Hans, om jag inte är helt ute och cyklar så har du en Calmar 65? På den går det inte att ställa drifttermostaten högre än 90 grader enligt instruktionerna till pannan. Då stängs fläkten av när tempen på pannvattnet blir högre än 90 grader. Du ska m a o inte förvänta dig att ackvattnet blir varmare än absolut max 90 grader.

Det tycker jag i o f s verkar lite knepigt eftersom den borde funka fint upp till 95 grader. Kanske högre om du inte har en kylslinga och SYR-ventil.

Å andra sidan kanske det inte är hela världen om du har tillräcklig ackvolym. Stilleståndsförlusterna/vämeläckaget från tanken eller tankarna blir ju mindre ju mindre tempskillnaden är mellan vattnet och luften i pannrummet. Acken läcker mindre värme då vattnet är 85 grader än om vattnet är 95 grader.
 
sveno skrev:
Hans, om jag inte är helt ute och cyklar så har du en Calmar 65? På den går det inte att ställa drifttermostaten högre än 90 grader enligt instruktionerna till pannan. Då stängs fläkten av när tempen på pannvattnet blir högre än 90 grader. Du ska m a o inte förvänta dig att ackvattnet blir varmare än absolut max 90 grader.

Det tycker jag i o f s verkar lite knepigt eftersom den borde funka fint upp till 95 grader. Kanske högre om du inte har en kylslinga och SYR-ventil.

Å andra sidan kanske det inte är hela världen om du har tillräcklig ackvolym. Stilleståndsförlusterna/vämeläckaget från tanken eller tankarna blir ju mindre ju mindre tempskillnaden är mellan vattnet och luften i pannrummet. Acken läcker mindre värme då vattnet är 85 grader än om vattnet är 95 grader.
Calmar stämmer, min fundring va. Bättre ladda med lägre temp ex. 72grad och på så vis få kortare ladd-tid. eller är jag helt ute och..
Acc. idag 3x1000l, men ute efter att korta laddtiden...
Ska jag gå ned på ladd-pumps farten eller finns det andra lösningar..

Fortfarande ute efter "super lösning"  Tacksam för mer tips  ??? ???

Ska isolera rören extra till helgen, det ända utan är idag ladd-ledningarna.
 
Njae, jag fattar inte riktigt. Laddhastigheten har mycket lite med tempen på pannvattnet att göra. Du kan blåsa på med 65 kW med panntemp på 80 grader eller 90 grader. Skillnaden är att när du har panntemp på 80 grader är att då måste vattnet ha lite högre hastighet till acken. Eller rättare sagt: Laddomaten måste portionera mer vatten till acken och mindre i återcirkulation. Extremfallet är att allt vatten går från pannan till acken och från acken till pannan och inget i det lodräta röret ovanför laddomaten.

Hur snabbt du får över energin från en viss mängd ved till tankarna beror mycket mer på hur spjällen är ställda, dvs hur fort veden brinner.

Din panna brinner bäst (den är i alla fall konstruerad för den effekten) vid 65kW. Det innebär att ett inlägg av torr björkved borde brinna med full fyr i ungefär 3 timmar. Till den tiden får man lägga lite tid för uppstart och avslut eftersom pannan inte brinner med full effekt då.

Jag utgår då från att:
veden har ett energivärde på 1300kWh/m[sup]3[/sup],
vedmagasinet rymmer 150 liter och
effekten är 65kW.

Hur mycket energi som finns i 150 liter ved kan ju såklart variera väldigt. Det är många faktorer som spelar in, t ex fukthalt, träslag, hur tätt du lyckas packa veden i magasinet (hur rak, grov och jämn veden är). Som exempel kan jag nämna att min SI 30 brinner väldigt olika med grovt kluven asp och lagom kluven björk. Första gången jag eldade årets björkved så lade jag i alldeles för mycket ved eftersom jag var van vid fjolårets grovkluvna asp.

Jag skulle dock tro att tre och en halv till fyra timmar är normalt för björk i din panna. Hur länge brinner ett vedinlägg när du eldar?
 
Ang. termostat calmarpanna. (v33)
Jag ringde vid ett tidigare tillfälle till calmarpannan och önskade mig en termostst som skulle slå av vid 95 grader (i stället för den som är graderad till 90 på min panna).
Han sa då att termostaten i min panna är en 95 graderstermostat. Det är bara plastratten som är graderad till 90 gr.


 
hrmmm...
Min V33 (snart en månad gammal) är graderad till 95gr...
 
Postad av: dedden Postad den: Idag kl 13:01
hrmmm...
Min V33 (snart en månad gammal) är graderad till 95gr...
Det var det jag reagerade på. Att nya pannor hade termostaten graderad till 95, och det var det jag också ville ha. Svaret jag fick från calmarpannan var att jag redan hade 95 graderstermostat. Det är bara plastratten som är graderad till 90. Plastratten är alltså felgraderad på äldre pannor.
 
Jag finner ett klart samband mellan laddpumpshastighet och pannvattentemperatur/laddtemperatur.

Mina iaktagelser visar att man får lägre pann/laddtemp vid hög laddpumpsfart och vise versa.

Jag vill också påstå att panneffekten är densamma oavsett hur du än väljer att göra med laddkopplet.

Med laddkoppeländringar bestämmer man bara hur man vill utnyttja pannans effektivitet.
(ladda svalare och snabbare eller hetare och långsammare).

Tex om slutresultatet/syftet, är 90 graders acc, (och alla andra förutsättningar är lika) tar det lika lång tid att nå dit. oavsett hur du väljer att laborera med ditt laddkoppel.

