F Fred vom Jupiter skrev:
Fast det finns inte längre att köpa i Sverige.

Detta var en nyhet för mig, har en halv säck kvar iaf. Det måste va nyligen det blev bannat här.
 
Eric Öbo
Det du ska göra först, tycker jag, är att plocka de större ogräsen för hand. Efter det: Kör ut järnsulfat. Vattna inte ut det utan kör med spridare eller släng ut för hand (är ett pulver). Just den högre koncentrationen gör ofta susen. Järnsulfatet tar f f a mossa men också en hel del tvåbladigt. Sedan kan du dressa och stödså. Sent på säsongen nu så lägg på ett höstgödsel och låt det vara till våren.
 
Eric Öbo
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Detta var en nyhet för mig, har en halv säck kvar iaf. Det måste va nyligen det blev bannat här.
2017 har jag för mig.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Fast rent generellt. Det bästa sättet att utrota oönskad växtlighet är ju att få gräset att växa och således få det andra att inte få rum helt enkelt. Detta gäller ju både mossa och annat. Ibland tar det ju ett tag och kanske kräver lite manuell handpåläggning men tids nog så. Vid nybyggnationer hänger det mycket på jorden också. En del jord är verkligen full av div frön.......
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
S Stefan1972 skrev:
Fast rent generellt. Det bästa sättet att utrota oönskad växtlighet är ju att få gräset att växa och således få det andra att inte få rum helt enkelt. Detta gäller ju både mossa och annat. Ibland tar det ju ett tag och kanske kräver lite manuell handpåläggning men tids nog så. Vid nybyggnationer hänger det mycket på jorden också. En del jord är verkligen full av div frön.......
Och det bästa är enligt min erfarenhet att göra både och. Järnsulfat gödslar också till viss del och gräset blir vackert mörkgrönt! Just det, riv inte bort mossan när den har dött utan låt den multna bort, annars är risken större att den kommer tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.