Jag gör av med ca 20-25 m3 travad ved / säsong. Jag eldar inte på sommaren, Jag har solfångare.
Jag har även en 100 liters elvvb för bekvämlighetsskull om acc inte skulle vara varm.

Jag har 1000 liters hemgjord acc (2meter 80 cm dia rör). calmar v 33.
Jag eldar en ggr / dygn i normalfallet. Acc räcker till för mig, men det är inte utan ett medvetet användande av systemet.
Jag har panna och acc i fristående 80 m2 pannrum/garage 15 m kulvert och 120 m2 bostad.
Jag har trög lågtempererad väl injusterad golvvärme ingjuten i betongen.



För mig går det till ungefär såhär:

När jag kommer hem från jobbet så finns i stort sätt ingen värme kvar i acc (25 gr). Tack vare trögt golvsystem hinner inte huset kylas ut på många timmar efter att acc är slut.

Jag askar ur (med grovdammsugaren) och tänder upp pannan med tändbrasan och efter ca 20 min eller när det blivit ordentlig glöd stoppar jag pannan full, sätter golvcirkpump på fullfart och öppnar golvärmen till garaget/pannrummet. Vid den tidpunkten har pannan börjat leverera hett vatten till acc och jag har vedvärmt vv och värme.
(Nu finns tid och möjlighet till bekvämt lyxliv med varma bad om man så önskar)
När acc är fulladdad till ca 90 gr och panna brunnit ut återställer jag cirkpump till lägsta och stänger golvvärmen till garage/pannrum.
Jag har monterat en återvinningskoppling som leder golvreturen till pannan och därmed dräneras den först på värme och därefter (timmar) börjar acc tömmas. Jag har även flyttat ut vvberedningen från acc och bereder vv i en stor plattvvx placerad ovanför acc.
Allt detta för att få min acc att räcka till, och det gör den också.
(Men vissa av dessa åtgärder hade varit onödiga om jag hade haft en större acc).

 
Hansson28:

Gjorde inte du hål i väggen för dina acktankar?

En 750-tank går väl igenom en dörröppning men det gör inte en 1000-tank eller?
 
Roli:
750 l tankar utan iso går igenom "vanliga" dörrposter, annars måste man gör ex som Hansson28 och ta upp ett hål! :(

Detta är inte aktuellt för mig, antingen blir det 2x750 eller 3x750!

Är det nån som kan räkna och tycka lite angående det jag skrev om i tidigare inlägg :)
 
Phu .. Så var skorstenslagning beställd då.
Samma fírma som sätter in pannan gjorde även sånna jobb.
Kanske man kan få in pannan snart.
I Morgon kommer de o tar ut oljetanken iaf.

Kör på elpatron nu. med Shuntauto.
Har en dygnsförbrukning på ca 90-110 kwh inkl hushållsel.
Så jag lär få köpa en extra tank sen .. Blev ju tillräckligt dyrt iaf. Så jag får väl leva med 2 eldningar/ dygn ett tag.
 
Deflas:

Lycka till!

Samoht:

Ok, jag gör ett försök, men lämnar inga garantier ;) :

150kWh per dygn var det va...

Med en panna på 40kW värmer du upp detta på runda slängar 4h, du måste då lagra värme för ytterligare 20h om du skall elda max en gång varje dygn vid ditt effektbehov på 150kWh.
Då kan man räkna bort tiden som pannan "själv" värmer systemet, alltså då 20h.
1 liter vatten "lagrar" 60Wh, alltså 150kWh/24h = 6,25kW per timme. 6,25 x 20h = 125kWh

125000/60 = 2083l
(Totalt effektbehov/vattenlagringskap. per liter)

Ja, som sagt, inga garantier och synpunkter tas gärna emot... ;)


 
Robert K:
Du verkar ha tänkt igenom det hela och fått en fin lösning på det. Har Du plana solfångare?
Jag funderar på att komlettera den tilltänkta vedanläggningen med vacumrör, då mitt tak inte ligger rakt mot söder. Någon som har erfarenhet om dessa?

Dedden:
Tackar för uträkningen den köper jag direkt. :)
Jag får fundera vidare, bland avloppsbrunnar och avloppsrör som är ivägen för en eventuell 3:e tank.
 
Postad av: Samoht Postad den: 28. dec 2004 kl 22:02
Robert K:
Du verkar ha tänkt igenom det hela och fått en fin lösning på det. Har Du plana solfångare?
Jag har 10 m2 lesol självbygge på 38 gr taklutning rakt syd. Tidigare laddades acc via yttre plattvvx, men nu laddar jag via inbygga kamflänsslingor till acc (fd vvbslingorna). Skulle jag bygga idag skulle jag satsa på en jätteslinga i botten på tekniktanken.
 
Postad av: Robert_Keskitalo Postad den: 22. dec 2004 kl 08:58
Ditt system borde fungera.
Dina problem med avkylning i primärtanktoppen vid urladdning måste bero på oönskat läckage igenom laddkopplingen. Radreturen letar sig igenom och detta måste förhindras. (Dålig backventil eller dylikt?)  
Mitt svar till Reine E:s inlägg (det med skissen sidan 18 )
Var inte så genomtänkt av mig!
(speciellt inte det där om dålig backventil)

precis som jorwes skrev så tar troligtvis radreturen vägen igenom pannan och vidare till acctopp som därmed kyls.
Detta måste förhindras (men naturligtvis inte med en backventil, vänd åt det hållet, för då skulle det inte bli mycket ladda av).

