Fiano1 Fiano1 skrev:
Tack för svar! Vad använder du för pump? Har tittat på 4evergreens erbjudande men vill jämföra innan beslut tas. Tack än en gång! /Fia
Har du 230v eller bara batteri att hämta ström ifrån?
 
Koppla även ner vattnet från dusch och handfat så har du vatten även under toors somrar
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Vi funderar på att införskaffa en 5kbm vattentank för återvinning av regnvatten. Denna är tänkt till toalettspolning och bevattning. Mycket för miljöns skull och mycket för att det känns väldigt lyxigt att spola toaletter med dricksvatten.

Är det någon som gjort detta och vad har ni gjort för kloka val och mindre bra val som ni ångrar?

Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta.

Med vänlig hälsning
Fia
Hej

Vi samlar regnvatten från garaget, och skall under hösten få en IBC tank ifrån en vän, och buffra ännu mer. Känns dumt att vattna växter osv med kommunalt vatten, och det kostar inget direkt extra. Funderar på att lägga till en egenbyggd pump , solcell o arduinolösning, total mest av bekvämlighetskäl, men blir senare, och knappast något dyrt i inköp.

Men för dusch och toalett så har vi ett gammalt hus ifrån 1936, där rördragning är enkel och samlad nere i källaren.

Anar ju att i framtiden om det blir mer vattenbrist,, så kan det bli så att vi får två vattenledningar in ifrån kommunen, ett för dricksvatten och ett för annat.

Och vet på ett ungefär hur jag rätt så smidigt skall koppla om det, har redan tänkt tanken.

Men avvaktar tills om kommunen drar igång det.

Men pröva gärna, jag minns som liten hur det fanns folk som smått idiotförklarade de som började med egenbyggda lösningar som solvärme vatten (lesol osv), medans man idag har en hel mängd solvärme vattenlösningar till låga priser, som kan löna sig beroende på situation. Saker o ting förändras och förbättras.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Tack för svar! Vad använder du för pump? Har tittat på 4evergreens erbjudande men vill jämföra innan beslut tas. Tack än en gång! /Fia
Än så länge har jag bara en pump i brunnen efter infiltrationsbädden. Innan pumpade den bara ut vattnet i diket, nu pumpar den upp det i första IBC-tanken. Jag har monterat den högt så att jag får in vattenkannan under. Hade hopp om att självtrycket skulle räcka för att få tryck i en vattenslang men det är med tvekan det fungerar. Ett tiotal meter går ok, men trycket faller snabbt i en trädgårdsslang och det blir väldigt tålamodsprövande. Så jag ska också ordna med bevattningspump.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du 230v eller bara batteri att hämta ström ifrån?
230v
 
H hallteks skrev:
Kan man köra regnvatten till tvättmaskinen?
Ja det är möjligt.
 
S sinclairhacker skrev:
Hej

Vi samlar regnvatten från garaget, och skall under hösten få en IBC tank ifrån en vän, och buffra ännu mer. Känns dumt att vattna växter osv med kommunalt vatten, och det kostar inget direkt extra. Funderar på att lägga till en egenbyggd pump , solcell o arduinolösning, total mest av bekvämlighetskäl, men blir senare, och knappast något dyrt i inköp.

Men för dusch och toalett så har vi ett gammalt hus ifrån 1936, där rördragning är enkel och samlad nere i källaren.

Anar ju att i framtiden om det blir mer vattenbrist,, så kan det bli så att vi får två vattenledningar in ifrån kommunen, ett för dricksvatten och ett för annat.

Och vet på ett ungefär hur jag rätt så smidigt skall koppla om det, har redan tänkt tanken.

Men avvaktar tills om kommunen drar igång det.

Men pröva gärna, jag minns som liten hur det fanns folk som smått idiotförklarade de som började med egenbyggda lösningar som solvärme vatten (lesol osv), medans man idag har en hel mängd solvärme vattenlösningar till låga priser, som kan löna sig beroende på situation. Saker o ting förändras och förbättras.
Tack för ett bra svar. Jag känner till ett litet samhälle ute på en ö som brukar regnvatten till toalettspolning, sedan många år tillbaka. Detta för att spara på dricksvattnet som kan användas till viktigare saker. Många verkar idiotförklara mina ideer men jag kommer ändå genomföra mitt projekt, gäller bara att hitta bra utrustning. Jag tror på konstruktionen och jag tror även som du skriver att det kommer bli något som kommunerna kommer jobba med i framtiden.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Jag har problem med vatten torrsomrar på mitt landställe. Vissa perioder får man hämta vatten. Samlar regnvatten i fyra ibc-tankar. Garaget och huset. Räcker till att hålla liv i blommorna även den sommaren som var 2018. Kollade på idén om att använda regnvatten till toaletten men slog bort idén. Installerade snålspolande toalett istället.
 
