Hej,

jag kämpar med vitmögel och höga fuktnivåer i min krypgrund. Köpte huset för ett år sedan, och tidigare ägaren gjorde i princip ingenting med krypgrunden på 24 år och det var inte mycket vitmögel att tala om. Jag upptäckte i våras att det stod lite vatten där efter regn, och var där nere och dränerade ut det, vilket jag tror har lett till att fuktnivåerna snarare har ökat pga av allt vatten som varit i rörelse. Oavsett har vitmögelangreppet ökat lavinartat över sommaren. Vilket av följande alternativ är troligast att stämma?

1. Vitmögel ökar med ökad fukt på sommaren, men minskar / dör på vintern och det blir därför en cykel med mer mögel på sommaren och mindre på vintern, och troligtvis har det varit så här mycket andra somrar också.
2. Vitmögel minskar aldrig i mängd så om det nu har ökat mycket så innebär det att något i miljön har förändrats eller att sporer väckts till liv, och det kommer inte minska i mängd utan ett aktiv åtgärd.

Någon som vet säkert?
 
E erik_1 skrev:
Hej,

jag kämpar med vitmögel och höga fuktnivåer i min krypgrund. Köpte huset för ett år sedan, och tidigare ägaren gjorde i princip ingenting med krypgrunden på 24 år och det var inte mycket vitmögel att tala om. Jag upptäckte i våras att det stod lite vatten där efter regn, och var där nere och dränerade ut det, vilket jag tror har lett till att fuktnivåerna snarare har ökat pga av allt vatten som varit i rörelse. Oavsett har vitmögelangreppet ökat lavinartat över sommaren. Vilket av följande alternativ är troligast att stämma?

1. Vitmögel ökar med ökad fukt på sommaren, men minskar / dör på vintern och det blir därför en cykel med mer mögel på sommaren och mindre på vintern, och troligtvis har det varit så här mycket andra somrar också.
2. Vitmögel minskar aldrig i mängd så om det nu har ökat mycket så innebär det att något i miljön har förändrats eller att sporer väckts till liv, och det kommer inte minska i mängd utan ett aktiv åtgärd.

Någon som vet säkert?
Den relative fukthalten i en krypgrund är som högst på sensommaren och höst. Dvs om det möglar gör det det nu. RH är som lägst under de vintermånaderna, dvs påväxt under den perioden är ovanlig. Så lite cykliskt är det alltså. Befintligt mögel dör om det inte finns förutsättningar för det att växa. Om gammal mögel vaknar till liv om förutsättningarna ändras, eller om det enbart är nypåväxt som sker, vet jag inte. Men det spelar inte så stor roll tycker jag. Det är ju ett problem ju som helst.

Någon form av åtgärd tycker jag du ska göra. Det har ju trots allt klarat sig i 24 år, så det är nog ingen panik. Man kan börja smått med att hänga in några fuktmätare. De man köper på Clas och Jula funkar utmärkt, men de har en ganska stor felmarginal. Det du vill ha koll på är att RH är under 75%. Ligger det över är förutsättningarna för påväxt goda.

Nästa steg kan vara att köpa en enkel avfuktare, kolla vad som händer, och bevaka. Detta kan räcka i många fall.

Ett annat alternativ är att ta in någon firma för besiktning och förslag till åtgärd. De kommer sedan vilja sälja på dig något avfuktningssystem för 30-40 tusen. Inget fel i det. Dessa system är bra, och löser nästan alltid problemet.
 
Innan man köper dyra mekaniska system så kan man börja med att plasta marken, täta ventilationen och se till att det inte rinner in vatten mot huset från stuprör och liknande.
Första åtgärden är, som sagt var, att börja mäta/logga fuktighet och temperatur över tid så man har nåt att utgå ifrån.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Trist att höra om dina problem som tyvärr inte är unika – krypgrund och kallvind är ju som vi vet(?) riskkonstruktioner.

Som svar på dina ”1” / ”2”, skulle jag säga att mögelsporer finns alltid i luften, men det är först när förutsättningarna är ”rätt” som det börjar växa. Det behövs ”rätt” temp, luftfuktighet, syre och ett material för att det ska växa. När man ser möglet på tex trämaterial så kan det vara aktivt eller inaktivt. Är inte förutsättningarna ”rätt” så sover det och det vita man ser ökar inte i storlek.

Som tidigare nämnts är riskperioden för en krypgrund under sommaren (kall källare och det kommer in varm luft som kondenseras). Tvärtom för en kallvind.

Så hur löser man detta? Ja det är 10.000 kr frågan :)! Jag skulle, som tidigare nämnts, köpa temp/luftfuktighetsmätare och placera i krypgrunden. Kom ihåg att dessa inte är exakta utan kan ha fel på flera procentenheter MEN de är bra för att mäta trender.

