Rickard.
Små elverk dyker upp då och då på blocket och även om det sällan är fyndpriser så blir det nog billigare och säkrare än att kämpa med solceller.

Bra initiativ, längtar nu till jakten där det ska spenderas några nätter i en betydligt mindre koja som jag och pappa byggde för några år sedan. (cirka 2m x 1.6m invändigt)
 
  • Gilla
Jovib och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du bygger, och hur funkar själva bygget utan el? Ser ut som knuttimrad byggsats, så förstår om det inte behövs så mycket verktyg än, men rätt snart kan väl lite elkraft vara till nytta, eller?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det du bygger, och hur funkar själva bygget utan el? Ser ut som knuttimrad byggsats, så förstår om det inte behövs så mycket verktyg än, men rätt snart kan väl lite elkraft vara till nytta, eller?
Hoppas kunna klara mig med batteridrivna verktyg :) Den här första delen är bara en koja på ca 10 kvm.

Det är lite skruv och spik och lite sågande ibland bara. Jag har 3 batterier till skruvdragare/cirkelsåg/tigersåg/sticksåg (tror inte jag behöver fler maskiner än så), det borde räcka för ett dagsverke, sen hem och sova/ladda.

Jag bor ca 40 min från stället, så en del saker kan jag förbereda hemma i carporten och ta med på släpvagnen ut i skogen och montera upp. Då kan jag ju få undan lite moment även på vardagskvällarna nu när det är mörkt.

Det hade såklart inte skadat med el och ha en kraftigare cirkelsåg, men det känns ganska lugnt. Sånt här byggs ju uppe till fjälls titt som tätt, utkört på vintern med skoter eller bandvagn och helt off grid, så jag tänker ”hur svårt kan det va?”

Jag följer en nybyggare på instagram som bygger ett fritidshus (knuttimrad byggsats som min men 30-40 kvm) lååångt ut i obygden... för att ta sig till tomten är det både båt och vandring. Dom körde ut allt virke och material med skoter. Ingen el, inget vatten, men väldigt fina vyer :)
 
  • Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Helt rätt inställning, man kan åstadkomma mycket med hjälp av moderna batterimaskiner blandat med handverktyg utanför elnätets räckvidd (y) bjuder på ett minne då vi planterade en jaktkoja några mil från närmaste bilväg. Nu ska jag ta baksätet och följa tråden,
Byggmaterial och verktyg på en pulka i snötäckt skogsområde, nära en tillfällig jaktkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Träbjälkar i närbild som visar där de inte passar perfekt ihop, med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämna träväggar där gavelåsar inte stämmer överens med takåsarna, behov av hyvling synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första lilla uppförsbacken. Gavelåsarna lirar inte med takåsarna, och har dessutom lite knepig passform, så dom måste hyvlas ner. Så nu står en elhyvel på inköpslistan.

I väntan på att Gud hänger ut Den Stora Pisseslangen och dränker oss i regn så kapar vi bräderna till taket till rätt längd.

Träbrädor av olika storlekar och en plaststol ordnade på gräs för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i arbetskläder som kapar en träbräda med cirkelsåg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lillebrorsan kämpar på. Han står för hjärnan, jag för musklerna.
 
Det där är väl lättare att fixa med en såg än med en hyvel?
En alternativ lösning är att sätta en bräda på insidan som råsponten vilar på.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är väl lättare att fixa med en såg än med en hyvel?
En alternativ lösning är att sätta en bräda på insidan som råsponten vilar på.
Ja, jag funderar på olika dåliga lösningar. Kanske lite finlir med såg kan lösa det.

Att bygga på takåsarna med en list var jag oxå inne på, men då blir det ett jävla pysslande med att få rätt höjd på listen.
 
Provade såga för hand, förkastat det bl a på grund av att jag inte kan såga rakt...

Bandslip eller elhyvel är frågan nu. Tips?
 
Du verkar ju köra med ryobi så kör på en hyvel från dom
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Rickard.
Ser verkligen ut som att det ska gå att lösa med cirkelsågen och något rakt att rita efter, men jag kan missa något.
 
  • Gilla
demerzel
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ser verkligen ut som att det ska gå att lösa med cirkelsågen och något rakt att rita efter, men jag kan missa något.
Du har inte tagit hänsyn till min klantighet med verktyg :)

Cirkelsågen kan funka, men då måste jag plocka isär gavlarna och kapa nere på backen.
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Att bygga på takåsarna med en list var jag oxå inne på, men då blir det ett jävla pysslande med att få rätt höjd på listen.
Sätter du en bräda på sidan så blir det inte så pyssligt.
 
  • Gilla
demerzel och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha använt cirkelsåg eller bandslip, men det blev en hyvel. Det gick över förväntan. Jag trodde att hyveln skulle ha sönder åsarna när man kom när dem.

Person hyvlar toppen av en trävägg på en byggplats med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder en hyvel på toppen av ett halvfärdigt trähustak under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Sådärja. Nu är det bara resten kvar.

Ofärdig byggnad med träpanel och outskurna öppningar för dörr och fönster mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är inte kapat perfekt i ändarna än. Nästa steg blir underlagspapp, dörr och fönster. Sen ska det in golv också. Får se vilken ordning jag tar det i, underlagspappen känns som att det blir enklare och säkrare om man är två pers och det är dagsljus. Dörr, fönster och golv går ju pyssla med på vardagskväll när ungarna somnat.
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Sådärja. Nu är det bara resten kvar.
Haha, lysande kommentar. Tror jag snor den!
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.