Har ett 40-talshus med platta på mark och endast en liten matkällare under jord. Delar av plattan ligger kanske 50-100 cm under jordnivån.
Jag misstänker att vi kan behöva dränera för vi har inte gjort det förut men vill slippa om det inte är absolut nödvändigt.

Hur avgör jag om jag behöver dränera?
Hur djupt?
Vart? Måste man dränera runt hela eller bara där jag har källaren?
 
Har du fukt- eller vattengenomslag i källaren vid kraftig snösmältning eller regn?
Är källaren inredd med organiskt material?

Om svaret är nej på båda så behöver du inte dränera.
 
S johd01 skrev:
Har du fukt- eller vattengenomslag i källaren vid kraftig snösmältning eller regn?
Är källaren inredd med organiskt material?

Om svaret är nej på båda så behöver du inte dränera.
Ah okej. Vi har haft översvämning några gånger i källaren då stupröret precis vid det hörnet släppte allt vatten rakt neråt, men sedan vi ledde bort vattnet bättre så har vi inte längre fått översvämning på många år.
Källaren funkar som vinkällare där vi har en hylla i trä. Annars är den inte inredd på något sätt då det är en liten plätt på knappa 3-4m2. Vi har däremot sett svartmögelspår på väggarna.
 
Ok vad består väggarna av?
 
T
Känns dumt att inte dränera? Alla byggnader mår ju definitivt bättre av en fungerande dränering. Kostnaden i sammanhaget är ju liten.
 
Har man inget annat mer prioriterat att ta tag i på sitt hus så är det ju alltid bra att ha bra dränering.
 
T Turbo_Tail skrev:
Känns dumt att inte dränera? Alla byggnader mår ju definitivt bättre av en fungerande dränering.
Alla?
Det beror ju i hög grad på vad man har för typ av mark under och runt huset.
När vi byggde för nio år sedan tittade vår kvalitetsansvariga på marken när det var schaktat för betongplattan (har ej källare) och konstaterade snabbt att "här behövs ingen dränering".
Men naturligtvis leder vi dagvattnet till ett par stenkistor några meter från huset.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla?
Det beror ju i hög grad på vad man har för typ av mark under och runt huset.
När vi byggde för nio år sedan tittade vår kvalitetsansvariga på marken när det var schaktat för betongplattan (har ej källare) och konstaterade snabbt att "här behövs ingen dränering".
Men naturligtvis leder vi dagvattnet till ett par stenkistor några meter från huset.
Exakt: Alla. Om du redan naturligt har en fungerande dränering så är det väl bara bra.
 
T Turbo_Tail skrev:
Exakt: Alla. Om du redan naturligt har en fungerande dränering så är det väl bara bra.
Finns det något enkelt vis att kontrollera detta som "normalperson" förutom det uppenbara med blöt källare?
 
Det finns in gamla ritningar eller något?
Du kan ju kolla på sgu geokarta och se vad du har för jordarter där du bor, men det borde du annars "märka" på tomten.. :) https://apps.sgu.se/geokartan/

Men inte helt enkelt, även om du skulle haft lera så kan ju huset stå på ett berg.

Men jag tycker på din beskrivning som att du inte behöver dränera. Men om du vill göra det så .. go for it.
 
Det finns flera uppgifter som har betydelse för en diskussion om förnyad dränering, markens beskaffenhet (material och topografi) och grundläggningssätt tillhör de viktigaste.

Jag har svårt att tro att ett 40-talshus skulle vara grundlagt med platta på mark (= kantförstyvad och armerad platsgjuten betong). Hus med källare brukade byggas på utbredda plattor, dvs sulor. Plattor på mark blev vanliga först på 70-talet. För en meningsfull diskussion behövs en tydligare redovisning. En del hus behöver ingen dränering. Många gånger är en utvändig isolering av källarväggen det som är viktigast. Jag tycker @johd01 har svarat ganska bra. Tipset om SGU:s jordartskarta är utmärkt. Man beställer via nätet sin egen jordartskarta gratis.
 
Håller med ovan.
Jag läser ofta på hemmet att äldre hus felaktigt påstås vara uppförda på platta. När de i själva verket har källarväggar murade på gjutna sulor med mellangjutna golv. Det vanligaste fram till ca 60-talet.

Mitt eget hus är byggt 1946-47 och är ett bra exempel på ett hus som inte behöver dränering utom i en hörna.
Idag saknas dränering till 90% och har alltid haft en källare som upplevs som fräsch. Dock tog klimatet ett rejält kliv uppåt efter att källarväggarna utvändigt fick ett lager isolering på utsidan.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med ovan.
Jag läser ofta på hemmet att äldre hus felaktigt påstås vara uppförda på platta. När de i själva verket har källarväggar murade på gjutna sulor med mellangjutna golv. Det vanligaste fram till ca 60-talet.

Mitt eget hus är byggt 1946-47 och är ett bra exempel på ett hus som inte behöver dränering utom i en hörna.
Idag saknas dränering till 90% och har alltid haft en källare som upplevs som fräsch. Dock tog klimatet ett rejält kliv uppåt efter att källarväggarna utvändigt fick ett lager isolering på utsidan.
Hur stor källare har du?
 
D DarrenB skrev:
Hur stor källare har du?
Ca 90kvm varav framsidan har låg marknivå. Typ lite souterängstuk.
Marken består av morän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.