Jag ska bygga en bänk i betong och trä. Sidorna ska vara i betong och brädorna ska ligga ovanpå betongsidorna. Jag hade tänkt att gjuta sidorna stående och helt enkelt sänka ner brädorna, med franska skruvar, i betongen och låta den brinna. Alltså att bänken står precis som den ska vara när den är klar. Men vet någon om detta verkligen kan funka? Det är ju viktigt att man håller betongen fuktig när den brinner och då blir det bara ovandelen som kan bli fuktig så kommer detta verkligen att räcka till??
 
Ja det räcker då fukten inte kan komma ut genom formen lika lätt som uppifrån. Det räcker således att vattna uppifrån
 
Lite svårt att få en bild över hur du tänkt att dessa sidor ska se ut.
Det finns väldigt få fördelar med att göra just som du tänker.
Formarbetet kräver mer jobb, både slå ihop och riva. Det är svårare att få ut alla luftbubblor och även själva gjutningen blir bökigare.

Är det ändå två stycken som ska stå för sig och ej gjutas fast i någonting så skulle jag tänkt om.

Att du är orolig för uttorkningen är lite onödigt, en så pass liten gjutning genererar inte så mycket värme och kommer ta tid på sig att bränna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har inga problem med att gjuta liggande men tänkte att detta var enklast. Hittade en bild på hur resultatet är tänkt att se ut. Planen är att inte skruva igenom brädorna på ovansidan utan få fast dem underifrån. Någon kanske har några bättre tips?
 
  • Bänk med träplankor ovantill och blå betongstöd, konstruktion utan synliga skruvar.
Det kan du ju göra annars med vinkeljärn. Borde inte synas vidare mycket...
 
S swe.jocke skrev:
Det kan du ju göra annars med vinkeljärn. Borde inte synas vidare mycket...
Jag har funderat på det alternativet också, men vet inte vilket som blir bäst. Det verkar vara vanligast att gjuta liggandes och inte ståendes. Man skulle ju kunna testa sig fram men vill helst hitta bästa alternativet direkt.
 
Jag hade gjutit sidorna upp o ner löst. Sen borrat hål för skruven och satt fast skruven med kemankare. Antar du tänkt på något sätt dölja skallen på skruven?
 
Gjut stående som du tänkt, gör i ordning 4 plattjärn som ser ut som ett dubbel T (TT) och tryck ner i betongen och skruva brädorna underifrån.

Protte
 
B larry78 skrev:
Jag hade gjutit sidorna upp o ner löst. Sen borrat hål för skruven och satt fast skruven med kemankare. Antar du tänkt på något sätt dölja skallen på skruven?
Jag vill inte att skruvarna ska synas ovanifrån så planen är att skruva underifrån.
 
prototypen prototypen skrev:
Gjut stående som du tänkt, gör i ordning 4 plattjärn som ser ut som ett dubbel T (TT) och tryck ner i betongen och skruva brädorna underifrån.

Protte
Det är också ett alternativ som jag jag har funderat på. Jag funderar på att i så fall ha distanser mellan plattjärnen och brädorna för att minska risken med att vatten blir kvar mellan dem.
 
Jag skulle vilja påstå att infästningen beror lite på huruvida underlaget är plant och stabilt.
Står "benen" stabilt så behöver du knappt sätta fast reglarna, men om reglarna behövs för att stabilisera så krävs ju annan infästning.

Vinkeljärn är absolut det enklaste oavsett. Ankarmassa eller dylikt blir väldiga problem den dagen du ska byta reglarna, flytta bänken eller så.
 
C C.Lundin skrev:
Jag skulle vilja påstå att infästningen beror lite på huruvida underlaget är plant och stabilt.
Står "benen" stabilt så behöver du knappt sätta fast reglarna, men om reglarna behövs för att stabilisera så krävs ju annan infästning.

Vinkeljärn är absolut det enklaste oavsett. Ankarmassa eller dylikt blir väldiga problem den dagen du ska byta reglarna, flytta bänken eller så.
Den kommer att stå på vanliga plattor bredvid huset så den behövs inte förankras på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.