Jag har en liten gård (som alltså är klassad som gård med privatbostad och ekonomibyggnader som tillhör jordbruksfastigheten)

Jag har en yta där det en gång i tiden stått en gamma lada där jag skulle kunna tänka mig att bygga en privat "gäststuga" eller vad man nu ska kalla det.

Hur går man tillväga för att få denna klassad som privat och inte tillhörande gårdsverksamheten. Syftet med bygget skulle vara gäststuga och eventuellt hyra ut den delar av året även om det inte är det primära syftet.

Vänder man på det och bygger något som tillhör gården men använder det som gäststuga så är det la nån förmånsbeskattning som gäller?
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Börja med att skaffa bygglov, sen blir den klassad som privat per automatik mer eller mindre. Om du inte har den till korttidsuthyrning, eller så.
 
På vilket sätt blir den klassad som privat? då måste det alltså vara med i bygglovet.

Jag har börjat snacka med kommunen och att bygga upp "ekonomibyggnaden" ser dom bara som possessivt eftresom det bevarar kulturen osv osv...

Om jag gör detta så behövs inte ens något bygglov utan då räcker det med en anmälan. Om jag däremot ska bygga upp det för privat bruk så lär det vara andra regler.... något ja givetvis kan fråga kommunen men det känns bättre att ha koll på läget och fråga lagom mycket :)
 
Bygglov kommer du att behöva oavsett eftersom du ändrar använding på ekonomibyggnaden.

"Bygglov krävs också för åtgärder som innebär att ekonomibyggnaden tas i anspråk eller inreds, helt eller delvis, för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller som finns angivet i det senaste lämnade lovet. Detta gäller både inom och utanför detaljplanelagt område."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/

Sen vet jag inte vad du menar med att klassa som privat? Kommunen och bygglovsavdelningen struntar i princip i hur bostaden i byggnaden används och vem som tjänar pengar på den. Dom som har synpunkter på det är skatteverket.
Så rent praktiskt borde det räcka att dela upp intäkterna av de olika verksamheterna mellan bolaget som har näringsverksamheten på gården respektive dina eventuella privata intäkter för uthyrning av gästhuset.

Sen kan det kompliceras om byggnaden används både av bolaget och privat och både bolaget och du som privatperson investerar pengar i den...
 
nja om jag bygger upp en ekonomibyggnad på samma sätt som det va behövs inget bygglov. Vad man sedan gör med den krävs säkerligen bygglov men det lär ju lika många söka bygglov för som det är folk som söker bygglov när dom renoverar hus invändigt....

Ska man hyra ut däremot så tänker jag inte fula mig utan vill såklart att det ska vara rätt.

Om jag tex bygger jag en lägenhet i befintlig lada och hyr ut så lönar det sig såklart att säga att denna är privat rent skattemässigt men så kan man väll inte bara göra antar jag utan den måste anses tillhöra mig privat... vem ringer man och diskuterar detta med? det är ju som sagt både skatteverket och bygglovsnissarna som är inblandade men det vore bra att snacka med EN person som har koll på både och
 
  • Gilla
Klipparn2
  • Laddar…
C
A Arne999 skrev:
nja om jag bygger upp en ekonomibyggnad på samma sätt som det va behövs inget bygglov.
Men det var ju en gäststuga du skulle bygga och inte en lada?
Bygglovsfriheten är kopplad till byggnadens användning. Om den inte direkt avsedd för driften av jord- eller skogsbruk så är den inte bygglovsbefriad.

Men om du inte har för avsikt att söka bygglov för en lada som du hyr ut som bostad kan du väl lika gärna strunta i att tala om för skatteverket att du hyr ut den?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag har ingen avsikt att fula mig jag vill bara veta exakt vad som gäller. Om det i praktiken är överdrivet onödigt att söka bygglov för att man inreder en lada så kan man väll skippa det? Man har ju inget för att det ändå eftersom det kommer kosta massa mer pengar och vara krångligare. Om det å andra sidan är en garanti att man får skit från skatteverk/kommun för det så vill ja inte riska något .

