Vi tittar på hus där det finns el element. Vi är helt nya inom hus marknaden då vi tittar på vårt första hus. Så vi kan inte så mycket.. Än. Vi vet inte om det är värt att lägga bud på huset. .

tänkte att man då bytar ut hela el systemet till vattenburet. Och köper ny panna till detta.

Men det är väl så mycket mer man måste räkna med I priset.
Badrummet behöver renoveras, och det vore väl bäst att göra när man drar in rör där till element.

Samtidigt behövs det nytt golv överallt så det är väl också bäst att göra då, eller kan man vänta med det? (är plastmattor och heltäckningsmattor). Tänker på att de måste öppna upp för att lägga rör.

Tänker på alla extra kostnader. Är det något mer man borde tänka på?

Det är ett renoverings objekt men tänkte man kunde ta lite då och då. Eller ska man försöka spara ihop så att man tar badrum, element, golv, kök samt flyttar trappan (behövs också) samtidigt?

Som sagt. Nya på detta, kanske blir för mycket för en små barns familj. Tänkte anlita folk till badrum och element biten men försöka göra allt det andra själv.
 
5
Absolut bättre med vattenburen, då det medgör fler värmekällor.
Men, innan ni river. Kolla hur länge ni kan värma med direktelel mot kostnaden att fortsätta värma med annan värmekälla
Ett annat plus är väl iofs att huset blir ner attraktivt på marknaden den dagen om/när ni vill sälja..
My five cents ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Det där låter väldigt dyrt och väldigt omständligt. Luft-luft värmepump ihop med elelement är väl helt ok uppvärmning.

Flytta trappor etc....det låter dyrt. Även ett litet badrum på 2x2m kan kosta 200000. Finns det inget annat hus ni kan köpa?

När det gäller att göra själv: är ni nya på detta så köp inte etthus där allt måste fixas. Köp ett ni kan bo i. Och ta ett rum i taget, så ni får lite känsla för hur jobbigt det är. Det är ju ganska svårt att få tiden att räcka med småbarn, som dessutom inte får störas efter kl 19-20 på kvällen.
 
  • Gilla
Granatäpple och 3 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Vi tittar på hus där det finns el element. Vi är helt nya inom hus marknaden då vi tittar på vårt första hus. Så vi kan inte så mycket.. Än. Vi vet inte om det är värt att lägga bud på huset. .

tänkte att man då bytar ut hela el systemet till vattenburet. Och köper ny panna till detta.

Men det är väl så mycket mer man måste räkna med I priset.
Badrummet behöver renoveras, och det vore väl bäst att göra när man drar in rör där till element.

Samtidigt behövs det nytt golv överallt så det är väl också bäst att göra då, eller kan man vänta med det? (är plastmattor och heltäckningsmattor). Tänker på att de måste öppna upp för att lägga rör.

Tänker på alla extra kostnader. Är det något mer man borde tänka på?

Det är ett renoverings objekt men tänkte man kunde ta lite då och då. Eller ska man försöka spara ihop så att man tar badrum, element, golv, kök samt flyttar trappan (behövs också) samtidigt?

Som sagt. Nya på detta, kanske blir för mycket för en små barns familj. Tänkte anlita folk till badrum och element biten men försöka göra allt det andra själv.
Överväg om ni inte ska ha golvvärme om ni ändå ska byta golven.
Att dra rör till alla element är kanske omständigt?
Vad är det för grundläggning? Byggår?
Hur har ni tänkt värma vattnet till det vattenburna systemet? Du skriver panna, menar du pellets eller ved då?
Tänker ni någon form av värmepump så är det ytterligare en fördel med golvvärme då man inte behöver ha lika varmt vatten som med element, vilket ökar verkningsgraden.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Det är dyrt och mycket jobb.
Men samtidigt helt klart något att överväga.

Själva har vi precis tecknat kontrakt på att låta nån göra det för att byta till bergvärme. Kostnaden för vattenkonvertering blir ungefär 120’ för oss, 200m2 tvåvåningsvilla.

