Har en altandörr som inte sluter riktigt tätt (drar kallt och kommer in ljud). Kan man justera hur hårt dörren "drar åt" genom att bryta till blecken som tapparna går in I?

Har googlat men den enda justering jag hittar är att ändra höjden på dörren på gångjärnens justerskruvar.

Dörren är en Outline som är ca 5 år gammal. Närbild av en Assa Abloy-dörrebleck monterad på en altandörr, med synliga skruvskallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde väl bara vara att byta tätlisten?
 
Det är möjligt att justera en del i det slutblecket men först måste du fastslå vad som orsakar de bekymmer du upplever.
Det är sällan jag justerar listtryck i säkerhetsslutbleck, ofta justeras dörrgång, gångjärn, listbyte eller andra slutbleck.
 
Vet inte riktigt vad som orsakar problemet. Dålig montering kanske? (utfört av professionella snickare). Jag upplever att det inte är något motstånd när jag drar igen handtaget, det går väldigt lätt och som sagt dörren sluter inte tätt mot tätningslisten, den kläms inte ihop och när det är kallt ute känns kalldrag tydligt.

Att justera gångjärnen ger väl ingen effekt på detta problem, det lyfter eller sänker väl bara dörren?
 
Fungerar spanjolettfunktionen som den ska?
 
raveper raveper skrev:
Fungerar spanjolettfunktionen som den ska?
Förklara funktionen för mig (som jag vore en idiot):cool:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Spanjolett är ett underbart ord!
Teknisk ritning av olika spanjoletter för fönster eller dörrar med märkta komponenter.
 
Verkligen. Kommer tänka på Tjuren Ferdinand. Först kom bandiljärerna, sen kom piccadorerna, sen kom spanjoletterna...:thinking:

Men ontopic, så ja, allt löper lätt och smidigt. Lite för lätt enligt mig då det inte blir något riktigt motstånd som drar igen dörren när jag fäller handtaget.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag fick för många år sedan höra av en gubbe från dåvarande Fix-fabriken, att det heter spanjolett (eller espagnolette) därför att uppfinningen är spansk. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det verkar faktiskt som att ordet ursprungligen betyder spansk.

Högra kolumnen, överst.

http://runeberg.org/varaord/0433.html
 
  • Gilla
Mabe74
  • Laddar…
M Myckling skrev:
V
Att justera gångjärnen ger väl ingen effekt på detta problem, det lyfter eller sänker väl bara dörren?
Jag skulle tro att 123abc inte menar att justera gångjärnen uppåt/nedåt, utan inåt/utåt.

Kläms listen bättre i gångjärnssidan än i handtagssidan?
Är listerna kanske gamla och tillplattade?
Är alla kolvar likadana, eller har du några kilformade och några andra formade som hakar?

Det borde ju inte kunna skada nånting att böja lite på tungan i slutblecket och se om det hjälper. Det hade jag gjort på min dörr om jag inte hittat något annat fel.
 
Jag verkar inte ha uttryckt mig tillräckligt tydligt så kompletterar.
Om spanjoletten manövreras helt utan motstånd så bör spanjolettens funktion testas med dörren på vid gavel, tryck även på kolvarna när den är låst läge och se så de inte trycks tillbaka för långt.
Det är vanligt att en spanjolett blir sliten med åren så att kolvarna blir glappa och inte kilar "låser" som de ska vilket påverkar listtrycket negativt.
Att justera gångjärn kan även påverka listtryck beroende på vilka gångjärn som används så finns det olika justeringsmöjligheter, ibland kan man behöva rikta gångjärnen eller byta mot nya eller justera karmens infästning.
På bilden visas ett säkerhetsslutbleck som används vid hakkolv och denna kolvtypen är inte till för att hålla listtrycket utan för öka säkerheten.
De andra kolvarna "kilkolvar" är de som håller listtrycket och det är slutblecken för dom som ska justeras eller bytas för att erhålla ett listtryck.
Det är även kilkolvarna som brukar bli glappa med tiden och det bör kontrollers genom att med ett finger trycka på var kilkolv när spanjoletten är reglad (utlåst), om kovlarna kan tryckas tillbaka för långt eller om det är en stor springa i dörrbladets framkant så kan inte korrekt listtryck uppstå.
Det behöver inte vara endast kilvolv eller springa i framkanten som orsakar problemet utan en kombination av båda nämnda fel som tillsamman blir nog för att orsaka problem om det är lite av båda.
Slutblecken till kilkolvarna kan även ha ändrat form med tiden där läppen inte längre ger samma tryck mot kilkolven det kan bero på derformation eller urgröpning orsakad av slitage av både kilkolv och slutbleck.
Oftast går slutbleck till kilkolvar att vända då de ofta är liksidiga vilket kan återställa funktion.

Kontrollera spanjolettens funktion, samtliga kilkolvar och slutbleck, springor runt dörrblad och karm samt gångjärn, allt detta påverkar listtrycket.
Kontrollera även listernas skick och funktion.
 
Redigerat:
Stort tack för beskrivningen! Det märkliga är att dörren är rätt ny och används sparsamt så spec mycket slitage ska inte ha uppstått. Men ska gå igenom detta i kväll.
 
Är det ett nytt problem eller har du haft det så i 5 år?
 
Har glömt att uppdatera tråden som framförallt @123abc svarade så utförligt på. Har provat att justera slutblecket och upplever att det blev bättre. Det har ju inte varit så kallt ännu men tycker att mindre ljud tränger in. Kilkolven glappar en del men kan inte avgöra om det är inom toleransen eller inte. Se video.

Hm, lyckades inte ladda upp videon.
 
Hur stort spel är det i kilkolven vid reglat (utlåst) läge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.