Vi har mängder av tvestjärtar i våran brevlåda, det är riktigt äckligt att ha dem på frukostbodet när man läser tidningen. Är det någon som har nådon bra idé om vad man kan göra för att dem inte skall trivas så bra i lådan...??? tack,tack...
 
Vi fick rådet med hela nejlikor i brevlådan - och några färre blev det iallafall !!!!
 
Om postlådan sitter på en stolpe så kan du sätta en rätt så bred fast tunn skiva (circelformad) runt stolpen som en barriär som är svår för tvestjärtar och myror att krypa över. Kanske inte helt eliminerar, men reducerar ditt problem med sällskapliga och allmänbildade tvestjärtar (de verkar ju läsa tidningen ;) )
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tvestjärtar gillar inte ljus. Så med någon form av ljusinsläpp i brevlådan blir den mindre attraktiv.
 
Strö ut lite malen vitpeppar i lådan så ska du se att tvestjärtarna håller sig borta.
 
De kanske tar sig in genom något dräneringshål i botten på postlådan? I så fall kan du ju sätta för det med t.ex. en bit myggnät.
 
Spraya i lådan med Radar. Det har en avskräckande effekt som varar mer än bara tillfälligt.

Vi hade för några år sedan en veritabel tvestjärtinvasion hemma, det var riktigt äckligt. Numera kan jag identifiera doften av dem, en ganska metallisk sådan... När man öppnade ytterdörren rasade de ner i tiotal från dörrspringan, det gällde att vara snabb att mörda dem innan de kröp undan och gömde sig... En ordentlig impregnering av dörrspringan med Radar minskade problemet.

Vi hittade tvestjärtar på så vitt skilda ställen som:
* Under telefonluren på vägghängd telefon
* I medicinförpackning i badrumsskåpet
* I kanna med nybryggt kaffe

Jag hatar tvestjärtar, har alltid gjort, och det blev inte bättre efter denna erfarenhet...
 
Tack för alla svar. jag skall testa myggnät över dräneringshålen, annras peppar och fungerar inte detta så får det bli radar... tusen tack...
 
Hihi skulle precis starta en sån här tråd för nu har även jag fått nog av dom äckliga krypen i lådan. Sökte för ngn dag sen på gamla trådar och hittade tips om bomull dränkt i ättika. Det enda det hjälpte mot va tidningshögar på köksbordet... Tvestjärtarna finns kvar och posten stinker apa... Det stod oxå att man kunde byta ut botten mot en plexiskiva för att släppa in ljus. Här är tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/tveskaertarna-tar-oever.38349/
 
lopec
Puffar upp denna igen om det är så att nån har bra tips. Har veritabel invasion i våran (plåt)brevlåda. Ska hem o testa med persilja ikväll och se om det går till sig, känns lite kämpigt att börja kapa upp botten och byta till plexiglas :D
 
Typiskt nu när hösten kommer. Det myllrar av tvestjärtar även i min låda den senaste veckan. Mest effektivt är att skaka tidningarna ordentligt innan man tar in dem.
Övergående, höstlikt, problem.
 
Vi har haft mycket tvestjärtar hela sommaren. Runt ytterdörren testade vi med myrr och det har funkat bra.
 
BirgitS
Vi la wellpapp i brevlådans botten för då kröp tvestjärtarna in i de springorna i stället för i tidningens. Något år senare flyttade vi brevlådan så att den inte längre stod precis vid häcken och då försvann tvestjärtarna helt. Brevlåda på metallstång om det skulle spela någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.