Hej,

Har stött på patrull gällande vägghängd toalett. Har två rörmokare ute i huset som ska byta ut samtliga rör och installera alla toalett-prylar.

Jag sade idag att jag beställt denna toalett: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ol-grohe-euro-ceramic-39206-komplett/p-965454

När jag visade denna för rörmokarna säger de att de blivit varnade just för denna tillverkare och att de inte kan lämna garanti. Alltså - de säger att det beror på något i stil med att själva inbyggnationen innehåller kopplingar som man i Sverige inte får bygga in.
Han vill självklart sälja en vägghängd toalett med påslag för 14.000:- istället. (man får vad man betalar för typ) Han nämnde även att IFÖ gör bra grejer.

Jag har nu hittat denna: https://www.stonefactory.se/badrums...spira-art-6245-vagghangd-toalettstol-komplett

Är det någon med koll som kan svara på dels om han har rätt i sitt första uttalande.
Om rätt - Fungerar denna toalett jag hittade på stonefactory annorlunda?

Mycket tacksam för svar

//Petter
 
Låter konstigt. Man tätskiktar ju badrummet först och sedan installeras fixturen så alla kopplingar hamnar på rätt sida tätskiktet.
Däremot är det inte ok att bulta fast fixturen i golvet som den ser ut att göra.
 
  • Gilla
Tornhuset och 3 till
  • Laddar…
Ifö är bra grejor. Satsa på i Sverige välkända märkesnamn, det lönar sig i längden.
 
  • Gilla
r3tina och 3 till
  • Laddar…
Lattjo, Grohe är ju en gammal hederlig tysk tillverkare, inte sämre grejjer än vilken annan som helst, tvärtom.
Tycker röris snackar gojja, skulle inte vara det minsta orolig.
Sen fästet i golvet sitter på alla tillverkare av fixturer, dock använder man det inte, utan man sätter ett fäste en bit
upp på benet, som sen fästes i vägg.
 
  • Gilla
Peter4321 och 2 till
  • Laddar…
Den är godkänd att montera om man som de skrevs innan sätter den ”utanför väggen” alltså blir som en kaklad låda på väggenpå rätt sida tätskicktet. alternativt bygga väggen med en nisch som blir tätskicktad som övriga rummet. Sen så ställer man fixturen i den och kaklar fronten i samma liv som övriga väggen , de kräver dock lite djup på väggen om man ska få de o lira med att avloppet måste ha minst 6cm från vägg vinkel osv:)
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Den är godkänd att montera om man som de skrevs innan sätter den ”utanför väggen” alltså blir som en kaklad låda på väggenpå rätt sida tätskicktet. alternativt bygga väggen med en nisch som blir tätskicktad som övriga rummet. Sen så ställer man fixturen i den och kaklar fronten i samma liv som övriga väggen , de kräver dock lite djup på väggen om man ska få de o lira med att avloppet måste ha minst 6cm från vägg vinkel osv:)
Exakt, men det gäller ju för alla på marknaden förekommande fixturer.
Här verkar röris gnälla på ngn koppling i själva fixturen som inte är godkänd.....skulle vara kul att veta vilken koppling!?
Finns ju ig bara en koppling i en fixture, och det är inkommande vatten, förutom avloppsdelarna.

Ett tips till TS, byt röris ist för fixture!
 
Staffans2000
Lattjo, var ordet.
Hans Grohe var redan på sjuttiotalet, ett mycket dyrt märke med en hög status i rörmokarsfären. Deras termostatblandare var kända för sin höga kvalitet. Långt mycket bättre än de svenska alternativen. Faktiskt var hela Sahlgrenska universitetssjukhuset fyllt av Groheblandare.
Så att kalla det för ett okänt uddamärke är att göra det lätt för sig. Måhända ligger det ekonomiska intressen i fackmännens bedömning?
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Be rörmockaren specificera exakt vad som är fel med Grohe.