Håller med tidigare svar: Plasta in krypgrunden, stäng ventiler, köp ev en avfuktare. Jag tycker dock att du ska köpa mätarna först och mäta ett tag innan du testar något av sakerna. Då får du en indikation om det är rätt väg att gå eller ej. OBS: indikation! Ska du ha ett 100% korrekt svar skulle krypgrunden (och huset) vara i en isolerad miljö med identiska förutsättningar under alla årstider. Det är just detta som gör det så svårt att hitta grundproblemet till påväxten - förutsättningarna varierar från år till år.



Jag har tidigare skrivit min strategi för den ”lilla” påväxten på min kallvind. Jag har 6 st sensorer från Clas Ohlson. Eftersom jag inte vill springa upp på vinden hela tiden så har jag kopplat dessa till ett Telldus-Live system. Detta gör att jag kan läsa av sensorerna hela tiden på nätet och/eller i en app samt jag kan kolla historiskt data (kräver dock att man betalar en liten avgift/år för att spara data). Har även skrivit ett program som extraherar all data till fil (CSV-fil) som jag kan använda för att se grafer och plocka ut tidpunkter när det är över kritiska nivåer - jag har satt ”kritisk nivå till” 70% RH och 12 grader. Egentligen ligger gränsen högre men pga av eventuella fel i sensorn vill jag ha ett lägre värde.

Förutom detta så går jag ändå upp på vinden och har markerat områdena med påväxt för att se om de sprider sig. När jag är uppe så brukar jag även mäta fuktkvoten i trät för att se om det är hög fuktighet.

Sen är det bara att testa och vänta på resultat. Tyvärr måste man ha tålamod och inse att de tester man gör tar tid innan man vet om de är lyckade eller ej...

Stort lycka till!!!

Ps. Kan vara värt att nämna att min fru tycker att jag är lite konstig med alla mina sensorer och program. Kan delvis hålla med henne :). Egentligen oroar jag mig inte så mycket över påväxten, tycker mest det är kul att mäta/logga/skriva program och testa olika saker och se om det blir bättre/sämre. Jag är nog mer intresserad av grundorsaken till påväxten, när jag väl hittat den (om jag gör det) så måste jag hitta nått nytt problem att knäcka ;)... Ds.
 
Tack! Jag har sedan ett par månader fukt- och tempmätare (kör också telldus samt en raspberry pi, man får ju har lite roligt också), och fukten ligger för högt, mellan 80-90% senaste två månaderna. Sen bor vi i sluttning med ett berg som går in i krypgrunden, så vatten kommer in när det tokregnar som det gjort i gbg senaste månaderna. Jag har plastat in botten, men varit osäker på om det är smart, då vattnet som kommer in utifrån hamnar på berg med plast över sig och har ingenstans att ta vägen. Dränerat en del. Har köpt en trygghetsvakt som jag tänkte installera i vinter.

Så har jag har lite grejer på gång, men har svårt att utvärdera om det är värre nu än tidigare, eftersom vitmöglet har ökat, eller om det är helt normalt att det går cykliskt. Det har som sagt klarat sig länge, sen -81, men kanske är det först i år som det är så här mycket mögel. Eller så har det varit det varje år, men alltid gått tillbaka.

C claym skrev:
extraherar all data till fil (CSV-fil) som jag kan använda för att se grafer och plocka ut tidpunkter när det är över kritiska nivåer - jag har satt ”kritisk nivå till” 70% RH och 12 grader. Egentligen ligger gränsen högre men pga av eventuella fel i sensorn vill jag ha ett lägre värde.

Förutom detta så går jag ändå upp på vinden och har markerat områdena med påväxt för att se om de sprider sig. När jag är uppe så brukar jag även mäta fuktkvoten i trät för att se om det är hög fuktighet.

Sen är det bara att testa och vänta på resultat. Tyvärr måste man ha tålamod och inse att de tester man gör tar tid innan man vet om de är lyckade eller ej...

Stort lycka till!!!

Ps. Kan vara värt att nämna att min fru tycker att jag är lite konstig med alla mina sensorer och program. Kan delvis hålla med henne :).
Ja, det här är ju det roliga :). Men jag är allt orolig för påväxten, taket i krypgrunden är bitvis helt vitt, inte bara prickigt...
 
E erik_1 skrev:
Tack! Jag har sedan ett par månader fukt- och tempmätare (kör också telldus samt en raspberry pi, man får ju har lite roligt också), och fukten ligger för högt, mellan 80-90% senaste två månaderna. Sen bor vi i sluttning med ett berg som går in i krypgrunden, så vatten kommer in när det tokregnar som det gjort i gbg senaste månaderna. Jag har plastat in botten, men varit osäker på om det är smart, då vattnet som kommer in utifrån hamnar på berg med plast över sig och har ingenstans att ta vägen. Dränerat en del. Har köpt en trygghetsvakt som jag tänkte installera i vinter.

Så har jag har lite grejer på gång, men har svårt att utvärdera om det är värre nu än tidigare, eftersom vitmöglet har ökat, eller om det är helt normalt att det går cykliskt. Det har som sagt klarat sig länge, sen -81, men kanske är det först i år som det är så här mycket mögel. Eller så har det varit det varje år, men alltid gått tillbaka.



