkskivor till vårt kök.
Någon som vet om armeringen på bilden är tillräcklig?
Nätet är ett sånt man använder vid golvspackling och det är ett 8mm armeringjärn jag bockat runt där hällen kommer vara.
Vill gärna inte att det spricker
 
  • Armeringsnät och bockat 8mm armeringsjärn förberett för gjutning av köksbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villatrelleborg skrev:
Hej!

Har gjort formar och tänker gjuta bänkskivor till vårt kök.
Någon som vet om armeringen på bilden är tillräcklig?
Nätet är ett sånt man använder vid golvspackling och det är ett 8mm armeringjärn jag bockat runt där hällen kommer vara.
Vill gärna inte att det spricker
Vad jag sett "brukar" det användas vanliga armeringsnät av kanske 5 mm. Men å andra sidan används ju näten du nu valt till spackling av golv som man sedan går på. Det känsligaste är väl när man hanterar skivorna vid montage.

Jag har tänkt att göra samma sak, men jag kommer nog använda vanligt 5 mm armeringsnät, och förstärkningar av armeringsjärn som du valt.

Har du tänkt att hänga armeringen i något, eller lägga i den när hälften av betingen ligger där?
 
Armeringen runt hålet ska gå rakt förbi och inte bockas runt hörnet. Tänk att armeringen är som ett draget snöre och vad som då händer med böjen.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Tack för svar! Gjöt skivorna i helgen och ändrade armeringen ungefär som witten skrev. Plus att jag förstärkte innerhörnen med extra armering.
 
Nygjutna betongplattor på pallar i garaget redo för polering efter torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två veckors väntan och sen fram med polermaskinen
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag gjorde något liknande för ett tag sedan och där sprack framkanten när jag tog loss formen...

För sent med tips nu för dig men om någon i framtiden snubblar in här så lägg armering (gärna 8 mm) i 45 graders vinkel från hörnen samt i dubbla "lager" i den smala framkanten.

Nu blev det ju inget med min skiva men jag hade dessutom "vibbrat" alldeles för lite så det var mycket luftbubblor på ytan så även om den inte hade brustit hade den inte fungerat som köksbänk...

Hoppas dina blir bättre @Villatrelleborg ! :D
 
Hur gick det med skivan, några sprickor?
 
Inte vad man kan se än iaf. Ska vända dom nån gång nästa vecka. Har varit täckta med plast och vattnade i en vecka nu.
Har tagit lös formen runt om och där ser det riktigt bra ut!
 
Har du gjutit med mastertop 135 pg light reflective?
 
V Villatrelleborg skrev:
Hej!

Har gjort formar och tänker gjuta bänkskivor till vårt kök.
Någon som vet om armeringen på bilden är tillräcklig?
Nätet är ett sånt man använder vid golvspackling och det är ett 8mm armeringjärn jag bockat runt där hällen kommer vara.
Vill gärna inte att det spricker
Lägg gärna upp massor av bilder på resultatet! :D(y)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.