Men det är fullt möjligt att en Grohe toastol på något sätt inte uppfyller de svenska reglerna i säkert vatten. Även om det anses som ett "rolls royce märke".

Grohe har varit och ÄR stora på duschblandare som byggs in i väggen, många av dem uppfyller inte reglerna i säkert vatten. Jag har uppfattat att de numera har en kåpa eller dosa inne i väggen som ger godkänt skydd, men jag är osäker på om det gäller alla deras varianter. Hypotetiskt kan det finnas något liknande problem med deras WC fixtur.

När vi byggde om för snart 10 år sedan, så hade IFÖ en lösning för vatteninkopplingen i inbggnadstanken, PEX röret drogs skarvlöst in i själva cisternen, kopplingen finns inne i cisternen. Då uppfattade jag att det var en extra bonussäkerhet hos IFÖ, möjligt att det idag är standard för "svenska" inbyggnads WCn. Men kanske inte hos Grohe?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lattjo, var ordet.
Hans Grohe var redan på sjuttiotalet, ett mycket dyrt märke med en hög status i rörmokarsfären. Deras termostatblandare var kända för sin höga kvalitet. Långt mycket bättre än de svenska alternativen. Faktiskt var hela Sahlgrenska universitetssjukhuset fyllt av Groheblandare.
Så att kalla det för ett okänt uddamärke är att göra det lätt för sig. Måhända ligger det ekonomiska intressen i fackmännens bedömning?
Det är viktigt att skilja på Hansgrohe och Grohe, det är två olika tyska företag. Det är Hansgrohe som är det dyrare, mer kvalitets- och designinriktade märket medan man hittar Grohe på byggvaruhusen då det är ett av de största i världen och inriktat på en massmarknad. Det är Grohe som TS skriver om.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
P petteressen skrev:
Hej,

Har stött på patrull gällande vägghängd toalett. Har två rörmokare ute i huset som ska byta ut samtliga rör och installera alla toalett-prylar.

Jag sade idag att jag beställt denna toalett: [länk]

När jag visade denna för rörmokarna säger de att de blivit varnade just för denna tillverkare och att de inte kan lämna garanti. Alltså - de säger att det beror på något i stil med att själva inbyggnationen innehåller kopplingar som man i Sverige inte får bygga in.
Han vill självklart sälja en vägghängd toalett med påslag för 14.000:- istället. (man får vad man betalar för typ) Han nämnde även att IFÖ gör bra grejer.

Jag har nu hittat denna: [länk]

Är det någon med koll som kan svara på dels om han har rätt i sitt första uttalande.
Om rätt - Fungerar denna toalett jag hittade på stonefactory annorlunda?

Mycket tacksam för svar

//Petter

Vi har precis gjort vårt badrum och jag köpte detta kit ( https://www.vvsochbad.se/VVS-Toalet...kaal-och-Grohe-inbyggningscistern-790719.html ), inga som helst konstigheter med installation eller funktion, arbete utfört av firma.
 
Hejsan.
Det finns ingen koppling i sisternen på någon inbyggnads WC som inte är godkänd. Alla jag monterat har överfyllnads skydd så blir de läckage i systern så rinner bara de i stolen. Så läser man säcker vatten så är kravet vid inbyggnad att läckaget ska kunna upptäckas via skvaller rör eller liknande som mynnar ut i badrum. Ingen får borras i golv enligt säcker vatten men alla jag monterat följer de med vägfästen till.

Har för övrigt monterat den första du länkade till.

Problemet förut va inloppet till sisternen att då billiga inte va förbereda för rör i rör med 25mm skyddsrör. Men har inte sätt en sådan fixtur på många år.

Men ifö är bra men ingen större skillnad på fixturen från olika tillverkare enligt mig.

Jag tycker de jobbigaste är att snickaren måste regla rätt eller rätt skivor bakom och komma överens med plattsättare så han är nöjd enligt sina bransch regler.