Ja, det här är ju det roliga :). Men jag är allt orolig för påväxten, taket i krypgrunden är bitvis helt vitt, inte bara prickigt...
Låter som du har bra koll på läget iaf, eller iaf så gott det går. Klart du ska jacka in datat i din pi, det gör saker lite roligare :). Jag har inte kopplat in mina pi’er än mot sensorerna utan de går till mina lysmatriser projekt :), roligare för barnen :)

Hur är det under plasten? Ligger det massa vatten där som inte kommer ut? Kan du kika? Intressant att se vad trygghetspaketen ger för resultat!

Vårt hus ligger i en sluttning , osäker om det är berg under . Vet att det är kompakt lera/jord. Vi har inga problem med mögel so far i källaren (vi har ingen krypgrund utan källare). Dock har vi putssläp så fuktbelstning har vi men källare luktar väldigt bra.

Gällande oron förstår jag dig, jag är nojig som fan, men har ”lärt mig acceptera det” och krigar på för att hitta en lösning för vår vind.... kanske mer för att hitta den heliga graal som skapar problemet än att lösa själva problemet :)
 
C claym skrev:
Låter som du har bra koll på läget iaf, eller iaf så gott det går. Klart du ska jacka in datat i din pi, det gör saker lite roligare :). Jag har inte kopplat in mina pi’er än mot sensorerna utan de går till mina lysmatriser projekt :), roligare för barnen :)
Ja skoj :). Om allt är inkopplat så kan man göra roliga lösningar, som att kaffebryggaren går igång när fukten i krypgrunden går över 85%...:).

C claym skrev:
Hur är det under plasten? Ligger det massa vatten där som inte kommer ut? Kan du kika? Intressant att se vad trygghetspaketen ger för resultat!
Ja sluttningstomt och berget går naket in i grunden, och vid kraftiga regnfall så kommer det in vatten och ligger på berget i grunden. Så när jag plastar in marken, så lägger jag egentligen plast på ett berg, och vattnet hamnar då med berg under och plast över, och då gör plasten mindre nytta tänker jag, och vattnet sitter fast där emellan.

Planen är:
1. Is i magen och följa fukten och vitmöglet över en hel cykel, d.v.s. till nästa vår
2. Manuellt dränera ut om det kommer in mkt vatten genom berget, och vid behov installera en pump
3. Täcka med plast igen och installera trygghetsvakten, som ju egentligen bara är en värmeslinga
4. Om det ff är kass, ta hit en konsult (en kompis i byggbranchen påpekade att anticimex generellt inte har tillräckligt med kompetens i området), och ev göra en helhetslösning med stängda ventiler och sorptionsavfuktare.

Vinden är torr dock, så det är skönt (knack, knack och salt över axeln).
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
useless useless skrev:
Innan man köper dyra mekaniska system så kan man börja med att plasta marken, täta ventilationen och se till att det inte rinner in vatten mot huset från stuprör och liknande.
Första åtgärden är, som sagt var, att börja mäta/logga fuktighet och temperatur över tid så man har nåt att utgå ifrån.
Ja, bra dränering förstås viktigt, men då vi har naket berg som går in i krypgrunden har jag förstått att det är skitsvårt att dränera bort vattnet, att det alltid letar sig fram i sprickor i berget och att man inte kan täta hela berget effektivt.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Den relative fukthalten i en krypgrund är som högst på sensommaren och höst. Dvs om det möglar gör det det nu. RH är som lägst under de vintermånaderna, dvs påväxt under den perioden är ovanlig. Så lite cykliskt är det alltså. Befintligt mögel dör om det inte finns förutsättningar för det att växa. Om gammal mögel vaknar till liv om förutsättningarna ändras, eller om det enbart är nypåväxt som sker, vet jag inte. Men det spelar inte så stor roll tycker jag. Det är ju ett problem ju som helst.

Någon form av åtgärd tycker jag du ska göra. Det har ju trots allt klarat sig i 24 år, så det är nog ingen panik. Man kan börja smått med att hänga in några fuktmätare. De man köper på Clas och Jula funkar utmärkt, men de har en ganska stor felmarginal. Det du vill ha koll på är att RH är under 75%. Ligger det över är förutsättningarna för påväxt goda.

Nästa steg kan vara att köpa en enkel avfuktare, kolla vad som händer, och bevaka. Detta kan räcka i många fall.

Ett annat alternativ är att ta in någon firma för besiktning och förslag till åtgärd. De kommer sedan vilja sälja på dig något avfuktningssystem för 30-40 tusen. Inget fel i det. Dessa system är bra, och löser nästan alltid problemet.
Ja, det blir typ de här stegen, som jag skrev i svaret ovan. Har redan mätare sen i våras, testar de enklare åtgärderna men om det i vår/sommar efter en hel cykel ff är kass blir det konsult och dyra vägen.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Hej,
Hur gick det med detta? Vi har också delvis berg i dagern i vår krypgrund och misstänker hög fukt och undersöker olika möjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.