Min granne vill sätta upp ett mindre skärmtak (för cyklar mm.) på sin garagevägg som är 3 m från tomtgränsen. Skärmtaket kommer att sitta 1,2 m från tomtgränsen och ca 3 m långt. Krävs bygglov?
 
Det brukar vara bygglov om det sticker ut mer än 50 cm från väggen.
 
H huggan skrev:
Det brukar vara bygglov om det sticker ut mer än 50 cm från väggen.
Nja, visst kan man bygga 12 kvm tak över altan t.ex. utan bygglov.
Men hur det är så nära gränsen mot grannen vet jag inte.
 
Skärmtak
Du får också utan bygglov anordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om skärmtaken tillsammans inte är större än 15 kvadratmeter.Om du bygger närmare gränsen än 4,5 meter måste berörda grannar medge det. Medgivandet bör vara skriftligt. Byggnadsnämnden kan svara på om du får göra tillbyggnader, komplementbyggnader, murar och plank utan bygglov på din fastighet och i så fall hur stora de får vara
hämtat ifrån boverket
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Det krävs bygglov. Ett skärmtak för cyklar är inte en attefallsåtgärd. Och jag tror att den som attefallsåtgärd inte får vara ihopbyggd med garaget *osäker*
 
@murgröna varför undrar du om bygglov krävs? Motsätter du dig bygget?

Iaf, hur blir det om han istället bygger ett fristående, lågt, cykelförråd? Behövs bygglov öht då?
 
Inlägg #4 beskriver vad som gäller. Detta har inget med attefallsregler att göra.

Men här finns alltså två "problem". Dels att det inte byggs i anslutning till huvudbygganden, i vissa fall kan det tydligen vara OK, man får kolla den delen med kommunen. Men det krävs också ett medgivande från grannen om avståndet till gränsen är mindre än 4,5m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.