Den enda skillnaden borde vara försumbara ökade värmeförluster vid hetare laddtemp från start.

Rätt eller fel?

 
Robert, det var precis det jag försökte få fram i mitt virriga inlägg.
 
Robert K skrev:
Jag finner ett klart samband mellan laddpumpshastighet och pannvattentemperatur/laddtemperatur.

Mina iaktagelser visar att man får lägre pann/laddtemp vid hög laddpumpsfart och vise versa.

Jag vill också påstå att panneffekten är densamma oavsett hur du än väljer att göra med laddkopplet.

Med laddkoppeländringar bestämmer man bara hur man vill utnyttja pannans effektivitet.
(ladda svalare och snabbare eller hetare och långsammare).

Tex om slutresultatet/syftet, är 90 graders acc, (och alla andra förutsättningar är lika) tar det lika lång tid att nå dit. oavsett hur du väljer att laborera med ditt laddkoppel.

Den enda skillnaden borde vara försumbara ökade värmeförluster vid hetare laddtemp från start.

Rätt eller fel?
Tack Robert nu har det klarnat  (ladda svalare och snabbare eller hetare och långsammare). Det va så jag funderade,  Jag vill ladda snabbare , dvs. nu fixa en termisk ventil med lägre temp , för mig blir det 72 graders. För övrigt så är min laddomat ca. 8år så den gamla term-ventil kanske inte heller funkar 100..

Tack för nu  ( även du Sveno trots ditt lite virrigga svar,som jag ej helt fatta )  Man lär så länge...  //Hans

PS. Sveno´s fråga Hur länge brinner ett vedinlägg när du eldar?
Idag eldar jag 6-10h laddar 2x1000l på denna tid. ca. 2-3 vedinlägg (dock med dålig ved, gran torr men ej björk som vore önskan.)  Trots tiden = supernöjd på pannan Vilken förbränning !! DS.
 
Hans, ett vedinlägg björk i min Solo Innova 30 brinner i ungefär 4 timmar. Med tanke på att din panna har lite större vedmag och dubbla effekten så verkar det rimligt att det tar drygt två timmar för ett vedinlägg att brinna ut i din panna.

Däremot tycker jag att det verkar aningen mycket med tre vedinlägg för att ladda 2000 liter ack. Hur kallt är det i tankarna när du börjar ladda? Drar huset mycket värme?
 
sveno skrev:
.

1.verkar aningen mycket med tre vedinlägg för att ladda 2000 liter ack.
2.Hur kallt är det i tankarna när du börjar ladda?
3.Drar huset mycket värme?

1.Det tycker jag oxå, har varit i kontakt med pann-lev. Deras Calmar V65 gillar inte min
Laddomat 21. Rekommenderade mig att byta term-ventil till lägre, även byte till grövre matningsrör min 40 mellan panna/laddomat. (Trebema har visst tagit fram eget ladd-koppel för V65 just för att få ut effekten bättre, den kostar 6750:- inkl.)
Synd.... Röris får hjälpa mig till veckan byta ladd-rör, jag tror jag går upp i dim även på returen.

Det här om V65 och laddomat 21 finns ingenstans att läsa om. Man får lära sig den hårda vägen...

2.Tank-temp nere på ca.25-35 grader
3. Värmer ett hus med två-tre plan 12x12m(ej hel varmt i alla rum) m. element+ Ett hus 90m2 med golvvärme via kulvert.   Jfr. kör 1500kg pellets/månad  när det är riktigt kallt.
Värmevärdet för pellets är ca 4,7-4,8 kWh/kg. dvs. 7200 kWh. Pris för detta ca.3000:(storsäck).

Jag gillar pellets bättre = småbarnsförälder ja ni vet tiden.....

Hittade följande sida http://www.energikontor-so.com/energi-miljo/driftskostnader.htm
god läsning för oss som kör ved...


 
Leifa:

Jepp, det är nog så...

Nyfiken som man är så mailade jag ett företag i denna bransch, kommer inte ihåg namnet, men känner igen texten från ditt inlägg Chemi..nåt ;)

Icke för privatpersoner blev svaret.

Vilka slutsatser man kan dra av detta vet jag inte, men antagligen behöver gemene man inte bry sig.
Men men, det hade ju varit gött att höja den totala verkningsgraden ett, två eller tre snäpp genom att rena anläggningen, brukar ju isolera rätt så bra det där, hrmmm...
 
Hansson28 skrev:
Jag brukar släppa ner mina tankar till 55-60 grader innan jag eldar. Då räcker det med 1 plus lite till vedinnlägg för att få upp tankarna till ca 97grader.
Har inte hängt med i denna tråd från start. Du Hansson hur stort värmebehov har du per dygn ?
Alltid intressant att jämföra... / Hans
 
Hansson28 skrev:
Jag vet faktiskt inte.Har bara bott i huset i ett år.
Hur får man fram värmebehov per dygn igentligen?
Du nämde accen och hur långt du släppte ner den, Hur lång tid eldar du och hur ofta?
Jag läste visst här på nån tråd (1 liter vatten "lagrar" 60Wh=laddas 40-90).
Jag vet inte din acc-volym, med den är det bara att räkna tror jag.... //Hans
 
hansers skrev:
1 liter vatten "lagrar" 60Wh=laddas 40-90
Låter ganska sunt. Jag räknade för skojs skull på min egen tank. Den är 500 liter och klarar ca 6 timmars värme. (60 Watt * 500 liter) = 30 kW / 6 timmar = 5 kW per timma. Det låter väl ganska rimligt tycker jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.