Hej alla!

Min tråd har tyvärr blivit mer diskussion om miljöns vara eller inte vara istället för att ge mig tips och råd inför min planerade installation av 5kbm tank som ska samla regnvatten till bevattning och toalettspolning. Hade jag nu bett om miljö eller något annat som inte berör denna installation så hade jag givetvis skrivit detta. Vänligen respektera det och svara på min fråga och fundering - har ni inget att delge kan ni bara skrolla vidare.

Tack på förhand!

/Fia
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 5 till
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Men jag frågar inte om miljön då frågan lyder:

Är det någon som gjort detta och vad har ni gjort för kloka val och mindre bra val som ni ångrar?
Om det är konkreta tekniska förslag du behöver så ge oss mer information om dina förutsättningar, ta gärna lite bilder på hur ditt hus och tomt ser ut. Vart du skulle vilja placera tanken, om du tänkt gräva ner den eller om den ska vara ovan jord.
Har du funderat på bakterietillväxt i tanken?
Ska du använda den året om så den behöver isoleras eller är det bara på sommarhalvåret du tycker det blir för lyxigt att spola toalettebn med dricksvatten?
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Bra idé i tanken att hushålla med vatten om det finns risk för lokal brist. I Göteborg har vi det omvända problemet med att Göta älv ger för mycket vatten.
Det framgår inte om TS har eget avlopp eller kommunalt. Om det är kommunalt måste man även sätta upp en vattenmätare för regnvattnet. Kommunalt avlopp betalas med mängden förbrukat vatten oavsett källa. Någon förtjänst med regnvattnet blir det alltså inte.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det framgick någonstans att TS har kommunalt vatten. Och då är det ju bra att kunna ha annat vatten att vattna trädgården med ifall kommunen inför bevattningsförbud. Jag är inte negativ till att utnyttja regnvattnet till bevattning, bara att annan användning troligen inte skulle vara "lönsam".
 
Bevattningsförbud gäller ju även eget vatten även om magasinerat regnvatten inte borde räknas dit. Det är grundvattennivån som skall skyddas med ett förbud.
 
Strunta i de ohjälpsamma svaren.

Du skrev även "bevattning" (Vilket märkligt många verkar ha missat) och jag är väldigt tacksam om du, ifall du väljer att gå vidare med projektet, skriver om hur det går. Jag har den gamla avloppsbrunnen kvar på tomten och har länge tänkt att jag skall koppla takavvattningen till den för att använda till bevattning av trädgården. Nu har jag än så länge ingen takavvattning alls så än så länge är projektet i sin linda men jag är väldigt intresserad av andras lösningar.

Jag har en egen brunn, borrad men de måste slutat så fort de såg en droppe imma eller nåt. Brunnen är som sagt borrad men i källaren sitter en sugpump så ådern de träffade är inte djup alls. Vilket så klart leder till att det sinar så fort nån nämner ordet "värmebölja". Då mitt stora intresse nuförtiden är trädgård och odling så är detta ett oerhört problem. Min framtida inkomst är tänkt att komma från grönsaksodling så jag är synnerligen intresserad av att utnyttja regnvattnet. Detta året bjöd på en torr och kall vår, en tokvarm högsommar och en otroligt regnig höst. Hade jag haft möjlighet att använda en nedgrävd tank till bevattning under torrperioden hade det kunnat vara det som avgjorde mellan inkomst eller utgift.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
En dränkbar pump fixar pumpning av vatten men då får du inget vidare tryck och det blir på eller av som gäller för pumpen. Fördelen är att denna kan vara i tanken och inte tar plats utanför. Dessutom har den nivåavkänning. En pumpautomat är större och kräver både nivåbrytare och plats utanför tanken men ger istället mindre start och stopp av pumpen. Samt högre tryck i slangen om man vill köra vattenspridare tex.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.