A
Ska bygga hus med en av de större hustillverkarns och har valt att delad entreprenad. Jag har möjlighet att köpa bergvärmepump, varmvattenberedare, ventilation och golvvärme själv till ett väldigt bra pris. (Samma fabrikat och exakt samma modell på BVP)

Nu fick jag ett mail från säljaren att han avråder starkt från att köpa egen bergvärmepump (och förmodligen även fx-ventilation och golvvärmen) för att ”projektering då inte ingår” från hustillverkaren.

Vad kan han mena med detta? Är det bara för att säljaren vill ha provisionen eller tror ni att det ligger något i påståendet?
 
Redigerat:
A David9988 skrev:
Är det bara för att säljaren vill ha provisionen
Ja.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Nja! Problemet blir ju att du inte kommer ha några ritningar på installationerna. Om du inte kan be om att få betala för projekteringen.
 
  • Gilla
Andreas998811 och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Nja! Problemet blir ju att du inte kommer ha några ritningar på installationerna. Om du inte kan be om att få betala för projekteringen.
Begär man offert från roth får man även hur slangen ska läggas. Antar du även får det på fx och bergvärme.
Litar du på din rörkrökare så hade jag nog hellre köpt den där än på husföretaget. Dock kommer du få äta upp det om rörisen inte blir färdig i utsatt tid
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
A
K kanonkula skrev:
Begär man offert från roth får man även hur slangen ska läggas. Antar du även får det på fx och bergvärme.
Litar du på din rörkrökare så hade jag nog hellre köpt den där än på husföretaget. Dock kommer du få äta upp det om rörisen inte blir färdig i utsatt tid
Roth?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
A David9988 skrev:
Roth?
Useless svarade, men du bör prata med den som ska installera den.
 
A
K kanonkula skrev:
Useless svarade, men du bör prata med den som ska installera den.
Jag har pratat med bergvärme tillverkaren som jag köper direkt av och de vill ha ritningar (antar VVS ritningar) från hustillverkaren vilket hustillverkaren inte vill delge.

Angående golvvärmen köper jag ritningar direkt av golvvärmeleverantören och det är ok med grundfirman som ska lägga slangen. Däremot inte klart vem som ska vara byggfirma och VVS entreprenör så där kan det blir stopp för övervåning och inkoppling.

Angående FX ventilationen verkar det vara lättare för där köper jag ritningstjänsten direkt av BVP/Ventilationsfirman. Måste bara
säkerställa att ventilationsinstallatören (samma firma som installerar BVP?) är ok med det.

Kommer förmodligen sluta med att jag köper allt från hustillverkaren och förlorar många tiotusentalskronor för att de kämpar emot och gör livet surt för mig
 
A David9988 skrev:
Jag har pratat med bergvärme tillverkaren som jag köper direkt av och de vill ha ritningar (antar VVS ritningar) från hustillverkaren vilket hustillverkaren inte vill delge.

Angående golvvärmen köper jag ritningar direkt av golvvärmeleverantören och det är ok med grundfirman som ska lägga slangen. Däremot inte klart vem som ska vara byggfirma och VVS entreprenör så där kan det blir stopp för övervåning och inkoppling.

Angående FX ventilationen verkar det vara lättare för där köper jag ritningstjänsten direkt av BVP/Ventilationsfirman. Måste bara
säkerställa att ventilationsinstallatören (samma firma som installerar BVP?) är ok med det.

Kommer förmodligen sluta med att jag köper allt från hustillverkaren och förlorar många tiotusentalskronor för att de kämpar emot och gör livet surt för mig
Har du fått bygglov måste du ha alla handlingar för det?
 
A
K kanonkula skrev:
Har du fått bygglov måste du ha alla handlingar för det?
Har precis lämnat in alla bygglovshandlingar som hustillverkaren har tagit fram. Dessa har jag naturligtvis.

Trodde det var andra ritningar man behövde, typ VVS ritningar eller liknande som han menade med ”projektering”
 
A David9988 skrev:
Har precis lämnat in alla bygglovshandlingar som hustillverkaren har tagit fram. Dessa har jag naturligtvis.

Trodde det var andra ritningar man behövde, typ VVS ritningar eller liknande som han menade med ”projektering”
Eftersom du vill ha delad entreprenad, hade jag ställt frågan:
vem ska installera det?
En del motsätter sig att installera material som kunden skaffat själv.

Kan du få någon att installera det så är ritningarna nog inga problem.
VVS är ganska simpelt, min arkitekt gjorde vvs ritningen också.
Ventilation lämnade jag till align iochmed att jag köpte deras Ftx paket. Men det kan kanske bergvärmeförsäljaren hjälpa till med om de ska sälja produkten måste de räkna på vilken kapacitet du behöver
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
A
K kanonkula skrev:
Eftersom du vill ha delad entreprenad, hade jag ställt frågan:
vem ska installera det?
En del motsätter sig att installera material som kunden skaffat själv.

Kan du få någon att installera det så är ritningarna nog inga problem.
VVS är ganska simpelt, min arkitekt gjorde vvs ritningen också.
Ventilation lämnade jag till align iochmed att jag köpte deras Ftx paket. Men det kan kanske bergvärmeförsäljaren hjälpa till med om de ska sälja produkten måste de räkna på vilken kapacitet du behöver
Byggfirman som tar jobbet kommer ha entreprenaden på allt som har med bygget att göra; bygg, el, VVS, etc etc. tror inte de bryr som om jag köper BVP av hustillverkaren eller eller någon annanstans. Byggfirman/VVSfirman får ju ändå inte sälja den.

Ventilationsritning köper jag direkt av ventfirman, det var inget problem enligt dem.
 
A David9988 skrev:
Byggfirman som tar jobbet kommer ha entreprenaden på allt som har med bygget att göra; bygg, el, VVS, etc etc. tror inte de bryr som om jag köper BVP av hustillverkaren eller eller någon annanstans. Byggfirman/VVSfirman får ju ändå inte sälja den.

Ventilationsritning köper jag direkt av ventfirman, det var inget problem enligt dem.
Kanske inte, men se till så du har entreprenören som ska installera den med på banan. Annars står du kanske där
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.