Vi ska lägga ny parkett på nygjuten betong med 018 grus under betongen. Golvet ska sammanfogas med befintligt gammalt parkettgolv med trä konstruktion under. Vi har gjutit upp till samma nivå som råsponten, som ligger under den befintliga parketten.

Min fråga är nu; hur går vi tillväga? Vad för material ska man fästa trägolvet i betongen med? Kan det bli problem med rörelseförmågan då den nya parketten kommer ligga på både träkonstruktion och betong när vi flätar samman gammal och ny parkett?

Stort tack på förhand!
 
  • Nyjuten betonggolv bredvid befintligt träparkettgolv i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Parkettgolv brukar man lägga flytande, dvs. inte fästa det i något. Sen är det ju viktigt att följa alla anvisningar när det gäller underlag, expansionsfogar mm. från golvtillverkaren.
 
  • Gilla
ERosenkvist
  • Laddar…
Lägg parketten flytande med en underlagsduk/plast. Normalt brukar man räkna med en torktid på ca 3 månader innan man lägger golv på en gjuten betongplatta. Ni har alltså gjutit en ny platta utan isolering under?
 
  • Gilla
ERosenkvist
  • Laddar…
Hej, tack för era svar. Jag var nog otydlig i mitt inlägg.. där ligger idag fiskbensparkett som är lagt på 40-talet. Detta är på andra våningen i huset, och under betongen som vi gjutit upp (20mm tjock) ligger 018 grus. Det vi gjutet ligger i dikt med råsponten till det gamla fiskbensparketten. Under 018 grusen ligger det gjutna bjälklagret sen 40- talet som vi ej har rört. Vi ska nu lägga ny fiskbensparkett och väva ihop det med det gamla golvet. Eftersom att fiskbensparketten kommer ligga på två olika underlag men vara sammanbundna så undrar vi nu om denna konstruktionen är möjlig då trä och betong rör sig olika på olika årstider. Med trä konstruktion menar jag att i botten ovanpå det gjutna bjälklaget ligger träbjälkar och sedan råspont som parketten är i spikad i. Vi hade tänkt limma fiskbensparketten på betongen.

Hoppas jag är tydligare och tack för ert intresse och hjälp! :)
 
  • Renoveringslokal med delvis gjutet betonggolv och angränsande trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer funka bra som underlag
 
  • Gilla
ERosenkvist
  • Laddar…
Håll koll på fukten i betongen innan ni limmar ner parketten. Tar väldigt lång tid för dagens betongen att torka ur... mvh
 
  • Gilla
ERosenkvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.