Jag kom aldrig till skott med nåt skydd för hela huset, det har bara halkat allt längre ner på att-göra-listan :worried:
Men jag har skaffat mig ett gäng UPS:er som betjänar lagring, servrar och annan värdefull elektronik. Frågan är ju då hur väl en sån UPS egentligen skyddar utrustningen, men det får jag väl veta den dagen det smäller.
 
Marike
Ok. Tack för svar. Vad kan ett åskskydd som tar allt, (även teleledning är indragen och används till ADSL) kosta. Funderar även på JFB, är det nytta med en sådan även i ojordade uttag?
 
Detta står sig fint än idag, 7 tusen plus installationskostnad och ev lite kopplingsmaterial.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/askskydd/elrond-askskyddspaket

Förutsätter att det kan placeras så att inkommande el och tele kan föras samman och passera förbi detta skydd.

En JFB gör alltid nytta, även för ojordade uttag. Teoretiskt har den ingen effekt för ojordade uttag i en perfekt miljö, men omständigheterna är inte alltid ideala så det kan alltid dyka upp felfall och felaktig användning där JFBn gör nytta.
 
Marike
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta står sig fint än idag, 7 tusen plus installationskostnad och ev lite kopplingsmaterial.
[länk]

Förutsätter att det kan placeras så att inkommande el och tele kan föras samman och passera förbi detta skydd.

En JFB gör alltid nytta, även för ojordade uttag. Teoretiskt har den ingen effekt för ojordade uttag i en perfekt miljö, men omständigheterna är inte alltid ideala så det kan alltid dyka upp felfall och felaktig användning där JFBn gör nytta.
Pyrt, tele och el-ingångarna ligger i varsin sida av huset. Hur löser de det?
 
Ta en sväng med teleledningen förbi mätarskåpet eller den plats där elledningen kommer in i huset. El och tele från två olika håll är den allra största risken och du borde redan haft problem med att modem och dect-telefoner går upp i rök?
 
  • Gilla
Marike och 1 till
  • Laddar…
Marike
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ta en sväng med teleledningen förbi mätarskåpet eller den plats där elledningen kommer in i huset. El och tele från två olika håll är den allra största risken och du borde redan haft problem med att modem och dect-telefoner går upp i rök?
Man ska ju inte måla fan på väggen. Jag har klarat mig hittills, men dotterns värmepump och småelektronik åkte, Hjälp från försäkringsbolaget är ett hån när det kommer till lite äldre grejer. Bättre välja rotavdraget då och så fb behålla sin peng.
Priser som nämnts på åskskydd är lägre än rep.kostnaden på deras prylar, och då hade de ändå tur.
Det har ju inte med min fråga att göra, men det förklarar varför mitt plötsliga intresse.
Själv svänger jag ingenting med ledningar längre, en el-firma får råda i saken. Ett anbud på diskuterat och kanske även dra in jord och byta eluttag/brytare är kanske vad jag ska efterstäva.
Men tack för svaren, de kastade ljus över mitt funderande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
Strip Strip skrev:
Jag kom aldrig till skott med nåt skydd för hela huset, det har bara halkat allt längre ner på att-göra-listan :worried:
Men jag har skaffat mig ett gäng UPS:er som betjänar lagring, servrar och annan värdefull elektronik. Frågan är ju då hur väl en sån UPS egentligen skyddar utrustningen, men det får jag väl veta den dagen det smäller.
Skulle säga att APC klarar det ganska bra. Fick en kyss så UPSen tvärnitade men allt bakomliggande höll och funkar fortfarande.

Då hade jag ändå kopplat både el och ADSL-modem via UPSen (borde vara värsta tänkbara scenariot).
 
Sparkar liv i denna tråd igen efter viss sökning. Jag står i begrepp att montera ner gammal parabolantenn som inte är i drift längre (har luftburen fiber). Antennen sitter högt upp på en relativt hög antennstång. Ut från ungefär samma punkt leder en kabel, över takpannor och ner 4 våningar till källaren där den (tidigare) var snurrad runt ett stålrör.
Fyller denna kabel någon funktion ur åskskyddssynpunkt idag?
Jag har en björk nära huset.
Ytterligare generell info som jag snappade upp: https://www.sydsvenskan.se/2015-05-06/askledare-ar-allt-mer-sallsynta
 
Det låter som ett hemgjort åskskydd. Om du tar ned masten kan du lika gärna ta ned denna nedledare också. Den har ju inte fyllt nån funktion den tid den funnits.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
Och att dra in en åskledare in i huset är direkt olämpligt. En åskledare ska leda åskan ner i mark och inte in i huset där den kan ställa till med stor skada.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att dra in en åskledare in i huset är direkt olämpligt. En åskledare ska leda åskan ner i mark och inte in i huset där den kan ställa till med stor skada.
Tack för den, hade också detta på känn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.