K
Hej,

Sitter och kikar på olika typer av ångbromsar och jämför tekniska egenskaper och priser.
Den röda tråden är att tillverkarna anger SD som en storhet och jag tänkte dubbelkolla så jag tänker rätt :)

Ett lägre SD värde = högre genomsläpplighet?

T.ex Bison ångbroms har har 2,5 i SD värde medans Icopal MonoVap har 5 i SD.

Kan man dra slutsatsen att MonoVap'en är dubbelt så diffusionstät som Bison? Eller är det inte så enkelt att räkna ut?

Hittade en tabell där gips hade värde 0,1 och OSB 2,4.
Då känns det ju nästan som att OSB är en ångbroms som motsvarar duken från Bison?
 
Hittade följande hos Fuktcentrum; LTH:

Ånggenomgångsmotstånd
Genomgångsmotståndet beskrivs ofta med Sd-värde. Sd-värdet har enheten meter (m) och kan enkelt uttryckt beskrivas som "tjockleken hos det skikt stillastående luft som har samma ånggenomgångsmotstånd som materialet" (δluft =25 10-6 m²/s vid +20°C).

Hittade följande hos MBS(MiljöByggSystem)/ISOCELL:
I dag finns det fastställda gränser för vad som är en ångspärr och vad som är ett vindskydd. Enligt en klassisk tumregel ska ångspärren på väggens insida ska vara 5 gånger så ångtät som vindskyddet på utsidan. I takkonstruktioner ska motsvarande förhållande vara 10. De ångspärrar som används i dag, vanligtvis 0,20 mm plastfolie, är i själva verket så ångtäta att förhållandet blir 200 eller mer. I MBS Miljöbyggsystem ersätts oftast ångspärren på insidan med en mera diffusionsöppen ångbroms. Om vindskyddet har ett ånggenomgångsmotstånd på sd: 0,15m ska ångbromsens värde vara minst sd: 0,75m för att förhålllandet ska bli 5. Resultatet är att fukten kan vandra ut i båda riktningarna och väggen torka.

Alltså:
"Ett lägre SD värde = högre genomsläpplighet?" - ja.
"T.ex Bison ångbroms har har 2,5 i SD värde medans Icopal MonoVap har 5 i SD. ... Kan man dra slutsatsen att MonoVap'en är dubbelt så diffusionstät som Bison?" - ja.
"Då känns det ju nästan som att OSB är en ångbroms som motsvarar duken från Bison?" - ja.
 
  • Gilla
Bonzonita
  • Laddar…
Intressant iakttagelse angående OSB som ångbroms. Kanske tänker snett nu, men kan man addera SD värden från olika material och få ett totalvärde?

Ger t ex Bison ångbroms + OSB + gips totalt SD = 5. (2,5+2,4+0,1)

Alternativt skulle dubbel OSB ge SD på 4,8? Känns ju på något sätt rimligt.
 
K
Problemet är att det är svårt att skarva osb-skivorna på ett sätt som gör att tätheten bibehålls.

Vi ska ha osb på utsidan som vindskydd och jag räknar med att ev. fukt som inte tar sig igenom skivorna smiter ut i skarvarna. Tittar man i olika tabeller så varierar värdet för osb mellan 0,2-3,5x10^-6. I Amerika är det vanligt med osb eller plywood som yttre vindskydd. Givetvis måste plasten vara tät :)
 
  • Gilla
karlemils
  • Laddar…
Ånggenomgångsmotstånd 1m(Sd-värde) 40x10^3 s/m [fukthandboken, Nevander & Elmarsson (1994).
Oljehärdad träfiberskiva 3,5mm har mellan 20-70 x10^3 s/m [fukthandboken, Nevander & Elmarsson (1994)

Grovt sett utifrån ovan så har en oljehärdad board Sd-värde 1m. Ångbromsar som säljs idag har Sd-värde 4-5m.

Utifrån min tolkning så kan man köra oljeboard som luftspalt sedan isolera med cellulosa
isolering och sedan använda sig av en ångbroms med Sd-värde 5. Sen vill man vara på säkra sidan kanske man kan gå upp med en ångbroms som har högre Sd-värdet.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
K
Lyfter min gamla tråd... Jag satte upp T-emballage ångbroms för 6 år sen.
Skall nu komplettera kringliggande rum, men mina bygghallar har bytt leverantör.
Tänke3r att jag vill hitta en produkt med likvärdig prestanda, men vette katten hur jag omvandlar värdet till SD i heltal.

Räknar jag på T-emballage får jag 190.000 S/M. Men vad blir det i SD? 1,9?
 
  • Teknisk specifikationstabell för två typer av ångbromsar med uppgifter om material, vikt och funktioner. Highlightad siffra 1.9 x 10^5 s/m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det låter rimligt, då är den ju i paritet med övriga Ångbromsar som har SD5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.