Hej!
Skulle vilja ha input på planlösningen, allt högt och lågt :)
Full takhöjd på övervåningen.

Vill inte ha spisen på "köksön" (Det är ju ingen regelrätt ö, men ni kanske hajar), då det stänker och folk ska sitta där.

Det blir lite knepigt med fönstersättningen. Hade helst haft spisen mot väggen i väster, men där är ett fönster (just nu). Kanske i S/V-hörnet? Även om jag inte älskar spis i hörn.

Sovrummen uppe har vi medvetet lagt i norrsida för att undvika så mycket värme som vi kan på sommaren.

Men som sagt, jag tänkte inte säga så mycket mer.
Fritt fram att såga och komma med förbättringsförslag! :)

(Obs, har aldrig laddat upp en bild tidigare, hoppas det fungerar. Det jag ritat in själv, garage och gata och skog, är ej skalenligt men det kanske är uppenbart)
 
  • Planritning av ett tvåvåningshus med utmärkta rum och möblering på övervåningen och bottenvåningen, norrpil och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror det är bättre om dörren till Tvätt går åt andra hållet, det är nog större sannolikhet att någon står på kökssidan av den och alltså får dörren på sig som det är ritat nu än att det är att någon står bakom dörren i tvättrummet med stängd dörr. När det gäller tvättrummet bör tvättmaskin, torktumlare och städskåp vara närmast dörren till köket eftersom det är dit man ska oftast. Värmepump och allt annat som man sällan rör får stå långt bort i stället och tvättho däremellan. Om tvättrummet också ska vara en groventré är det viktigt att tänka på att man ska få plats med leriga stövlar och regnkläder någonstans utan att det smutsar ner vare sig nytvättade kläder eller andra ytterkläder.

Gör inte sovrummet på nedre plan för litet, det kan ju faktiskt bli så att rummet måste användas som någons permanenta sovrum.

Om det är frågan om småbarn planera badrummet så att det går att sätta in ett badkar.

När det gäller kök brukar det vara mest lättarbetat om diskhon är rätt nära kyl, frys och förvaring av övriga livsmedel, sen är det 80-120 cm till hällen och under den bänkytan bör inte diskmaskinen vara. Dörrarna till kyl och frys bör gå åt det håll som gör det lätt att ta ut något och bära det till diskhon. Det är också praktiskt om det är nära mellan matplatsen, diskmaskinen och förvaringen av porslin och glas.
 
Hemmakatten
Vad är tänkt att använda det stora, ca 25 kvm utrymmet mellan kök och matsal till? Känns som slöseri med så stor tom yta.

Kanske sätta matbordet utanför köket och ha en till sittgrupp med lätta fåtöljer grupperade kring ett runt bord. Trevligt att kunna dra sig bort från tv-soffan och läsa eller spela spel.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad är tänkt att använda det stora, ca 25 kvm utrymmet mellan kök och matsal till? Känns som slöseri med så stor tom yta.

Kanske sätta matbordet utanför köket och ha en till sittgrupp med lätta fåtöljer grupperade kring ett runt bord. Trevligt att kunna dra sig bort från tv-soffan och läsa eller spela spel.
Det blir delvis ett kommunikationsstråk, från hallen in till köket, så det går inte att möblera hur som helst.
Jag kan också tycka att det är lite slöseri med yta, men å andra sidan kan det vara skönt att det inte upplevs trångt, om man möblerar för mycket.

Vi har kollat på ganska många planlösningar, och det här är den som tilltalar oss mest som helhet, även om det finns några svagheter.

Tack för din input :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det är bättre om dörren till Tvätt går åt andra hållet, det är nog större sannolikhet att någon står på kökssidan av den och alltså får dörren på sig som det är ritat nu än att det är att någon står bakom dörren i tvättrummet med stängd dörr. När det gäller tvättrummet bör tvättmaskin, torktumlare och städskåp vara närmast dörren till köket eftersom det är dit man ska oftast. Värmepump och allt annat som man sällan rör får stå långt bort i stället och tvättho däremellan. Om tvättrummet också ska vara en groventré är det viktigt att tänka på att man ska få plats med leriga stövlar och regnkläder någonstans utan att det smutsar ner vare sig nytvättade kläder eller andra ytterkläder.
Ja precis, bra synpunkt på dörren där.

Ingen värmepump, utan en fjv-växlare, så det tar inte mycket plats.

Det kommer inte vara en groventre.



BirgitS BirgitS skrev:
Gör inte sovrummet på nedre plan för litet, det kan ju faktiskt bli så att rummet måste användas som någons permanenta sovrum.
Menar du att det är för litet som det är nu? Ska det bli större så får man dra ut det mot vardagsrummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det är frågan om småbarn planera badrummet så att det går att sätta in ett badkar.
Menar du badrummet uppe eller nere?

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller kök brukar det vara mest lättarbetat om diskhon är rätt nära kyl, frys och förvaring av övriga livsmedel, sen är det 80-120 cm till hällen och under den bänkytan bör inte diskmaskinen vara. Dörrarna till kyl och frys bör gå åt det håll som gör det lätt att ta ut något och bära det till diskhon. Det är också praktiskt om det är nära mellan matplatsen, diskmaskinen och förvaringen av porslin och glas.
Tack för input på köket. Har inte alls kommit långt i den planeringen, men vi tar med oss synpunkterna :)
 
BirgitS
L Låset skrev:
Menar du att det är för litet som det är nu? Ska det bli större så får man dra ut det mot vardagsrummet.
Om det är för litet eller inte får ni ju avgöra själva men på övre plan anser ni att ett barnrum ska vara 11 kvm + klädkammare medan ni där nere anser att det räcker med betydligt mindre i ett rum där det dessutom kan behöva stå en rullstol.