Vattnet vill snurra runt den enklaste vägen. och den enklaste vägen verkar bli igenom pannan, vilket inte är bra.
Vad göra?
Kan du flytta radretur till tankbotten för att därför få vattnet att vilja gå igenom tankarna i stället?
Detta kanske inte hjälper!
En lösning skulle kunna vara att montera en ventil på röret mellan accbotten och pannreturen.
Problemet med detta är att man måste sköta ventilen manuellt, (öppna när man ska elda och stänga när man eldat klart).
Du kanske redan har den ventilen monterad på ditt laddkoppel, och därmed skulle du kunna testa detta någon gång och se om det fungerar?

Det skulle kanske kunna gå att montera dit en motoriserad ventil eller magnetventil som stänger i samma stund som pannan kallnat ner. Ventilen kanske kan styras med röktermostaten som styr laddpumpen?(eller kanske pannvattentermostat)= när laddpump startar öppnar ventilen. när laddpump stannar stänger ventilen.
(Huvudsaken är att den hålls öppen om det skulle bli strömavbrott eller liknande och pannan brinner)

En annan huvudsak är också att: vad man än gör så ska det alltid vara fri väg från vattenvärmare (panna elpatron vvx mm) Till expansionsmöjlighet eller säkventil. Vatten som värms sväller och tryck byggs upp om det är instängt, explosionsrisk, men det visste väl alla redan?


Du hade ju redan en lösning och det var att låta laddpumpen gå, och varför inte? Då håller den tryck mot backventilen i laddkopplet och termostaten släpper förhoppningsvis inte igenom heller.

En annan möjlighet skulle vara att paralellkoppla tankarna = öppna dina ventiler.

Ursäkta längden på detta inlägg!
 
Nu står de o sågar ner min tank i källaren.
Snart kankse man slipper den här saken
panna.JPG

Är det nån som vet hur länge det tar och montera en
Calmar V33 med 2*750l tankar ?
Lär väl ta 2 dagar ?
Tur att man kan köra denna så länge.
kamin.JPG

Slipper man frysa ihjäl helt.

Ha ett gött nytt år .. Nu äre helg .
 
Deflas:

4 dgr höll de på hos mig, men då svetsades allt, inga klämkopplingar.
De jobbade på rätt så bra faktiskt :)

Robert, Reine:

Ja, det är nog som Jögga skrev tidigare, att köra parallellt verkar vara den enklaste lösningen.
Jag håller på att brottas med returtemperaturer från radiatorslingan. Har idag en diff på ca 5gr, vilket är för dåligt. Trebema rekommenderar 15gr i diff.
Frågan är då hur man lyckas med detta (skiktningen påverkas kanske till det negativa annars.

Lösningen finns kanske i att strypa returvattnet med avstängningsventilen, men jag har inte riktigt lyckats ännu, antingen blir det för mycket strypt eller också för hög returtemp, är det nån som har något tips?

Det är ju ett ganska trögt system, så helst skulle man vilja ha någon form av flödesmätare på returen, men det finns ju inte...
 
Liten uppdatering ..
Mer lär följa .. Återstår att måla o pusta lite där innan tankar o panna kan få komma in.
ingen.tank.JPG
 
Deflas:

Det kommer garanterat bli kanon, lycka till!

Nedan syns min gamla läckande häck, var jag glad när denna byttes ut!

gam1.jpg

Blev även sugen att kolla var läckan satt i den gamla pannan, efter det blev den så här fin ;) :

gam2.jpg
 
Dedden:
Vilken fart kör du radiatorpumpen på? Jag kör min på lägsta... har inte mätt diffen, men tror att den är större än 5 grader :)

Robert:
Kan nog var så att det är radiatorreturen som trycker genom pannan istället. Har funderat i omgångar på hur man skall lösa mitt problem på liknande sätt som du säger (elektrisk ventil som "hänger" på laddpumpens matning m.m m.m, men nu så får det ligga som det gör... (laddpump på)

Men det är väl helt klart rätt som ni säger, koppla allt paralellt och sedan ta varmvattnet från en plattvärmeväxlare bredvid, och som grädde på moset får jag tre solslingor :)

Med min vanliga tur så verkar den termiska ventilen gått, den fick väl sig en smärre chock när den aldrig tidigare under sin livslängd(ca 8 år) fått varmare vatten än 85 grader och returnerat 75 till 80 grader tillbaka till pannan. De första veckorna låg pannan mellan 85-90 grader och laddpaketet returnerade 65-70 grder till pannan. Nu får sällan pannan in kallare än 75 grader och blir naturligtvis för varm... så nu är en ny insats beställd...

Gott nytt år!
 
Reine, har du provat att köra laddpumpen på högre hastighet?. Iofs så verkar det nog som om du behöver byta termostat eftersom det har blivit värremed tiden, men det kostar ju inte mycket att testa höjd laddhastighet.
 
Hej alla.
idag har jag provat en ny 83 graders termostat i min laddomat (i stället för 78:an). Syftet med detta var att jag ville få upp laddtemperaturen ytterligare.
Och visst steg den, men jag är inte nöjd med hur det uppför sig.
Jag observerade att temperaturen började pendla (självsvänga).
Tidigare har det legat mycket stabilt och laddat acc med ca 85 gr.
Nu vart det visserligen dryga 90 direkt i acc men då pendlar termometrarna på laddomaten, och det retar mig, för så vill jag ju inte ha det.
Nåja, jag har provat nu iallafall men jag tror att jag byter tillbaka till 78:an i morgon igen.
(ska nog ringa till termoventiler och fråga om dom kan förklara)
Är det någon som har liknande erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.