Om man vill hålla budgeten nere kan man ju börja med en rätt billig elpanna och byta element i samband med renovering av rummen. Det är ju i sig inte något extremt komplicerat arbete att göra, så är man händig går det ju bra att göra själv, då blir det betydligt billigare!
(Själv vet jag att jag kan göra jobbet, men ska kopparrören bli estetiskt tilltalande efteråt ska nån annan göra jobbet. :) )
Sen kan ni investera i någon effektivare panna typ bergvärme eller luft/vatten etc. när tillräckligt många rum är konverterade för att det ska vara ekonomiskt.
 
Tycker inte ni ska strunta i huset OM det har det läge ni vill ha! Att renovera från grunden, när man inte vet mycket om renovering, är fyllt av både drömmar, mardrömmar, kärlek och hat. Men när man klarat ett moment för första gången kan det vara eufori!

Satsa på vattenburen golvvärme. Sök hjälp av vänner/bekanta/bekantas bekanta för att hålla nere priser.

Kör hårt
 
  • Gilla
Eraze och 1 till
  • Laddar…
Kan någon förklara varför golvvärme är så bra?
Jag skulle säga att det är en modenyck, dyrt och omständigt.
Helt vanliga radiatorer fungerar ypperligt.
Lägger man golv av trä, även om det är laminat (av trä) så blir det inte kallt.
Varför bryta upp golv, lägga slang, installera dyr reglerutrustning mm.
Du måste oavsett ha radiatorer under fönstren för att undvika kallras om inte alla fönster byts mot argonfyllda treglas.
Så i min skalle så är värmepump luft/vatten bergvärme eller ytjord prio ett. Därefter renovering rum för rum.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Magnus E K
Golvvärme blir mer ekonomiskt eftersom effektiviteten hos en värmepump blir högre ju mindre skillnad det är i temperatur mellan värmekällan (berget, marken eller uteluften) och vattnet i värmesystemet. Samma skulle kunna uppnås med jättestora radiatorer men det blir opraktiskt och dyrt.

TILLÄGG: Sen att golven blir varma kan göra att man även klarar sig med lägre rumstemperatur utan att det känns kallt.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är dyrt och mycket jobb.
Men samtidigt helt klart något att överväga.

Själva har vi precis tecknat kontrakt på att låta nån göra det för att byta till bergvärme. Kostnaden för vattenkonvertering blir ungefär 120’ för oss, 200m2 tvåvåningsvilla.

Om man vill hålla budgeten nere kan man ju börja med en rätt billig elpanna och byta element i samband med renovering av rummen. Det är ju i sig inte något extremt komplicerat arbete att göra, så är man händig går det ju bra att göra själv, då blir det betydligt billigare!
(Själv vet jag att jag kan göra jobbet, men ska kopparrören bli estetiskt tilltalande efteråt ska nån annan göra jobbet. :) )
Sen kan ni investera i någon effektivare panna typ bergvärme eller luft/vatten etc. när tillräckligt många rum är konverterade för att det ska vara ekonomiskt.

Så man kan alltså göra ett rum åt gången?
Jag tänkte att man kanske kunna lägga alla rör i alla rum och sätta ditt element, utom ibadrummet, men förbereda för att kunna koppla ihop när badrummet ska renoveras.

Huset är 62 kvm, plus ovanvåning på 62 kvm. Så 124 kvm totalt. Så 120 000 är för byte av alla element och lägga rör exkl allt fox med bergvärme och pump?
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
Överväg om ni inte ska ha golvvärme om ni ändå ska byta golven.
Att dra rör till alla element är kanske omständigt?
Vad är det för grundläggning? Byggår?
Hur har ni tänkt värma vattnet till det vattenburna systemet? Du skriver panna, menar du pellets eller ved då?
Tänker ni någon form av värmepump så är det ytterligare en fördel med golvvärme då man inte behöver ha lika varmt vatten som med element, vilket ökar verkningsgraden.
Förlåt, jag menade pump såklart. Tänkte luft/vatten pump men får kolla lite mer på det om det skulle bli att vi tar huset.
Byggnadsår: 1850, grund: platta på mark, stomme: sten/tegel och trä. 1 1/2 plans.

Har läst på en del och just med kallras och värme känslan så vill vi gå på element.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Golvvärme blir mer ekonomiskt eftersom effektiviteten hos en värmepump blir högre ju mindre skillnad det är i temperatur mellan värmekällan (berget, marken eller uteluften) och vattnet i värmesystemet. Samma skulle kunna uppnås med jättestora radiatorer men det blir opraktiskt och dyrt.