Sedan kanske det är är en lättare procedur att först bygga en ekonomibyggnad utan bygglov och sedan inreda en del av denna till lägenhet än att göra allt "rätt" från början så tar jag ju hellre den lätta vägen

Uifrån sätt kommer den ju byggas precis som en lada för att smälta in i miljön.
 
A Arne999 skrev:
...men det lär ju lika många söka bygglov för som det är folk som söker bygglov när dom renoverar hus invändigt....
Det krävs normalt sett inget bygglov för att renovera ett hus invändigt. Det är just den ändrade användningen som kräver det.

Om jag tex bygger jag en lägenhet i befintlig lada och hyr ut så lönar det sig såklart att säga att denna är privat rent skattemässigt men så kan man väll inte bara göra antar jag utan den måste anses tillhöra mig privat...
Vem äger fastigheten och byggnaderna i dag? Är det privatägt, men vissa byggnader används i näringsverksamheten så ser jag inget problem. Finns det registrerat i dag exakt vilka byggnader som du själv disponerar och vilka företaget disponerar?
I princip är det samma frågeställning som om jag som jordbrukare med eget företag vinterförvarar gräsklipparen i ladugården. Ska jag bli förmånsbeskattad då om jag inte betalar hyra till företaget?
 
harry73
Man kan bygga en komplementbyggnad med stöd av pbl 9 kap 6 par
Undantag för en- och tvåbostadshus utanför detaljplan
[bild]6 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att

  1. göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, eller
  2. uppföra en komplementbyggnad, en mur eller ett plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter.
Då behöver man inte ens anmälan och start+slutbevis.
Men eftersom det är komplementbyggnad och inte komplementhus tror jag inte att man få ha badrum och kök i den
 
Jag äger allt. Antar att det är registrerat att ladan är en ekonomibyggnad och jag antar också att om jag söker bygglov för att uppföra en ny byggnad och betalar den privat och inreder den så är den automatiskt min privata, blir la till att göra så...

Ska man vara petig så ska man väll förmånsbeskattas om man använder ladat till privat förvaring?
 
harry73
Om du hur ut stallplatser, kan du fråga kommunen om behöver bygglov för omklädnings med dusch och fikarum med kökför dina kunder
 
Du borde kunna söka bygglov privat för att göra om ekonomibyggnaden till bostad också. Det enda problemet är om företaget har byggt ladan/investerat pengar i den så måste du förmodligen köpa byggnaden från företaget för att det ska blir rätt helt skattetekniskt. Men som jag förstår det är det en gammal eftersatt lada med ringa marknadsvärde som fanns på platsen innan företaget startade sin verksamhet?
 
Inga stallplatser

useless useless skrev:
Men som jag förstår det är det en gammal eftersatt lada med ringa marknadsvärde som fanns på platsen innan företaget startade sin verksamhet?
Japp jag har rivit bort den delen som nu ska återuppbyggas. Det va en gammal risig sak med hål i taket och rutten stomme så den hade snarare negativt värde :)
 
C
Bedriver du något aktivt jord- eller skogsbruk idag? Annars är det ju knepigt redan där.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Inga stallplatser
Japp jag har rivit bort den delen som nu ska återuppbyggas. Det va en gammal risig sak med hål i taket och rutten stomme så den hade snarare negativt värde :)
Jag skulle säga att allt du bygger och finansierar privat är ditt och har inget med företaget att göra. Det är bara om du vill kringgå bygglovsreglerna genom att bygga en ekonomibyggnad som verksamheten behöver som den 'tillhör' företaget.

Enda gången det blir knepigt är, som sagt var, om du som privatperson ska ta över en ekonomibyggnad som är uppförd i företagets regi och har ett marknadsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.