En försummad häck med långa taggar och röda bär, tanig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck med gröna blad, långa taggar och röda bär, tunn nedtill, behöver omtanke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck med taggar och röda bär, bladverk med något tunnare tillväxt nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck med gröna blad, långa taggar och röda bär, tunn nedtill, behöver omtanke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck med taggar och röda bär, bladverk med något tunnare tillväxt nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har klurat lite på vad detta är för häck och känt mig ganska säker men vill passa på att fråga här då jag misstänker att mänga här har bättre koll Häcken har jättelånga taggar och röda bär.

Den är tanig längst ner. Hade man behövt klippa ner den jättelågt för att få utfyllnad där nere? Tror inte den fått någon omtanke på många år (vi har precis köpt huset).
 
J Jessixa skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Har klurat lite på vad detta är för häck och känt mig ganska säker men vill passa på att fråga här då jag misstänker att mänga här har bättre koll Häcken har jättelånga taggar och röda bär.

Den är tanig längst ner. Hade man behövt klippa ner den jättelågt för att få utfyllnad där nere? Tror inte den fått någon omtanke på många år (vi har precis köpt huset).

Hagtorn?
 
Scsi Scsi skrev:
Hagtorn?
Ja det tror jag, men vilken sort?
 
J Jessixa skrev:
Ja det tror jag, men vilken sort?
Hej.

Där slutade min kunskap men jag googlade lite och kom fram till kanadahagtorn

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kanadahagtorn

Jag tycker den är väldigt lik?

/Alexander
 
Jag tror den heter Amerikansk Hagtorn (jag har själv trubbhagtorn så jag letade efter den och tror jag stötte på din då)
 
En välskött hagtorn får väl anses vara en av de vackraste (om inte den vackraste) häck som finns. Taggarna är förfärliga men när man fått den riktigt välklippt är det bara ytskiktet som klipps årligen och det är mjukt.

Om du tycker klippningen idag är svår kan det vara vettigt att ta in proffs (RUTavdrag) som rekonstruerar den så att du kan fixa det årliga underhållet själv. Det går att få tätt längst ner ... ogräset måste bort ;).
 
BirgitS
J Jessixa skrev:
Den är tanig längst ner. Hade man behövt klippa ner den jättelågt för att få utfyllnad där nere?
Alternativet till att klippa ner häcken helt är att ta av t.ex. var fjärde stam (de kraftigaste) nära jorden på vårvintern (februari/mars/april beroende på var i landet du bor) vilket gynnar tillväxten av nya grenar från marken och så upprepar man det under de kommande åren. Kan kombineras med att man tar in häcken på sidorna (A-form) så att de nya skotten får mer ljus.
 
  • Gilla
Jessixa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alternativet till att klippa ner häcken helt är att ta av t.ex. var fjärde stam (de kraftigaste) nära jorden på vårvintern (februari/mars/april beroende på var i landet du bor) vilket gynnar tillväxten av nya grenar från marken och så upprepar man det under de kommande åren. Kan kombineras med att man tar in häcken på sidorna (A-form) så att de nya skotten får mer ljus.
Låter ju klokt! Är A-form som man tänker ett stående A. Så bredare nertill och smalt upptill?
 
J Jessixa skrev:
Är A-form som man tänker ett stående A. Så bredare nertill och smalt upptill?
Precis så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.