1 123abc skrev:
Pu skum har ett fuktskydd om det inte är skuret det "skal" som bildas på det torkade skummet bör vara kvar.
Nja, där hittar du väl på?
För att citera https://www.polyterm.se/om-polyuretan/ :
"
Våra vanligaste typer av polyuretansystem
Spraysystem

Spraysystem används för sprutisolering i lagerhallar, hus, biogastankar, ackumulatortankar samt båtar/fartyg etc. Spraysystemen har sluten cellstruktur och ger optimal isolering."
Sluten cellstruktur = ingen ångvandring i materialet, eller hur?
Så att du skär bort "ytterhuden" har ingen betydelse för funktionen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk, jag har precis motsatt uppfattning!
PU-skum är lätt att applicera, lätt att skära bort om man sprutat ut för mycket, och lätt att skrapa bort.
Dessutom så stadgar det konstruktionen, kan t.ex. hålla ett fönster eller dörr på plats utan andra fästelement.


Det där är väl bara nostalgiskt trams?
Ett gammalt timmerhus ruttnar inte för att man skummar runt ett nytt fönster!
Det är bara så att när trä rör sig så spricker skummet och det blåser genom. Ok, det finns visst mån typ elastiskt skum numera men det vet jag inget om!
 
S seniorkonsult skrev:
Det är bara så att när trä rör sig så spricker skummet och det blåser genom
Du tror alltså att PU-skummet har noll elasticitet, så det inte kan ta upp de små rörelserna i trästommen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du tror alltså att PU-skummet har noll elasticitet, så det inte kan ta upp de små rörelserna i trästommen?
Yes! Men det kanske står på den miljöovänliga förpackningen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, där hittar du väl på?
För att citera [länk] :
"
Våra vanligaste typer av polyuretansystem
Spraysystem

Spraysystem används för sprutisolering i lagerhallar, hus, biogastankar, ackumulatortankar samt båtar/fartyg etc. Spraysystemen har sluten cellstruktur och ger optimal isolering."
Sluten cellstruktur = ingen ångvandring i materialet, eller hur?
Så att du skär bort "ytterhuden" har ingen betydelse för funktionen.
Nej jag hittar inte på, det är det första man får lära sig angående fogskum på utbildningar om att montera dörrar mm.
Det du länkar är 2-komponets sprutisolering och inte 1-komponents som det vanliga fogskummet är som finns i diverse butiker.
Du kan köpa 2-komponents fogskum i vissa byggvaruhus och de säljs då ofta som brandtätning (brandklassat) som är ett betydligt tätare skum som du kan skära.
Vanligt 1-komponents fogskum som är det vanligaste fogskummet bör inte skäras samt bör man spreja vatten på de ytor det ska fästa mot samt mellan olika lager.
Kollade en illbruck flaska jag hade tillgänglig och där står.
För bästa (tätaste) resultat, försök anpassa volymen så att så att du slipper att skära av överskottet.
Det finns en utbredd missuppfattning angående fogskum där många har uppfattningen att ett 1-komponents har samma egenskaper som ett 2-komponents skum.
Ett 2-komponents fogskum aktiveras i botten innan användning så ingen kan misstolka om de har ett 1-komponents eller ett 2-komponents skum, annars märks det på prislappen då det ofta är ca 4-5ggr dyrare och levereras i mindre burkar.
Även ett oskuret 1-komponents skum är inte helt "vattentätt" men bra mycket tätare än ett som är skuret.
Rekommendationen från branschen är att använda 2-komponents skum men tänk på att du inte kan spara en öppnad flaska som med vanliga 1-komp skummet men det går att ställa burken i kallt vatten för att eventuellt spruta ett lager till om så behövs.
https://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/fogskum/2k-polyurethanskum-596
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/denoteit.com/danalim/produktinformation/se/596.pdf
https://www.bostik.com/globalassets...oads/firebond-2k-foam-pro-_konstruktioner.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/fogskum-som-aer-vattenavvisande.300533
 
Redigerat:
Vore det inte bättre om det redovisades för- och nackdelar med hampa istället?

Steget till skum är ganska stort och där finns nog andra material som står närmre.

Lindrev är behandlat med tjära ibland, varför?
 
  • Gilla
Emma Tukia
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Även ett oskuret 1-komponents skum är inte helt "vattentätt" men bra mycket tätare än ett som är skuret.
Nåväl, jag kanske har fel i min amatörmässiga inkompetens.
Men jag tror ändå att fogskummet är många gånger bättre som skydd mot inträngande regn och annat vatten än glasfiberull, lindrev, hampdrev och allt annat ni kan tänka ut.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nåväl, jag kanske har fel i min amatörmässiga inkompetens.
Men jag tror ändå att fogskummet är många gånger bättre som skydd mot inträngande regn och annat vatten än glasfiberull, lindrev, hampdrev och allt annat ni kan tänka ut.
Inte omöjligt men vissa av oss vill inte stoppa konstiga plaster i våra hus.
Det lär ju finnas en anledning till att skummet kommit till.. troligtvis att det har bra egenskaper. Men säkert några dåliga också.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nåväl, jag kanske har fel i min amatörmässiga inkompetens.
Men jag tror ändå att fogskummet är många gånger bättre som skydd mot inträngande regn och annat vatten än glasfiberull, lindrev, hampdrev och allt annat ni kan tänka ut.
Om vatten kommer åt drevet är fogen felkonstruerad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.