TILLÄGG: Sen att golven blir varma kan göra att man även klarar sig med lägre rumstemperatur utan att det känns kallt.
Nja jag undrar nog om investeringen i golvvärme kompenserar effektiviteten.
Är ju inså fall enklare att montera ett par konvektorelement på strategisk plats.
Mitt gamla värmesystem med stora element med rejäl vattenvolym värmer 10kW värmepumpen 190m2 +105m2 källare för knappa 10.000 kWh per år. Helt oisolerat timmer/plank hus.
Men visst är det trevligt med golvvärme, men man måste ju ha bra fönster också annars får du ett rejält kallras och dålig komfort.
 
M Masthugg skrev:
Det där låter väldigt dyrt och väldigt omständligt. Luft-luft värmepump ihop med elelement är väl helt ok uppvärmning.

Flytta trappor etc....det låter dyrt. Även ett litet badrum på 2x2m kan kosta 200000. Finns det inget annat hus ni kan köpa?

När det gäller att göra själv: är ni nya på detta så köp inte etthus där allt måste fixas. Köp ett ni kan bo i. Och ta ett rum i taget, så ni får lite känsla för hur jobbigt det är. Det är ju ganska svårt att få tiden att räcka med småbarn, som dessutom inte får störas efter kl 19-20 på kvällen.
Trappan som är Där nu är väldigt brant så min tanke är att låta den vara kvar på samma ställe på ovan våningen men att istället för att den går ner till köket så svänger den av till vardagsrummet istället. Ev om man kan förlänga den så det inte blir så brant till köket men får se om det ens går.

Vi hade gärna köpt ett hus vi kunde bo i och fixa lite åt gången men med vår kontant insats så får vi räkna med lite till mycket renovering just detta hus har en tomt på 2000 kvm, vilket passar utmärkt till odling vilket är min terapi. Så för mig kan det vara värt det :)
 
Sätta in vattenburen värme är ju knappast något man gör rum för rum?

En plan om var man kan dra rören är rätt avgörande. De flesta vill inte ha synliga rör i hela huset men en del är OK med det.

1850 skriver du. Då måste någon tidigare ägare gjort en rejäl renovering, för några plattor på mark gjordes knappast på den tiden. Är den plattan måhända också isolerad? Rätt viktiga frågor.
 
V vectrex skrev:
Sätta in vattenburen värme är ju knappast något man gör rum för rum?

En plan om var man kan dra rören är rätt avgörande. De flesta vill inte ha synliga rör i hela huset men en del är OK med det.

1850 skriver du. Då måste någon tidigare ägare gjort en rejäl renovering, för några plattor på mark gjordes knappast på den tiden. Är den plattan måhända också isolerad? Rätt viktiga frågor.
Ska åka och titta på det på onsdag. Utgår bara från bilder och tex i annonsen. Har ett annat hus vi med ska titta på med direkt el så tänkte det var lika bra att ha klart för sig hur mycket jobb det blir och kostnad innan man budar.

Ska fråga mäklaren hur det ligger till med plattan :)
 
GoC GoC skrev:
Nja jag undrar nog om investeringen i golvvärme kompenserar effektiviteten.
Är ju inså fall enklare att montera ett par konvektorelement på strategisk plats.
Mitt gamla värmesystem med stora element med rejäl vattenvolym värmer 10kW värmepumpen 190m2 +105m2 källare för knappa 10.000 kWh per år. Helt oisolerat timmer/plank hus.
Men visst är det trevligt med golvvärme, men man måste ju ha bra fönster också annars får du ett rejält kallras och dålig komfort.
Angående kallras från fönster så stämmer det kanske om vi pratar antika fönster som en del envisas med att vilja ha kvar. Ett vanligt treglasfönster från 90-talet är fullt tillräckligt för att inte få något kallras att tala om.

För övrigt, om man ändå skall byta alla golv. Vilket TS skulle, så är väl inte en golvvärmeinstallation särskilt mycket dyrare än element. Men dyrare är det troligen ja!
Jag ser det som en stor fördel att slippa alla element och rör dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.