L Låset skrev:
Menar du badrummet uppe eller nere?
Där uppe.
 
Vet inte hur det ser ut utanför tomten mer än det du ritat ut, men jag personligen skulle inte vilja ha matsalen ut mot gatan där folk körförbi om man inte skärmar av gatan på något sätt, typ som häck och så som håller insynen borta även på vintern.
Sen så många fönster mot söder känns som att det kan bli väldigt varmt på sommaren
Lite tankar om placering av huset
Mvh
 
Hojte Hojte skrev:
Vet inte hur det ser ut utanför tomten mer än det du ritat ut, men jag personligen skulle inte vilja ha matsalen ut mot gatan där folk körförbi om man inte skärmar av gatan på något sätt, typ som häck och så som håller insynen borta även på vintern.
Sen så många fönster mot söder känns som att det kan bli väldigt varmt på sommaren
Lite tankar om placering av huset
Mvh
Angående tomten så är det 3 hus innanför vårat, sen vändplan. Så inte så mycket trafik, ej heller något cykelbana eller gångbana där. Kommer planteras diverse saker på tomten framöver.
Huset byggs i Norrbotten, vintertid är det en del insynsskydd från snöröjningen.

Angående fönster i söder så är det något jag tänkt på, och det får bli hederliga utvändiga markiser för att begränsa solinstrålningen de dagar då det behövs. Ska även kika på vilka fönster vi ska ha, man kan idag få fönster med högt LT-värde men relativt lågt g-värde.

Tack för tipsen
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är för litet eller inte får ni ju avgöra själva men på övre plan anser ni att ett barnrum ska vara 11 kvm + klädkammare medan ni där nere anser att det räcker med betydligt mindre i ett rum där det dessutom kan behöva stå en rullstol.


Där uppe.
Ja, jag hade helt klart gärna haft en 12 m2 sovrum nere.
Nu är vi lite inne på att byta plats på tvättstuga och sovrum nere, och flytta dörren från kök så att den hamnar så nära vardagsrummet det går.
Att ha tvättstugan närmare entrén känns bra, då slipper vi bära barnets leriga kläder genom hela huset.
Då blir sovrummet 9 m2 och tvättstugan 8 m2.
Sovrummet nere kommer nog mest agera gästrum/lekrum. Sen om någon i en eventuell framtid ska ha det som permanent sovrum, då får det bli så.

Badkar uppe har vi tänkt på, vi får se hur vi ska lösa det. Är inte helt färdig med badrummet.

Tack för dina synpunkter!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Låset skrev:
Huset byggs i Norrbotten, vintertid är det en del insynsskydd från snöröjningen.

Angående fönster i söder så är det något jag tänkt på, och det får bli hederliga utvändiga markiser för att begränsa solinstrålningen de dagar då det behövs.
Uppe i Norrbotten blir det väl inte heller så varmt på sommarnätterna att man inte kan få rätt normal innetemperatur när man ska sova, även om det har blivit mycket varmt inne under dagen, eller?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Uppe i Norrbotten blir det väl inte heller så varmt på sommarnätterna att man inte kan få rätt normal innetemperatur när man ska sova, även om det har blivit mycket varmt inne under dagen, eller?
Det brukar alltid vara några dagar per sommar som det blir riktigt varmt, och då kan det vara svårt. Men att det är varmt några dagar per sommar kan jag ta. Det går ju att köpa en portabel AC att använda vid extrema tillfällen, som i somras när det var 35 grader i skuggan.
 
BirgitS
Vad var det för temperatur på nätterna då?
Här nere händer det ju att temperaturen bara går ner 5 grader på nätterna och då blir det svårt att få ner temperaturen inne till nästa dag, särskilt om värmen håller i sig en vecka så att alla väggar, golv och tak är uppvärmda. Men jag vet inte hur det blir så långt norr ut.
 
Får man ni en dubbelsäng i ett så litet sovrum och fortfarande med palts för rullstol? Det är inte absolut krav, men det är en näst intill bindande rekommendation i ert fall. Alternativet är att en del av vardagsrum/matsal enkelt går att dela av till ett tillgänglighetsanpassat sovrum.

Mina tips:
Byt plats på sovrum och tvättstuga, samt öka ytan på sovrummet.
Byt plats på kök och vardagsrum, då kommer den tomma ytan att kunna utnyttjas lite bättre.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Får man ni en dubbelsäng i ett så litet sovrum och fortfarande med palts för rullstol? Det är inte absolut krav, men det är en näst intill bindande rekommendation i ert fall. Alternativet är att en del av vardagsrum/matsal enkelt går att dela av till ett tillgänglighetsanpassat sovrum.
Vet ej. Jag kommer inte dimensionera huset utifrån en rullstol. Skulle någon bli rullstolsbunden så får vi lösa det då. Man kan ju bygga ut och sno yta från vardagsrummet om så måste.

Anna_H Anna_H skrev:
Mina tips:
Byt plats på sovrum och tvättstuga, samt öka ytan på sovrummet.
Byt plats på kök och vardagsrum, då kommer den tomma ytan att kunna utnyttjas lite bättre.
Byta plats på sovrum och tvättstuga är ett bra tips, ska se hur det blir.

Byta plats på kök och vardagsrum är jag inte lika pigg på. Men jag ska undersöka det.

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.