Vi har fått besked från vår KA att en entretrapp ska anses tillhöra grundkonstruktionen och ska grundläggas frostfritt och på orörd grund. Fundamenten skulle enligt honom ha gjutits på schaktbotten och plintarna skulle ha gjutits i samband med källarväggarna murades och innan återfyllning, vilket inte gjordes. Nu är det återfyllt och svårt att åtgärda. Trappan vi avser bygga är en enkel trätrapp och vi hade tänkt att gjuta plintar med gjutrör. Det finns inga specifika ritningar i bygglovshandlingarna för trappan, enbart fasadritningar.
Detta kommer vi få anmärkning på av vår KA, vilket vi tycker är lite konstigt. Kan detta stämma?
 
  • Arkitektritning av en tillbyggnad med en enkel trätrapp till dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det låter väldigt konstigt. Så länge trappen inte är en gjuten trappa som är dubbad mot grunden så den kan påverka grundmuren borde den väl anses vara fristående och inte vara en del av grundkonstruktionen.
En trätrappa kommer ju inte kunna dra sönder muren om den sjunker, även om du sätter någon fästpunkt i var ände.

Vi har en uppmurad lecamur på platta, ca 2m hög, varav 60 cm över mark för vår nya entré . Vi kommer också att bygga en trätrapp inledningsvis och kanske om några år gjuta en annan. Vår KA, vår konstruktör och kommunens inspektör/byggnadsingenjör (av det noggrannare slaget) har alla sagt att det är en helt OK lösning.

Om jag vore du skulle jag be er KA visa någon regel som säger att trappen ingår i grundkonstruktionen. På ritningen ser den ju inte ut att vara grundlagd tillsammans med resten av huset utan står på plintar (som i sig bör grävas ner till frostfritt djup)
 
T Testarn skrev:
Det låter väldigt konstigt. Så länge trappen inte är en gjuten trappa som är dubbad mot grunden så den kan påverka grundmuren borde den väl anses vara fristående och inte vara en del av grundkonstruktionen.
En trätrappa kommer ju inte kunna dra sönder muren om den sjunker, även om du sätter någon fästpunkt i var ände.

Vi har en uppmurad lecamur på platta, ca 2m hög, varav 60 cm över mark för vår nya entré . Vi kommer också att bygga en trätrapp inledningsvis och kanske om några år gjuta en annan. Vår KA, vår konstruktör och kommunens inspektör/byggnadsingenjör (av det noggrannare slaget) har alla sagt att det är en helt OK lösning.

Om jag vore du skulle jag be er KA visa någon regel som säger att trappen ingår i grundkonstruktionen. På ritningen ser den ju inte ut att vara grundlagd tillsammans med resten av huset utan står på plintar (som i sig bör grävas ner till frostfritt djup)
Tack för utförligt svar.
Jag ska kontrollera med KA.
Ja, avsikten var att det skulle vara plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.