Är del kullagret runt själva axeln Mattias syftar på? (mitt på bilden) Antar lagret knackas utåt med tex. passlig hylsa. Bara ta med till affär eller mäta och beställa online.
 
Ja precis. Det ena var ok. Men det andra behöver bytas för mig. Ligger på vinterns underhåll.

Men nu verkar åskan ha tagit laddhuvud och eller msnöverbox.
 
Tack för mycket bra information!
Bara att invänta leveransen nu då.

Hur vet man man om lagret behöver bytas? Rullar de relativt trögt eller handlar det snarare om missljud?

Beklagar problemen med åskans följder. Inte kul. Vad har du för symtom i det avseendet då?

Mvh/C.
 
S STJO skrev:
Någon som vet hur man går in i service menyn? Jag skulle vilja komma åt gång timmar mm, borde väl finnas där?
Hejsan på min lille maskin använder jag appen går till det mesta men det finns kanske inte till
alla maskiner
för övrigt en toppen klippare,har kört den sen 2015 utan tar bort grader med fil blir som nya
 
  • Gilla
Christoffer. och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer. skrev:
Hur vet man man om lagret behöver bytas? Rullar de relativt trögt eller handlar det snarare om missljud?



Mvh/C.
Inte så trögt mest en knastrig känsla. Ingen fara för driften.
 
  • Gilla
Christoffer.
  • Laddar…
Service menyn: 897 Vet nån hur man tolkar stötfångarkänsliget1 och 2 med inställningar upp till 255?
 
Är det någon som renoverat ett framhjul till en RS?
Mitt är lite slappt...
 
Det är ju mycket problem man tar upp på Forum Men jag vill ändå säga att jag är mycket nöjd med min rs630 som jag haft i fem år nu köpte den begagnad då, årsmodell 2013. Den har ju sina begränsningar Vad gäller uppgraderingar men jag har faktiskt inte bytt något annat än knivarna på den. Har dock beställt ett nytt batteri för 1345 kr på nätet då den får ladda längre än normalt och går bara drygt en timme åt gången. Som längst gick den två timmar och en kvart.
Har någon ett tips på hur man kan slipa knivarna?
 
T thorsvensson105 skrev:
Är det någon som renoverat ett framhjul till en RS?
Mitt är lite slappt...
Nej, men prova att göra det innan det blir för sent. Mitt havererade fullständigt efter 5 års hård tjänst (hjulet lossnade från axeltappen och delarna blev värdelösa). Ett nytt kostar ca 1100 kr.

Klipparen orkar beta ner 100 mm högt gräs i turboläget men man bör justera ned klipphöjden ca 20 mm i taget – imponerande!
Lite service och nya motorer får man räkna med då och då. Det är ändå mindre service än på åkgräsklipparen jag hade innan.
Min tomt är ca 3000 m2 och fylld med björkar som släpper grenar, buskar, rötter, lutning, sankt och andra svåra ställen. Jag tror inte något annat fabrikat av robotklippare hade klarat detta.

Knivarna slipar jag med en vinkelslip. Nya knivar sätts på vart annat år.
 
Vinkelslip... Låter som att det är svårt att hålla reda på hur mkt material man slipar bort. Obalans påverkar motorernas livslängd. Dock vet jag inte hur noga det är. Ibland fasnar ju gräs och allt möjligt på knivarna...
 
P Pizza_m79 skrev:
[bild]

Axel änden är relativt enkel att ta lös. Bara fyra torx skruvar för att lossa på det yttesta svarta höljet sen slå ut två sprintar med lämplig drivdorn eller annat motsvarande runt föremål, avknipsad spik funkar också. Skruvstäd underlättar.
Hej igen!
Får tacka för den utmärkta beskrivningen tidigare. Den var till stor hjälp! Efter lite leveransproblem fick jag hem delarna förra onsdagen och bytte ut allt direkt på kvällen efter jobbet. Fick anledning att äntligen inhandla ett skruvstäd :) Det hade jag tänkt på länge men såg inga direkta användningsområden för egen del för stunden. Nåväl, det var iaf till stor hjälp onekligen. Att slå ur sprintarna som höll axeln på plats var inte det lättaste i början, de satt stenhårt. Fick spraya på WD-40 och öka slagkraften så gick det till slut. En kapad spik funkade fint, istället för drivdorn.

Tack till övriga som engagerat sig i min frågeställning också! Mycket uppskattat!

Jag har för övrigt problem med att min klippare ballar ur totalt när jag kör den i alltför fuktigt gräs, i samband med regnväder eller kraftig dagg. Det kan gå bra några körningar efter en torrare period men sedan spårar den ur fullständigt. Den vänder och snurrar, fram och tillbaka. Detta är i sig ingen ny företeelse (hade även problem förra sommaren vid tillfällen) men det var först i somras som jag såg sambandet med fukt och regnig väderlek.

Är det någon som har någon teori om vad detta beror på? Antar att fukt letar sig in på något kritiskt ställe som påverkar sensorerna... Detta skulle jag gärna vilja fixa till.

Mvh/Christoffer


Axel fastspänd i skruvstäd med synlig spray för WD-40 och kapad spik som verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som mitt biltema skruvstäd
 
C Christoffer. skrev:
Är det någon som har någon teori om vad detta beror på? Antar att fukt letar sig in på något kritiskt ställe som påverkar sensorerna... Detta skulle jag gärna vilja fixa till.
[bild]
Har egentligen ingen bra förklaring, men kan konstatera att jag hade samma problem förra säsongen. Lämnade in den över vintern för felsökning. Dom hittade inget fel och första dagarna i våras fungerade den. Sedan samma strul som du beskriver, som förstås gick över när dom kom ut på plats för felsökning. Deras tips, ta isär så många kopplingar du kommer åt och sätt ihop dom igen. Sagt och gjort, och därefter har den gått helt felfritt hela sommaren och hösten. Oavsett regn, dagg etc...
 
J Jan540 skrev:
Vinkelslip... Låter som att det är svårt att hålla reda på hur mkt material man slipar bort. Obalans påverkar motorernas livslängd. Dock vet jag inte hur noga det är. Ibland fastnar ju gräs och allt möjligt på knivarna...
Jag gör typ 6 likadana drag med vinkelslipen på varje knivegg. Bör kanske göra en propellerbalanserare senare ...
Man kan inte slipa dem hur länge som helst för efter ett tag blir diametern för liten så att en grässträng lämnas mellan knivarna.

Mina klippmotorer börjar dock få slitna lager. Är det någon som har lyckats renovera klippmotorerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.