Fråga rörmokaren vilken han rekommenderar och be om rsk nummer på den han offererar, bara nyfiken

Mvh Thomas
 
B
Skit i garantilueriet. Du har ju garanti på stolen.
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
Problemet är att Rörmockaren måste lämna 10 års garanti på allt han installerar även det du köper. Därav oviljan att sätta upp saker som du köper. Rörmockarens påslag är ju för att täcka för garantitiden han ger på installationen,sen kan väl en del ha lite väl saftiga påslag men det får ju man förhandla om tex 15% påslag eller vad man nu kommer fram till.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T Thoridde skrev:
Hejsan.
Det finns ingen koppling i sisternen på någon inbyggnads WC som inte är godkänd. Alla jag monterat har överfyllnads skydd så blir de läckage i systern så rinner bara de i stolen. Så läser man säcker vatten så är kravet vid inbyggnad att läckaget ska kunna upptäckas via skvaller rör eller liknande som mynnar ut i badrum. Ingen får borras i golv enligt säcker vatten men alla jag monterat följer de med vägfästen till.

Har för övrigt monterat den första du länkade till.

Problemet förut va inloppet till sisternen att då billiga inte va förbereda för rör i rör med 25mm skyddsrör. Men har inte sätt en sådan fixtur på många år.

Men ifö är bra men ingen större skillnad på fixturen från olika tillverkare enligt mig.

Jag tycker de jobbigaste är att snickaren måste regla rätt eller rätt skivor bakom och komma överens med plattsättare så han är nöjd enligt sina bransch regler.

Fråga rörmokaren vilken han rekommenderar och be om rsk nummer på den han offererar, bara nyfiken

Mvh Thomas
Kan vara så att röris som du anlitat är säkervatten certifierad.
Då kommer det som ett brev på posten att han inte skall installera produkter som ej är godkända av säkervatten. Och han har krav på sig att informera dig om detta. (Detta innebär inte att du ej får välja att installera detta system, dock måste han skriva en avvikelse och informera dig om detta)
Det som är ett problem med vissa fixturer är att kopplingen till cisternen är utanför själva behållaren och ibland ej spolsäker cistern. Då blir det dels en dold skarv i lådan som ej är att rekommendera och eventuellt sprutvatten kan läcka innanför väggen. Dock aldrig monterat en Grohe fixtur så jag vet ej om detta är fallet för dig, tvivlar stark på det..

Detta borde rimligtvis kunna avhjälpas med ett RIR system och tätskikt bakom fixturen, där rören kommer från väggen heldraget till cisternventilen. Det finns alltid reservdelar att köpa för att förankra fixtur i vägg istället för golv. I golvet skall man Undvika att förankra något då det finns risk för läckage.
 
B Blund skrev:
Kan vara så att röris som du anlitat är säkervatten certifierad.
Då kommer det som ett brev på posten att han inte skall installera produkter som ej är godkända av säkervatten. Och han har krav på sig att informera dig om detta. (Detta innebär inte att du ej får välja att installera detta system, dock måste han skriva en avvikelse och informera dig om detta)
Det som är ett problem med vissa fixturer är att kopplingen till cisternen är utanför själva behållaren och ibland ej spolsäker cistern. Då blir det dels en dold skarv i lådan som ej är att rekommendera och eventuellt sprutvatten kan läcka innanför väggen. Dock aldrig monterat en Grohe fixtur så jag vet ej om detta är fallet för dig, tvivlar stark på det..

Detta borde rimligtvis kunna avhjälpas med ett RIR system och tätskikt bakom fixturen, där rören kommer från väggen heldraget till cisternventilen. Det finns alltid reservdelar att köpa för att förankra fixtur i vägg istället för golv. I golvet skall man Undvika att förankra något då det finns risk för läckage.
Jag hade personligen valt en fixtur från geberit. Dessa är godkända av säkervatten.
Googla Geberit Fixtur Duofix/fixtur 120 så kommer massor av alternativ upp. Dessa är kompatibla med åtminstne alla IFÖ porslin som finns.
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.