Hej,

Har för av avsikt att bygga hus på en tomt. Förhandsbesked är godkänt, men nu vill jag förbereda och fälla träd på tomten, ett tjugotal st.

Nu är det så att tomten är ej detaljplanerat, räknas som övrig tätort, har schaktförbud (inkl trädfällningsförbud).

Jag pratade med kommunen, förbudet är från 1940. Kommun och landsting är överens men uppenbarligen kom det någon jurist från förvaltningen som lade sig i. så jag får inget vettigt svar av kommun om jag behöver söka marklov eller ej!? Det är ju helt sjukt. står en jurist över länsstyrelsen?

så min fråga är, kan jag fälla träd utan att ansöka om marklov eller ej? kommunen har ingen som helst aning om vilka träd som är där förutom från arealfoto. Att få godkänt från kommun kommer ju dröja.

Vad är viteskostnaden? vilka problem kan detta medföra?

//Thomas
 
harry73
Kan du lägga upp texten för förbudet?
Jag är framförallt intresserad av för vilken typ av mark förbudet gäller.
Iom förhandsbesked har kommunen ändrad ändamålet för marken. Så det kan redan hjälpa.
Annars är bästa tipset att ansöka om bygglov så fort som möjligt, då den inkluderar behövligt marklov
 
K kakis81 skrev:
Det är ju helt sjukt. står en jurist över länsstyrelsen?
Nej, men en jurist kanske har förmågan att övertyga handläggarna om att de har fel. För grundfrågan är ju egentligen: står länsstyrelsen över lagen? På vilken svaret är nej.
 
För att räknas som träd måste det ha en viss mindiameter, så om du bestämmer dig för att börja fälla utan lov så se till att ta bort stubbarna också. Då kan du hävda att alla träd som har försvunnit har varit sly. (under min-diametern)
 
  • Gilla
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kan du lägga upp texten för förbudet?
Jag är framförallt intresserad av för vilken typ av mark förbudet gäller.
Iom förhandsbesked har kommunen ändrad ändamålet för marken. Så det kan redan hjälpa.
Annars är bästa tipset att ansöka om bygglov så fort som möjligt, då den inkluderar behövligt marklov


Hej, utdrag från fastighetsrapport som jag beställde samt samtal med kommunen så är det:

Schaktförbud,
Övrig Tätort
Angränsande till naturreservat
Ej detaljplanerat
utfart till K-minnesmärkt väg

Enligt kommunen så säger de att jag måste kryssa i marklov samtidigt som bygglov för att få fälla träd, dvs en kostnad för 4500kr till. träden jag vill fäla skuggar hela huset, men är ej tillräckligt nära för att påverka bygglovet.


utdrag:
Utdrag från fastighetsrapport angående schaktningsförbud enligt byggnadslagen, daterat 1962-10-05.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men en jurist kanske har förmågan att övertyga handläggarna om att de har fel. För grundfrågan är ju egentligen: står länsstyrelsen över lagen? På vilken svaret är nej.
Varför vill juristerna lägga sig i överhuvudtaget med en 80 år gammalt förbud när hela området planeras bebeyggelse i Översiktsplanen 2030?
 
P Plutus skrev:
För att räknas som träd måste det ha en viss mindiameter, så om du bestämmer dig för att börja fälla utan lov så se till att ta bort stubbarna också. Då kan du hävda att alla träd som har försvunnit har varit sly. (under min-diametern)
Luite så jag tänkte, riv träd, drar upp rötter. Så de ej ser något.
Det jag är rädd för är alla nyfikna grannar som bara för för sig köra upp i grindhålen och komma titta oannonserat. vissa är bra pratkvarnar.. därför jag undrar över vite m.m.
 
Jag har suttit i en byggnadsnämnd och utdömt vite för trädfällning, och då är det stubbarna som man har räknat,
 
P Plutus skrev:
Jag har suttit i en byggnadsnämnd och utdömt vite för trädfällning, och då är det stubbarna som man har räknat,
ok!

hur beräknades viten?
 
K kakis81 skrev:
Varför vill juristerna lägga sig i överhuvudtaget med en 80 år gammalt förbud när hela området planeras bebeyggelse i Översiktsplanen 2030?
Varför har vi ett kommunalt planmonopol överhuvudtaget? Det finns många frågor man kan ställa sig om man är på det viset.

Men om du nu kan få tillstånd att ta bort träden för knappa 5.000 låter det som en rätt enkel väg.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag minns inte beloppen, och det kan nog variera beroende på kommun och handläggare, men minst 1000-1500 per träd, (Vellinge kommun tyckte det var så allvarligt att de höjde vitet till tio tusen per träd) så kvarvarande stubbar kan bli dyra. (och krav på återplantering kan tillkomma)
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag minns inte beloppen, och det kan nog variera beroende på kommun och handläggare, men minst 1000-1500 per träd, (Vellinge kommun tyckte det var så allvarligt att de höjde vitet till tio tusen per träd) så kvarvarande stubbar kan bli dyra. (och krav på återplantering kan tillkomma)
Tack då söker jag marklov då samtidigt som bygglovet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sök marklov, kostar det i alla fall kan du göra det oavsett bygglov
[länk]
Sjukt!! Får akta mig.
 
T
P Plutus skrev:
För att räknas som träd måste det ha en viss mindiameter, så om du bestämmer dig för att börja fälla utan lov så se till att ta bort stubbarna också. Då kan du hävda att alla träd som har försvunnit har varit sly. (under min-diametern)
Var går den gränsen på diameter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.